5
حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)

ديباچه

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلّ اللّهمّ علی محمّد وآل محمّد مظاهر جمالک و جلالک و خزائن أسرار کتابک و لاسیما الحجة المنتظر و العدل المشتهر و العن أعدائهم إلی یوم الدین.

اثری که در دست دارید، در اصل پایان‌نامه نگارنده در مقطع کارشناسی ارشد، گرایش تفسیر اثری در دانشکده علوم حدیث شهر ری با موضوع «حدیث ضعیف و چگونگی تعامل با آن بر پایه رویکرد قدمای شیعه» است، که در سال‌های 84 و 85 به نگارش در آمد و دفاعیه آن در بهمن ماه سال 85 برگزار شد.

در پیش‌گفتار آن پایان‌نامه درباره چرایی انتخاب این موضوع، ضرورت‌ها و فواید، روش‌های ممکن برای بررسی و روش برگزیده آن سخن گفتیم. از آنجا که همان مقدمه می‌تواند خواننده را با دغدغه‌های نویسنده و فضایی که این نوشته در آن نگاشته شده، آشنا سازد، آن را البته با پاره‌ای تغییرات به عنوان مقدمه چاپ کنونی این اثر تقدیم می‌نماییم.

الف _ درآمد

حدیث در اندیشه اسلامی پس از قرآن کریم به عنوان دومین منبع برای استخراج سه ضلع مهم تعالیم اسلامی یعنی احکام، اعتقادات و اخلاق شناخته می‌شود و همین جایگاه رفیع سبب گشته که از همان روزگار نبوی دست کم در حوزه تشیع توجه به حدیث همپای ارج نهادن و تعلیم و تعلم قرآن گسترش یابد و عالمان مسلمان فراوانی فعالیت علمی خود را وقف حدیث نمایند. در بیش از چهارده سده گذشته حدیث اهل بیت علیهم السلام مراحل و ادوار گوناگونی را پشت سر نهاده است. بررسی این مراحل و دگرگونی‌های هر دوره خود داستانی دراز دامن دارد که البته در جای دیگر بدان


حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)
4

حديث ضعيف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)
دانشگاه قرآن و حدیث
مؤلف: امین حسین‌پوری
صفحه‌آرا: علی اکبری
نمونه‌خوان: محمود سپاسی، محمدعلی دباغی

  • نام منبع :
    حدیث ضعیف (نگاهی به رویکرد قدمای شیعه)
    تعداد جلد :
    1
تعداد بازدید : 57610
صفحه از 315
پرینت  ارسال به