روز جوان - صفحه 2

گذشته از سرمايه جوانان ، سوء استفاده مى كنند و بدين لحاظ ، پرداختن به مسائل جوانان در جهان امروز ، بيش از گذشته حائز اهمّيت است ۱ و در ايران ، به دليل اين كه نزديك نيمى از جمعيت آن جوان اند ، ۲ مسئله جوانان ، اهمّيت فوق العاده اى دارد .
علاوه بر اين، آنچه بر اهمّيت پرداختن به مسائل جوانان ايرانى مى افزايد، نقش آنان در پيروزى انقلاب اسلامى است كه موجب شده تا جريان هاى سياسى و فرهنگى مخالف، به منظور پيشگيرى از انتقال فرهنگ انقلاب اسلامى به نقاط ديگر جهان ، براى ايجاد انحراف اخلاقى و سياسى در جوانان ايرانى برنامه ريزى كنند.

پژوهش هاى اسلامى درباره جوانان

پژوهشگران اسلامى ، از ديرباز به مسائل جوانان پرداخته اند . براى نمونه مى توان به كتابى به نام فضل الشُبّان و تقدّمهم على كثير من ذوى الأسنان (برترى جوانان و تقدّم آنان بر بسيارى از سالخوردگان) ۳ اشاره كرد كه در سده هاى سوم و چهارم هجرى تأليف شده است. مانند اين نوشتار ، در ميان آثار اسلامى ، كم نيست و بخصوص در نيم قرن اخير ، دانشمندان مسلمان به موازات ديگر پژوهشگران ، نوشته هاى مفيد و

1.بر اساس آمار سازمان ملل ، در سال ۲۰۰۰ م ، تعداد جوانان پانزده تا ۲۴ ساله در جهان ، بيش از يك ميليارد و ۵۹ ميليون و ۸۹۷ هزار نفر و جمعيت جهان ، حدود شش ميليارد و ۶۱ ميليون و ۵۰۲ هزار نفر بوده است (گزارش وضعيت جهانى جوانان ۲۰۰۳ : ص ۸۴) .

2.بر اساس گزارش مركز آمار ايران در تاريخ ۲۷ بهمن ماه ۱۳۸۲ ، برآورد جمعيت كلّ كشور ۶۶ ميليون و ۴۸۰ هزار نفر بوده كه از اين رقم ، تعداد افراد پانزده تا ۲۴ ساله ، شانزده ميليون و ۶۷۲ هزار و ۳۲۰ نفر (۱/۲۵ درصد كلّ جمعيت) ، ۲۵ تا ۲۹ ساله ، پنج ميليون و ۶۳۲ هزار و ۹۲۰ نفر (۵/۸ درصد كل جمعيت) ، و سى تا ۳۹ ساله ، هشت ميليون و ۷۹۶ هزار و ۱۵۰ نفر (۲/۱۳ در صد كلّ جمعيت) بوده است . در برآورد ديگرى تا پايان سال ۱۳۸۲ ، تعداد پسران پانزده تا ۲۹ ساله ، يازده ميليون و ۶۹۵ هزار و ۸۳۷ نفر و تعداد دختران در اين سنين ، شانزده ميليون و هجده هزار و ۷۳۰ نفر بوده است .

3.نويسنده اين كتاب ، گم نام است و گويا آن را به مقتدر، خليفه جوان عبّاسى (حك ۲۹۵ ـ ۳۲۰ق) ، تقديم كرده است . اهداى چنين رساله اى به خليفه ، مى تواند نشانگر اهمّيت جوانان در آن روزگار باشد .

صفحه از 5