تاريخ : سه شنبه 1394/9/3 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 46927
برگزاری نشست الگوی تنظیم رغبت و فرآیند تاثیرگزاری آن بر سلامت روان

برگزاری نشست الگوی تنظیم رغبت و فرآیند تاثیرگزاری آن بر سلامت روان

زبان مشترک علوم انسانی و روانشناسی در مقیاس بین الملل، مطرح کردن دین از حیث فرهنگ می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث ، در بیست هفتم آبان سال جاری در نشست علمی با عنوان الگوی تنظیم رغبت و فرآیند تاثیر گزاری آن بر سلامت روان که به همت معاونت پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد، استاد حمزه عبدی اظهار داشت: روان شناسان موضع گیری های متفاوتی نسبت به بررسی دین در حوزه علم روان شناسی داشته اند، آنچه بیشتر مورد توجه می باشد ذکر نظریاتی است که مذهب را به عنوان یک موضوع مستقل و حائز اهمیت مورد توجه قرار داده است.

وی تصریح کرد: علم روان شناسی طی یک قرن گذشته نسبت به پدیده مذهب موضع گیری های بسیار متفاوتی داشته است، اگر چه ویلیام جیمز و استانلی هال به عنوان متقدمین روانشناسی در آمریکا نسبت به مطالعه دین توجه خاصی داشتند اما روند مطالعات روان شناسی در غرب و خصوصا آمریکا حاکی از عدم توسعه رغبت های متقدمین توسط متأخرین است.

عبدی اذعان داشت: رغبت و تمایل، یکی دیگر از ابعاد وجودی انسان است که ارتباط نزدیک با رضامندی در تکوین دارد، نظام رغبت انسان می‌تواند به گونه‌های مختلف تنظیم شود، لذا الگوی حاکم بر نظام رغبت می‌تواند موجب رضایت یا نارضایتی انسان گردد.

وی افزود: آنچه مهم است این که انسان باید به چه چیزی دل ببندد، از دیدگاه دین یکی از عوامل واکنش منفی رغبت و دل ‌بستگی به دنیا می باشد، اگر رشته علاقه انسان به دنیا گره خورَد وابستگی‌ ای به وجود می‌آید که  فقدان آن موجب بی‌تابی و حسرت شدید می‌ شود.

این استاد با بیان اینکه ممکن است یک فرد دین دار نباشد ولی دین شناس باشد، گفت: زبان مشترک بین علوم روانشناسی در مقیاس بین الملل، مطرح کردن دین از حیث فرهنگ می باشد، بسیاری از موضع گیری های متعصبانه در پژوهش های دینی موجب دافعه از اسلام ناب می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مباحث علوم انسانی و اسلامی بایستی با لطافت، دقت و رفتاری نشات گرفته از اسلام ناب محمدی(ص) زمینه لازم را برای جذب دیگر انسان ها فراهم کرد، در روانشناسی اسلامی عمدتا شئونات مختلف رفتار دینی مورد بررسی قرار می گیرد.

عبدی ابراز داشت: روان شناسی دین آمیخته ای از تاثیرات متن اصلی دین و آئین های دینی می باشد، آئین های دینی مجموعه ای از آداب و رسوم مذهبی می باشد که با عنوان دین در جامعه مرسوم است اما در متون دین به صراحت دلایل آن بیان نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده دین داری مرسوم در جامعه امروز متاثر از  آئین های مذهبی می باشد، حال آنکه در حوزه درمان و مداخلات بخش چشمگیری از پژوهش های علمی از متن اصلی دین استخراج می شود.

وی در پایان بیان داشت:  روانشناسی دینی، نوعی از روانشناسی است یعنی یک مکتب ویژه می باشد، همیشه بایستی با یک نگاه مُنتقدانه به نتایج، آثار و خروجی روانشناسی غرب محصول نهایی را بر مبانی و دیدگاه های دینی خود عرضه کنیم و آنها را بسنجیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :