تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 4746
نگاهی به مقاله «در جستجوى قبر كلينى»

نگاهی به مقاله «در جستجوى قبر كلينى»

مقاله «در جستجوى قبر كلينى» تاليف جواد على كسار و ترجمه نورالهدى توفيق در خبرنامه شماره 4 كنگره كلينی و پايگاه شيخ كلينی درج شده است.

به گزارش راوی، در بخشی از اين مقاله از زبان مؤلف می خوانيد: در دورانى كه در بغداد زندگى مى‏ كردم؛ چه در دوره دانشجویى، در اواخر دهه هشتاد قرن بيستم ميلادى و چه در سال‏هاى پس از سقوط رژيم بعث صدام ـ كه در رسانه‏ ها مشغول به كار بودم، موفق به زيارت مراقد بزرگان و پاكان بسيارى شدم؛ مرقد نواب اربعه، سلمان فارسى، حذيفة بن يمان، صحابى ملقب به صاحب السر، شيخ مفيد، شريفين رضى و مرتضى، خواجه نصيرالدين طوسى، امام محمّد غزالى صاحب كتاب احياء علوم الدين، بشر حافى، شيخ ابو حنيفه و نيز طلايه ‏داران تصوف در بغداد، همچون شيخ معروف كرخى، شيخ جنيد و شبخ عبدالقادر گيلانى. با اين حال، نمى ‏دانستم كه شيخ كلينى قبرى در بغداد دارد كه زيارتگاه مردم است. اين عدم آگاهى به معناى بى ارتباط بودن من با آن شيخ گرانقدر و آثارش نبود، بلكه ارتباط علمى و روشمند من با كتاب الكافى، بويژه اصول الكافى به اوايل دهه هشتاد قرن گذشته ميلادى بر مى ‏گردد. در پى اين آشنایى و دقيقا پس از مطالعه مقدّمه مرحوم دكتر حسين على محفوظ بر اصول الكافى چنين در ذهنم جا افتاده بود كه قبر شيخ كلينى، با گذشت قرن‏ ها، از بين رفته و مانند قبور و آثار بسيارى از بزرگان ديگر فراموش شده است. افزون بر آن، رد دكتر مصطفى جواد بر اين‏كه «قبر واقع در نزديكى پل شهدا در شرق بغداد، قبر شيخ كلينى است»، اين تصور را در ذهنم تأييد و تقويت نمود.
در بخش ديگری از اين مقاله آمده است: با نزديك شدن موعد برگزارى كنگره بين المللى بزرگداشت ثقة الاسلام كلينى از سوى مؤسّسه دار الحديث به مناسبت هزار و صدمين سالگرد وفات وى و نيز به پايان رساندن تصحيح و تحقيق نسخه جديد الكافى، دبير علمى كنگره آقاى مهريزى بنده را از رئوس مطالب مطلع نموده وخواستند تا مقاله‏ اى را در موضوع يكى از محورهاى آن بنويسم. از اين رو، بر آن شدم تا در مقاله ‏اى پژوهشى به بررسى اصل توحيد به عنوان نمونه ‏اى براى بيان روش بررسى اصول عقايد در اصول الكافى بپردازم.


گفتنی است، متن كامل مقاله «در جستجوى قبر كلينى» تاليف جواد على كسار، ترجمه نورالهدى توفيق در خبرنامه شماره ۴ كنگره كلينی و پايگاه شيخ كلينی به نشانیwww.kulayni.comدرج شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :