تاريخ : پنج شنبه 1394/10/17 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 48223
نشست مقدماتی کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی برگزار شد

نشست مقدماتی کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی برگزار شد

نشست مقدماتی کنگره بین المللی بزرگداشت سیدمرتضی علم الهدی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه از جمله آیت الله ری شهری، آیت الله استادی و آیت الله مقتدایی در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، نشست مقدماتی کنگره بین المللی بزرگداشتسیدمرتضی علم الهدیامروز (۱۷ دی) با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

سیدمرتضی علم الهدی شخصیت یگانه ای بود/استفاده از۴۰ مورد عنوان و لقب توسط علما در موردسیدمرتضی علم الهدی

در این نشست،آیت‌الله رضا استادی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به ویژگی ها و عظمت سید مرتضی علم الهدی، عنوان کرد: بسیاری از شاگردان و تربیت‌یافتگان سیدمرتضی علم‌الهدی از جمله علمای بزرگ شیعه هستند، همچنینسیدمرتضی علم الهدیفردی، مبتکر و مؤسس بوده است و کتاب هایی که تألیف کرده است، رونویسی و به صورت تقلید نبوده است.

وی با اشاره به این که سید مرتضی علم الهدی مقبولیت زیاد بین سنی وشیعه داشته است، تصریح کرد: سیدمرتضی علم الهدی علاوه بر رشد علمی دارای کمالات معنوی نیز بود، به طوری که در کتب علما و بزرگان دین، ۴۰ مورد عنوان و لقب در مورد این عالم بزرگوار به کار رفته است که نشان می دهد علما و فضلای دین از نظر معنویات بهسیدمرتضی علم الهدیاعتقاد داشتند.

آیت الله استادی با بیان این که سیدمرتضی علم الهدی شخصیت یگانه ای بود، عنوان کرد: همه علوم دینی در سیدمرتضی علم الهدی جمع شده بود و با وجود این که انسان بسیار بزرگواری بود، در زمان وفات خود فرمود که «من در زاد و توشه خود، فقیر و ضعیف هستم»؛ یعنی با وجود خدمتی که به دین کرده بود، باز خود را در بپیشگاه پروردگار فقیر می دانست که این درسی برای ماست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پایان گفت: آیت الله ری شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) فرمودند که علم سیدمرتضی علم الهدی باعث شده است که امامزادگی آن عالم دینی فراموش شود، در حالی که قبر ایشان و سیدرضی در کاظمین و کربلا از جایگاه بالایی برخوردار است.

مجموعه آثار سیدمرتضی علم الهدی در ۳۵ جلد منتشر می‌شود

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین مهریزی، دبیرعلمی کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی با اشاره به جایگاه این عالم دینی در میان علمای شیعه، عنوان کرد: ستاد برگزاری کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی جهت برگزاری این کنگره سه برنامه تصحیح آثار سیدمرتضی علم الهدی، پژوهش‌های مرتبط با این عالم دینی و کارهای فرهنگی جانبی را در نظر گرفته است.

وی با بیان این که مهم‌ترین کار این است که آثار سید مرتضی به صورت منقح و عالمانه ارائه شود، تصریح کرد: آثار سیدمرتضی به صورت آثار پراکنده بود، به طوری که ۶۰ رساله و ۱۵ عنوان کتاب از ایشان به صورت‌های مختلف چاپ شده بود.

دبیرعلمی کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی اظهار داشت: مجموعه تصحیح آثار سیدمرتضی علم الهدی در ۳۵ جلد با فهارس فنی و ترتیب متونی منتشر می‌شود که بیشتر آثار سیدمرتضی علم الهدی در حوزه کلام و اصول فقهی است.

وی با اشاره به این که تا کنون ۱۳۰ پایان‌نامه در مقطع دکتری و ارشد شناسایی شده است، گفت: به همت موسسه دارالحدیث، اندیشه‌نامه‌ای در مورد سیدمرتضی ارائه می‌شود، همچنین مقاله‌های متعددی به زبان فارسی، عربی و تعدادی به انگلیسی در رابطه با شخصیت سیدمرتضی علم الهدی چاپ شده است.

دبیرعلمی کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی ادامه داد: حدود ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه رسیده است که نیمی از آن عربی و نیمی فارسی است؛ تا کنون ۸۰ مقاله ارزیابی شده است که به نظر می‌رسد که به ۱۲۰ مقاله برسد؛ گزیده ای از این مقالات به زبان انگلیسی و عربی ترجمه می‌شود.

همچنین در این نشست، پژوهشگرانی از جمله حجت الاسلام و المسلمین جعفریان، حجت الاسلام و المسلمین صدرایی خویی و همچنین حجت الاسلام و المسلمین اسلامی به ارائه مقاله در خصوص این کنگره پرداختند.

رونمایی از تمبر یادبود سید مرتضی در نشست مقدماتی کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی

در پایان مراسم نشست مقدماتی کنگره بین المللی سیدمرتضی علم الهدی، از تمبر یادبود سیدمرتضی علم الهدی رونمایی شد.

مراسم رونمایی از تمبر یادبود سیدمرتضی علم الهدی با حضور آیت الله ری شهری، آیت الله کریمی جهرودی، آیت الله فیض، حجت الاسلام مهریزی، مهندس مهری معاون وزیر ارتباطات و مدیری کل شرکت پست جمهوری اسلامی و مهندس بیرانوند مدیر کل پست استان قم  برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :