تاريخ : سه شنبه 1394/3/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 43245
نام سیّد مرتضی علم الهدی در فهرست مشاهیر سازمان یونسکو ثبت شد

نام سیّد مرتضی علم الهدی در فهرست مشاهیر سازمان یونسکو ثبت شد

مدیر اجرایی دبیرخانۀ کنگره های دارالحدیث با اعلام این خبر افزود: بر اساس پیشنهاد دبیرخانۀ کنگرۀ بین المللی بزرگداشت سیّد مرتضی علم الهدی و نیز پیگیری کمسیون محترم ملّی یونسکو در ایران و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو)، نام عالم بزرگوار، سیّد مرتضی علم الهدی (355- 436ق)، در فهرست «مشاهیر جهانی» آن سازمان قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی خوش قلب اظهار داشت: بر اساس گفته‌های مسؤولان کمسیون ملّی یونسکو در ایران، این طرح پیشنهادی که بر اساس سال میلادی، به مناسبت هزار و پنجاهمین سال تولد سیّد مرتضی تدوین یافته، از سوی سه کشور: ایران، عراق و لبنان (به عنوان پیشنهاد مشترک)، به این سازمان جهانی عرضه شده است.
گفتنی است، سیّد علی بن الحسین بن موسی، معروف به سیّدِ مرتضی و علم الهدی، یکی از شخصیتهای شیعی اثرگذار در قرن چهارم و پنجم قمری است. او در تفسیر، حدیث، کلام، فقه، اصول و ادبیات عرب صاحب نظر و دارای آثار مکتوب فراوان و متنوّع است.
شخصیتی است که آرا و اندیشههایش همواره مورد توجّه عالمان اسلامی و مستشرقان بوده است. او برادر بزرگ سیّد رضی و از شاگردان برجستۀ شیخ مفید و رئیس سادات سرزمینهای خلافت در روزگار خود است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :