پژوهشى در باره مصونيت قرآن از تحريف - صفحه 2

مى‏كند ، مانند:
(وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا يَلْوُنَ أَلْسِنَتَهُم بِالْكِتَبِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَبِ وَمَا هُوَ مِنَ الْكِتَبِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ .۱
از آنان گروهى هستند كه زبانشان را به تحريف كتاب مى‏پيچانند ، تا آنها (بافته‏ها) را از كتاب پنداريد . و حال آن كه آن از كتاب نيست . و مى‏گويند : آن از جانب خدا است ، در حالى كه از جانب خدا نيست . به خدا دروغ مى‏بندند با اين كه خودشان هم مى‏دانند)
.
در اين آيه ، سخن از تحريف لفظى و اساسى تورات در قرائت است كه عبارت خودساخته را با آهنگ متعارف در تلاوت تورات مى‏خواندند.
(فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَبَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلاً فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَ وَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا يَكْسِبُونَ .۲
واى بر آنان كه با دستان خود نوشته‏اى مى‏نويسند و مى‏گويند : اين از سوى خدا است ، تا با آن بهايى اندك به دست آورند . پس واى بر آنها از آنچه با دستانشان نوشتند ، واى بر آنها از آنچه به دست مى‏آورند)
.
در اين آيه ، سخن از تحريف لفظى و اساسى تورات در كتابت و نگارش است.
در صدر آيه 46 نساء مى‏فرمايد:
(مِّنَ الَّذِينَ هَادُواْ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ .۳
برخى از آنان كه يهودى‏اند ، كلمات را از جاهاى خود بر مى‏گردانند)
.
در اين آيه ، به بيانى مطلق ، سخن از تحريف گفتار وحى الهى در تورات است كه هم بر تحريف لفظى و هم معنوى قابل حمل است. از اين رو برخى مفسّران ، آن را

1.آل عمران : آيه ۷۸ .

2.بقره : آيه ۷۹ .

3.نساء : آيه ۴۶ .

صفحه از 12