دو نکته در باره اشعار منسوب به امام حسین علیه السلام در شب عاشورا

دو نکته در باره اشعار منسوب به امام حسین علیه السلام در شب عاشورا

توضیحی در باره این اشعار

در زمینه این اشعار ، دو نکته قابل تأمّل است :

نکته اوّل ، این که: بیشتر منابع، اشعار منسوب به امام حسین علیه السلام : «یا دهر! أُفّ لک من خلیل... ؛ ای روزگار ! اُف بر دوستی ات !...» و بازتاب روانی آن را در خواهرش زینب علیهاالسلام ، مربوط به شب عاشورا می دانند و آن را از امام زین العابدین علیه السلام روایت کرده اند ؛ امّا کتاب هایی مانند: الملهوف و الفتوح ، بدون اشاره به راوی، این جریان را مربوط به اوایل محرّم دانسته اند .

نکته دوم ، این که بیشتر گزارش ها، حاکی از آن است که مخاطب امام علیه السلام ، تنها زینب علیهاالسلام است ؛ ولی برخی از منابع ، گزارش کرده اند که امام علیه السلام در پایان سخنانش با زینب علیهاالسلام ، دیگر زنان حاضر را نیز به شکیبایی فرا خوانده است ، چنان که در الفتوح ، آمده است که سپس امام علیه السلام به آنها فرمود :

اُنظُرنَ إذا أنا قُتِلتُ فَلا تَشقِفَنَّ عَلَی جَیبا وَلا تَخمِشنَّ عَلَی وَجها![۱]مراقب باشید که وقتی من کشته شدم ، گریبان خود را چاک مدهید و صورت خویش را مخراشید !

و در گزارش مقتل الحسین خوارزمی، زینب، امّ کلثوم، فاطمه و رَباب، مورد خطاب امام علیه السلام قرار گرفته اند[۲]و در برخی نسخ الملهوف ،[۳]نام رُقَیه نیز در کنار نام های یاد شده قرار دارد که ظاهرا مقصود، رُقَیه، دختر امام علی علیه السلام و همسر مسلم علیه السلام است.


[۱]الفتوح: ج ۵ ص ۸۴ و ر . ك : همين دانشنامه : ج۶ ص ۴۶ ح ۱۵۹۹ و ص ۵۲ ح ۱۶۰۲ .

[۲]مقتل الحسين عليه السلام ـ ـ ، خوارزمى : ج ۱ ص ۲۳۸ .

[۳]ر. ك: ص ۵۲ ح ۱۶۰۲.