درخواست حاجت از خدا

درخواست حاجت از خدا

اشاره به سوره آل عمران آیه های 18، 26 و 27

الدعوات : رُوِيَ أنَّ زَينَ العابِدينَ عليه السلام مَرَّ بِرَجُلٍ وهُوَ قاعِدٌ عَلى‏ بابِ رَجُلٍ ، فَقالَ لَهُ : ما يُقعِدُكَ عَلى‏ بابِ هذَا المُترَفِ الجَبّارِ ؟ فَقالَ : البَلاءُ . قالَ : قُم فَاُرشِدَكَ إلى‏ بابٍ خَيرٍ مِن بابِهِ ، وإلى‏ رَبٍّ خَيرٍ لَكَ مِنهُ .

فَأَخَذَ بِيَدِهِ حَتَّى انتَهى‏ بِهِ إلَى المَسجِدِ - مَسجِدِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله - ثُمَّ قالَ : اِستَقبِلِ القِبلَةَ وصَلِّ رَكعَتَينِ ، ثُمَّ ارفَع يَدَيكَ إلَى اللَّهِ عزّ وجلّ ، فَأَثنِ عَلَى اللَّهِ ، وصَلِّ عَلى‏ رَسولِهِ صلى اللَّه عليه وآله ، ثُمَّ ادعُ بِآخِرِ الحَشرِ ، وسِتِّ آياتٍ مِن أوَّلِ الحَديدِ ، وبِالآيَتَينِ اللَّتَينِ في آلِ عِمرانَ[۱]، ثُمَّ سَلِ اللَّهَ سُبحانَهُ ؛ فَإِنَّكَ لا تَسأَلُ شَيئاً إلّا أعطاكَ .[۲]

الدعوات: روايت شده كه امام زين العابدين عليه السلام بر مردى گذشت كه بر در خانه مردى نشسته بود. به او فرمود: «چه چيزى تو را بر در خانه اين ثروتمند خوش‏گذران متكبّر نشانده است؟» .

مرد گفت: گرفتارى.

امام عليه السلام فرمود: «برخيز تا تو را به درگاهى بهتر از درگاه او و صاحبى كه برايت بهتر از اوست ، راه‏نمايى كنم».

امام عليه السلام دست او را گرفت و به مسجد (مسجد پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله) آورد و سپس فرمود: «رو به قبله، دو ركعت نماز بخوان و آن گاه دستانت را به سوى خداى عزّ وجلّ بالا ببر و خدا را بستاى و بر فرستاده‏اش صلى اللَّه عليه وآله درود فرست و سپس آخر [سوره‏] حشر و شش آيه اوّل [سوره‏] حديد را بخوان و نيز دو آيه‏اى كه در سوره آل عمران است . آن گاه از خداى سبحان بخواه ، كه تو چيزى نمى‏خواهى ، جز آن كه به تو مى‏دهد» .

اشارت قرآنی:

راوندى مى‏گويد: شايد، مراد از دو آيه سوره آل عمران، آيه ملك (آيه ۲۶ - ۲۷ سوره آل عمران) باشد. علّامه مجلسى اين سخن را تأييد كرده و احتمال داده كه آن آيه و آيه (شهد اللَّه إنّه لا إله إلّا هو...) يعنى آيه هجدهم سوره ، مقصود باشد:

قُلِ اَللّٰهُمَّ مٰالِكَ اَلْمُلْكِ تُؤْتِي اَلْمُلْكَ مَنْ تَشٰاءُ وَ تَنْزِعُ اَلْمُلْكَ مِمَّنْ تَشٰاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشٰاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشٰاءُ بِيَدِكَ اَلْخَيْرُ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ  ﴿آل‏عمران‏، ۲۶﴾

بگو: «بارالها! مالک حکومتها تویی؛ به هر کس بخواهی، حکومت می‌بخشی؛ و از هر کس بخواهی، حکومت را می‌گیری؛ هر کس را بخواهی، عزت می‌دهی؛ و هر که را بخواهی خوار می‌کنی. تمام خوبیها به دست توست؛ تو بر هر چیزی قادری.

تُولِجُ اَللَّيْلَ فِي اَلنَّهٰارِ وَ تُولِجُ اَلنَّهٰارَ فِي اَللَّيْلِ وَ تُخْرِجُ اَلْحَيَّ مِنَ اَلْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ اَلْمَيِّتَ مِنَ اَلْحَيِّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشٰاءُ بِغَيْرِ حِسٰابٍ  ﴿آل‏عمران‏، ۲۷﴾

شب را در روز داخل می‌کنی، و روز را در شب؛ و زنده را از مرده بیرون می‌آوری، و مرده را زنده؛ و به هر کس بخواهی، بدون حساب، روزی می‌بخشی.»

شَهِدَ اَللّٰهُ أَنَّهُ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ وَ اَلْمَلاٰئِكَةُ وَ أُولُوا اَلْعِلْمِ قٰائِماً بِالْقِسْطِ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ اَلْعَزِيزُ اَلْحَكِيمُ  ﴿آل‏عمران‏، ۱۸﴾

خداوند، (با ایجادِ نظامِ واحدِ جهانِ هستی،) گواهی می‌دهد که معبودی جز او نیست؛ و فرشتگان و صاحبان دانش، (هر کدام به گونه‌ای بر این مطلب،) گواهی می‌دهند؛ در حالی که (خداوند در تمام عالم) قیام به عدالت دارد؛ معبودی جز او نیست، که هم توانا و هم حکیم است.


[۱]قال الراوندي رحمة اللَّه عليه : لعلّ المراد بالآيتين آية الملك [ (قُلِ اللَّهُمَّ مَلِكَ الْمُلْكِ...) ] . أقول : لأنّهما آيتان يقال لهما آية على إرادة الجنس . ويحتمل أن يكون المراد هي وآية (شَهِدَ اللَّهُ...) (بحار الأنوار : ج ۹۱ ص ۳۷۵) .

[۲]الدعوات : ص ۵۵ ح ۱۳۸ ، بحار الأنوار : ج ۹۱ ص ۳۷۵ ح ۳۲ .