تاريخ : شنبه 1394/6/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 45136
برگزاری دوره‌های تربیت مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه

برگزاری دوره‌های تربیت مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه

مشاور مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم از برگزاری دوره‌‌های تربیت مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با همکاری بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین، حسین مرادی دولت‌آبادی، مشاور مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم و مسئول علمی آموزشی دوره‌های تربیت مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه این مرکز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به برگزاری دوره‌های تربیت مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، گفت: از طرف مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم و با همکاری قرارگاه فرهنگی خاتم‌الاوصیاء سپاه، تصمیم گرفته شد تا در سطح کشور معلمان نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را تربیت کنیم.
وی در ادامه در مورد اهداف این دوره‌ها افزود: این دوره‌ها با هدف ارتقای بینش فرهنگی جامعه اسلامی و لبیک به پیام مقام معظم رهبری مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم بر آن شد که دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را به عنوان اخ‌القرآن و اخت‌القرآن در کشور برگزار کند. در این زمینه سال گذشته حدود ۲۰۰ نفر از طلاب و روحانیون سراسر کشور را به قم دعوت کرده و دو مرحله تربیت مدرسی در ۱۸۳ ساعت انجام گرفت.
مسئول علمی آموزشی دوره‌های تربیت مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه حوزه علمیه قم تصریح کرد: در ادامه سیاست‌گذاری‌ها تصمیم گرفته شد از کل شهرستان‌ها و نقاط مورد هدف کشور که ۵۰۰ نقطه بود، هر کدام  یک مربی نهج‌البلاغه آقا و خانم و یک مربی صحیفه سجادیه آقا و خانم داشته باشند. یعنی برای ۵۰۰ شهرستان و نقطه هدف در کشور ۲۰۰۰ نفر مربی را با هماهنگی و حمایت جامعه فرهنگی قرآنی عصر که زیر نظر قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا هست و نیز با همکاری انجمن حدث حوزه علمیه قم داشته باشم.
حجت‌الاسلام مرادی دولت‌آبادی اظهار کرد: برای اینکار ابتدا استان‌های هدف را انتخاب کرده و از هر چند استان گروه‌های ۲۰۰ نفره را در دو مرحله ۷۰ ساعته در قم آموزش داده شدند. در این ۷۰ ساعت آموزش تاریخ تحلیلی امام سجاد(ع) و امیرالمومنین(ع)، کتاب شناسی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، آداب دعا و قرائت و درک معنی، زیبایی‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه مهارت آموزی خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه این آموزش‌ها روی هم رفته ۱۴۰ ساعت است، گفت: در این دوره‌ها از اساتید نمونه این رشته که اساتید ممتاز هستند استفاده می‌‌شود و نیز متون آموزشی این دوره‌ها توسط مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم به صورت درسنامه نوشته و در اختیار دوره‌‌ها قرار می گیرد، برای تمام موارد ساعت‌های درسی متن را تولید کرده‌ایم و از متن‌های موجود به دلیل کاستی‌های فراوانی که داشته‌اند استفاده نشده است.
مسئول علمی آموزشی دوره‌های تربیت مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه حوزه علمیه افزود: در دوره اخیر که از روز ۱۲ شهریورماه و به مدت شش روز در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، پذیرای ۲۰۰ نفر از بانوان و آقایان استان‌های البرز، ‌مرکزی، همدان، خراسان جنوبی، کرمان و مازندران بودیم. این افراد تعلمیات را دیده و مرحله دوم آنها نیز آبان ماه خواهد بود، تعالیم این دوره به صورت نظری و کارگاهی خواهد بود و در آن دو مقاله علمی نیز ارائه خواهد شد.
مرادی دولت‌آبادی تصریح کرد: با تمام افراد از طریق سامانه‌ای که به این کار اختصاص یافته است ارتباط گرفته و آموزش‌های لازم مجازی نیز در اختیار افراد قرار خواهد گرفت. افراد پس از اینکه مربی شدند به شهرستان‌های خود مراجعه کرده و در آنجا از آنها با برپایی کرسی‌های درس حمایت خواهد شد.
وی همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در مورد سایر اهداف برپایی این دوره‌های آموزشی به تربیت نیروی طراز انقلاب اسلامی و ولایی اشاره و بیان کرد: در این دوره‌ها ساعاتی برای ارائه آموزش‌هایی جهت بصیرت افزایی در نظر گرفته شده است که در آن به صورت علمی بحث خواهد شد. در دوره اخیر ۱۰۵ کلاس آموزشی با ۲۷ استاد داشته‌ایم.
مسئول علمی آموزشی دوره‌های تربیت مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه حوزه علمیه تصریح کرد: این دوره‌ها طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ ادامه دارد تا در آن ۲۰۰۰ مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه تربیت شود، در این دوره‌ها اسکان، پذیرایی و متون آموزشی و ... همه رایگان است و با همکاری مرکز تخصصی علوم حدیث علمیه قم، ‌انجن علمی حوزه و حمایت های جامعه فرهنگی قرآنی عصر که به وابسته به بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا است برگزار می‌‌شود.
مرادی دولت‌آبادی در پایان در تأکید کرد: همانطور که گفته شد با استفاده از این دوره‌ها ۲۰۰۰ مربی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه  ترتبیت خواهد شد که در ۵۰۰ نقطه کشور به فعالیت خواهند پرداخت تا به امید خدا این دو کتاب از مهجوریت خارج شده و به ندای مقام معظم رهبری نیز لبیک گفته باشیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :