مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : کلام مفید
پديدآورنده : شیخ مفید
مترجم : سید جواد حسینی
محل نشر : تهران
ناشر : دلیل ما
تاریخ انتشار : 1394
جستجو در Lib.ir

کلام مفید

کلام مفید، در امامت امیرالمؤمنین (ع)، ترجمه کتاب «الإفصاح فی امامه امیرالمؤمنین (ع)»

عظمت ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) را می توان از ستیز بی امان و خستگی ناپذیر دشمنان آن حضرت نیز شناخت!! به جرات می توان گفت علمای شیعه در طول قرن ها پاسخگوی تمام شبهات با ارائه دلایل محکم و روشن روایی بوده اند و هیچ سوالی بی جواب نمانده است؛ و امروزه طرح اشکالات تکراری از سوی مخالفان فقط برای ایجاد شبهه در بین عموم و افراد بی اطلاع یا کم اطلاع از مذهب است
یکی از برترین و قوی ترین آثار در زمینه پاسخ به شبهات اعتقادی درباره امیرالمومنین (علیه السلام) کتاب «الافصاح» از مصنفات محمد بن محمد بن نعمان مشهور به شیخ مفید است. کمتر کسی یافت می شود که نام این متلکم و فقیه بزرگ شیعه را نشنیده باشد. ایشان در قرن چهارم تا اوایل قرن پنجم (۳۳۸ – ۴۱۳) می زیسته، و یاد او همواره با بزرگی، دانش، تبحر و تسلط بر علوم و معارف دین، هوش و فراست و تقوا قرین است

در باره کتاب:

و اما الافصاح! افصاح یعنی روشن ساختن و این کتاب در صدد «روشن ساختن حق درباره امامت امیرالمومنین (علیه السلام)» است. در این کتاب آیات و احادیثی که مخالفان برای اثبات خلافت غاصبین مطرح کرده اند ذکر شده و سپس شیخ مفید یک به یک پاسخ آنها را با ابعاد مختلف و متفاوت ارائه کرده است
اکنون این کتاب گرانقدر توسط آقای سید جواد حسینی به فارسی ترجمه شده است. مترجم با اهتمام بر روانی متن، سعی داشته از یک سو معنای مورد نظر شیخ مفید را کاملا با تجرمه کلام وی بیان کند و از یک سوی دیگر از ترجمه شرح گونه عبارات اجتناب کرده است

فصل‌های کتاب:

«کلام مفید» دارای هشت فصل است. مؤلف در فصل اول به تعریف امامت و شناخت امام می‌پردازد و با استناد به شواهدی تاریخی و روایی، از اجماع مسلمانان بر امامت علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) سخن می‌گوید.

دومین فصل در رد ادعای مصونیت اصحاب سقیفه و پیروانشان از هر گونه خطاست و مؤلف، حدیث عشره مبشره و بخشودگی فراریان جنگ احد را مطرح و آن را نقد کرده است. تبیین صحیح معنای آیه «السابقون الاولون» از دیدگاه مؤلف در سومین فصل کتاب آورده شده است.

مطالبی درباره اصحاب بیعت شجره و رضایت خداوند از آنان در فصل چهارم می‌آید و پنجمین فصل به رد شأن نزولی برای آیه «لیستخلفنهم فی الارض» اختصاص دارد. بررسی مدعای استنادکنندگان به آیه «قل للمخلفین من الاعراب» برای خلافت دیگران و رد این ادعا و اثبات خلافت و امامت امیرالمؤمنین علی (ع) از این آیه و کفر کسانی که با حضرت جنگیدند، در فصل ششم گنجانده شده است.

فصل هفتم به رد ادعای خلافت دیگران و اثبات خلافت امیرالمومنین (ع) از آیه «من یرتد منکم عن دینه» می‌پردازد. هشتمین فصل با مطرح کردن هفت آیه و استدلال‌های روایی و قرآنی در صدد اثبات حقانیت خلافت علی (ع) است.

کتاب با فهرست آیات قرآن پایان می‌پذیرد. مقدمه کوتاه مؤلف و مقدمه مترجم، در آغاز کتاب آمده است. شیخ مفید در بخشی از مقدمه خود می‌گوید: «هدف از تدوین این کتاب، تلخیص مطالب منحصر به فردی است که تاکنون حدودش معین نشده و با وجود نیاز مکلفین، مانند آن را در میان آثار شیعه نیافتیم.»

ابوعبدالله محمد بن محمد بن النعمان معروف به «شیخ مفید» بزرگترین فقیه و متکلم شیعه در سده چهارم و اوایل سده پنجم هجری قمری است.

انتشارات دلیل ما کتاب «کلام مفید: در امامت امیرالمؤمنین (ع): ترجمه کتاب «الإفصاح فی امامه امیرالمؤمنین (ع)»» به ترجمه سید جواد حسینی را در ۳۱۰ صفحه رقعی با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، چاپ و منتشر کرده است.