تاريخ : یکشنبه 1394/5/25 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 44518
فضائل زیارت حرم معصومه(س) در بیان سه امام معصوم(ع)

فضائل زیارت حرم معصومه(س) در بیان سه امام معصوم(ع)

سه امام معصوم زیارت بارگاه حضرت معصومه(س)را بر شیعیان توصیه کرده‌اند، همین مسئله‌شان حرم ایشان را نزد شیعیان رفیع کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین امیرحسین ملک‌پور، پژوهشگر موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث  گفت:
امام زادها هر کدام مقام و جایگاه خاص خود را دارند.فاطمه معصومه(س)نیز به خاطر روایتی که از سه معصوم در شان زیارت ایشان رسیده است جایگاه خاصی در بین شیعیان پیدا کرده‌اند.

امام صادق (ع) در روایتی فرمودند:«هرکس حضرت معصوم را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود» و در جایی دیگر گفته‌اند: «زیارت معصومه(س) معادل بهشت است». امام رضا(ع) و امام جواد(ع) با چنین مضمونی در شان زیارت حضرت معصومه(س) روایتی نقل کرده‌اند که همین احادیث باعث می‌شود شیعیان رغبت بیشتری به بارگاه ایشان داشته باشند.

شفاعت حضرت معصومه(س) از شیعیان

این پژوهشگر سیره و تاریخ، در ادامه افزود: در کتاب تاریخ قم صحفه ۵۷۳ آمده است که عده‌ای از شهر ری به امام صادق(ع) وارد می‌شوند و امام  در پاسخ به آنها فرمودند: «بارک الله به برادرنم از اهل قم». آنها دوباره می‌گویند که ما از شهر ری هستیم، امام همین جمله را دوباره می‌فرمایند و این سخن چند مرتبه تکرار می‌شود. بعد خود حضرت فرمودند: «خدا را حرمی است: مکه، پیغمبر را حرمی است: مدینه، امیرالمومنین را حرمی است: کوفه و برای ما اهل بیت حرمی است که آن قم است». امام صادق(ع) قبل از دفن  خانم معصومه(س) در قم فرمودند: «به زودی در این حرم اولادی از من دفن می‌شود که نامش فاطمه است و هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود».

وی افزود: علامه مجلسی از کتاب مجالس المومنین تستری نقل می‌کند که امام صادق(ع) فرمودند: «خدا حرمی دارد مکه، پیغمبر حرمی دارد: مدینه، امیرالمومنین را حرمی است: کوفه و قم، کوفه کوچک است» متاسفانه بر سر زبان‌ها حرف غلطی افتاده است که می‌گوید ما اهل کوفه نیستیم کوفه در یک زمانی بد عمل کرد اما خیلی از اصحاب امام حسین (ع) کوفی بودند که از آن جمله می‌توان به « حبیب مظاهر کوفی» ،«وحب»، «عبدالله بن عمرکلبی» اشاره کرد.

زمانی که امام زمان(عج) ظهور می‌فرمایند کوفه را پایتخت خود اعلام می‌کنند، پس از این جهت قم اهمیت پیدا می‌کند. در روایتی دیگر امام صادق فرمود: «بهشت ۸ در دارد که ۳ در بهشت در قم باز می‌شود. در آینده دختری از اولاد من از در این شهر دفن می‌شود که نامش فاطمه است و به شفاعت این خانم تمام شیعیان امام صادق وارد بهشت می‌شوند» همین حضور ایشان شرفی به شرف‌های قم اضافه کرده‌است.

وی در آخر افزود: حضرت معصومه(س) دختر امام بود در خانه امامت زندگی می‌کرد و علوم را از سر منشا اصلی فرا گرفت. امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرد. پس نمی‌توان گفت هیچ بهره‌ای از علم نبرده‌است؛ به هر حال احتمال اینکه مردم از ایشان سوالاتی با واسطه یا بدون واسطه می‌پرسیدند وجود دارد، اما کتابی از ایشان به ما نرسیده است که محل رجوع باشد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :