تاريخ : شنبه 1394/10/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 47916
پنجمین نشست علمی گفتمان نقش حدیث در علوم اسلامی و انسانی برگزار شد

پنجمین نشست علمی گفتمان نقش حدیث در علوم اسلامی و انسانی برگزار شد

پنجمین نشست علمی گفتمان نقش حدیث در علوم اسلامی و انسانی با عنوان بررسی روش شناسی احادیث اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، پنجمین نشست علمی گفتمان نقش حدیث در علوم اسلامی و انسانی با عنوان بررسی روش شناسی احادیث اجتماعی، صبح دوشنبه( ۷دی) در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات استان قم  با حضورحجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا ضمیری، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم و حجت الاسلام و المسلمین دکتر حفیظ الله فولادی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

در آغاز این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا ضمیری، به بیان روانشناسی احادیث اجتماعی و نقش این احادیث در متن جامعه پرداخت و اظهار داشت: می توان گفت تمام کلماتمعصومین(ع)را کمک به ارتقاء روحی روانی انسان است، اما بررسی تأثیرات متقابل فرد و اجتماع، توجه به تعامل میان فرد و جامعه موضوعی نیست که صرفا در عصر حاضر و با ظهور علم روانشناسی جدید به آن توجه شده باشد.

وی افزود: احادیث ما طبقه بندی زیادی دارند و بیشترین حجم احادیث مربوط به فقه می‌شود و البته احادیثی هم در رابطه با اخلاق و تاریخ و موضوعات دیگر نیز وجود دارد؛ در یک تعریف ساده، روانشناسی اجتماعی به عنوان علم مطالعه‌ رفتار متقابل بین انسان‌ها یا علم مطالعه‌ تعامل انسان‌ها بر اساس کلامامام و معصوم(ع)شناخته می‌شود.

حجت الاسلام دکتر ضمیری تاکید کرد: در این مسیر بایستی در گام نخست به شأن حدیث و محتوای قالب آن توجه نمود، با توجه به این نکته که اهل بیت (ع)، وارثان وحی و علوم انبیاء وعلم الهی هستند؛ مؤمنان باید تمامی علوم و معارف خود را از این منبع  بی پایان علم اخذ کنند.

وی گفت: بدیهی می باشد که سامان دادن و بررسی روش شناسی احادیث اجتماعی با گرایش اسلام شیعه، تلاش گسترده‌ای را می‌طلبد؛ اما با توجه بهکلام اهل بیت(ع)جامعه سالم، جامعه ایست که همه علوم کاربردی آن در زمینه خرد و کلان بر اساس تقریر و بیانامامان معصوم(ع)بنا نهاده شود.

در ادامه این نشست علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حفیظ الله فولادی، بیان داشت: طبیعتا یکی از خواستگاه های گزینش افراد رعایت جنبه های  فرهنگی، اخلاقی، شخصیتی و شأنیت است  که با رعایت آنها و وجود محدودیت ها فرد در جامعه اسلامی مورد گزینش قرار می گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در حوزه ارتباط  و تعامل با دیگران اگر بخواهیم با تقلید کورکورانه از جوامع غرب و بدون هیچ گونه دلیلی با دیگران ارتباط برقرار کنیم، قطعا محصول این نوع تعامل انسان را دچار اشتباه می کند و سبب به وجود آمدن مسائلی از جمله انحرافات اخلاقی در جوامع اسلامی و به خصوص شیعی می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: انسان در زندگی روابطی را با خود، خدا، مردم و حکومت دارد و منظور ما از احادیث اجتماعی ناظر به روابط میان انسان و دیگران در سطح خرد و کلان است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بهترین روش ها این است که بر اساس عناوین رایج در علوم اجتماعی احادیث را دسته بندی کنیم و با توجه به پیش فرض های علوم حدیث از جمله جامعیت احادیث، حجیت خبر واحد، حجیت ظواهر و مجموعی بودن احادیث مطالب مربوط به آن عناوین را از احادیث استخراج ‌کنیم.

حجت الاسلام دکتر حفیظ الله فولادی گفت: روش شهید صدر نیز  قابل اعتنا است، خلاصه آن چنین است که پس از در نظر گرفتن سؤال و یا موضوع به گردآوری آموزه‌های دینی از جمله احادیث و فتاوای فقها پرداخته می شود و با منطق علمی در صدد کشف گزاره‌های علم در ورای آموزه‌های دینی برمی‌ آید.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :