حضور اسماء بنت عمیس در عروسی حضرت فاطمه(س)

پرسش :

طرف برخی روایات حضور اسماء بنت عمیس در عروسی حضرت فاطمه(س) را گزارش کرده اند اما برخی منابع می گویند که او در آن زمان در حبشه بود. کدام درست است؟



پاسخ :

حضور اَسماء بنت عُمَیس در هنگام ولادت امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام جای تردید است؛ زیرا اسماء ـ که همسر جعفر بن ابی طالب است ـ ، در آن زمان ، به همراه وی در حبشه بوده و در سال هفتم هجری از حبشه به مدینه باز گشت.

همین تردید در ماجراهای دیگری که در سال های نخستین هجرت رُخ داده (مانند: عروسی فاطمه علیهاالسلام) و از حضور اسماء بنت عمیس در آنها خبر داده شد نیز وجود دارد.

در رفع این تردید، برخی احتمال داده اند که شخص مورد اشاره ، اسماء بنت یزید بن سکنِ انصاری است[۱]که به خاطر شهرت اسماء بنت عمیس ، راویان یا ناسخان ، آن حوادث را به وی نسبت داده اند.

نیز گفته شده : این شخص ، سَلمی بنت عُمَیس (خواهر اسماء و همسر حمزه) بوده که در نقل، تصحیف رخ داده است ، بدین گونه که چون اسماء ، مشهورتر بوده ، به او نسبت داده شده یا یکی از روات، اشتباه کرده و دیگران از او پیروی کرده اند .[۲]

امّا به نظر می رسد بانویی که در ولادت امام حسن وامام حسین علیهماالسلام حضور داشته ، سَلمی همسر ابو رافع است و این زن و شوهر ، هر دو ، خدمت گزار پیامبر صلی الله علیه و آله بوده اند . او قابله (مامای) فرزندان فاطمه دختر پیامبر خدا و قابله ابراهیم پسر پیامبر خدا و همان کسی است که تا آخرین لحظات حیات فاطمه زهرا علیهاالسلام در کنارش بود و سپس به همراه امیر مؤمنان علیه السلام و اسماء بنت عمیس ،[۳]در غسل دادن ایشان مشارکت داشته است .[۴]


[۱]ر . ك : كفاية الطالب : ص ۳۰۷؛ كشف الغمّة : ج ۱ ص ۳۷۲ ، بحارالأنوار : ج ۴۳ ص ۱۸۲.

[۲]ر .ك : كشف الغمّة : ج ۱ ص ۳۶۷ .

[۳]تهذيب الكمال : ج ۳۵ ص ۱۹۷ ، الاستيعاب : ج ۴ ص ۴۱۸ ، اُسد الغابة : ج ۷ ص ۱۴۸ .

[۴]الأمالى ، طوسى : ص ۴۰۰ ح ۸۹۳ ، المناقب ، ابن شهرآشوب: ج ۳ ص ۳۶۴؛ مسند ابن حنبل: ج ۱۰ ص ۴۴۶ ح ۲۷۶۸۶ ، البداية والنهاية: ج ۵ ص ۳۲۹ .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت