تاريخ : چهارشنبه 1394/10/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 48363
بزرگترین رسالت روحانیت پاسداری از نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه است

بزرگترین رسالت روحانیت پاسداری از نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه است

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام در دیدار ائمه جمعه و جماعات شهرستان ری گفت: بزرگترین رسالت روحانیت تشیع در عصر کنونی پاسداری از انقلاب اسلامی و نظام مبتنی بر ولایت فقیه است زیرا پاسداری از این نظام مقدس، جامع همه ارزش هاست.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، در دیدار ائمه جمعه و جماعات شهرستان ری در آغاز هفته ولادت حضرت عبدالعظیم علیه السلام تصریح کرد: روحانیت تشیع مسئولیت های فراوانی دارد، اما در عصر کنونی، مسئولیتی برعهده دارد که همه مسئولیت ها در آن جمع است و آن، پاسداری از نظام اسلامی و در حقیقت پاسداری از همه ارزش های دینی است.

آیت الله محمدی ری شهری، تصریح کرد: اگر خدایی نکرده به این مسئولیت بزرگ صدمه ای وارد شود، به اسلام و تشیع ضربه وارد خواهد شد و اگر بتواند این مسئولیت را درست و کامل ادا کند، همه ارزش های دینی شکوفا خواهد شد.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اعلام این مطلب که آنچه امام راحل از آن نسبت به آینده انقلاب خوف و واهمه داشت، استکبار و دشمنان خارجی نبود، بلکه واهمه از این بود که روحانیت نتواند، مسئولیت خود را درست انجام دهد، افزود: باید همواره برای انجام شایسته  این رسالت بزرگ توسط روحانیت تاکید و اهتمام داشته باشیم.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: این انقلاب به برکت نهضت روحانیت به رهبری امام امت (ره) تحقق پیدا کرده و تداوم این حرکت نیز نیاز به این مساله دارد.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در خصوص لوازم مهم انجام این رسالت بزرگ توسط روحانیت اظهار داشت: قبل از هر کار و هر اقدام، نکته مهم پرهیز از هر کاری است که جداشدن مردم از انقلاب، نظام و رهبری را در پی داشته باشد زیرا اگر کاری کنیم که حتی یک نفر نسبت به نظام و رهبری و انقلاب بدبین بشود، مرتکب گناه نابخشودنی شده ایم، زیرا هدف اصلی دشمن بدبین کردن مردم نسبت به روحانیت و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در بیان روایتی از پیامبراکرم(ص) افزود: پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) و معاذ ابن جبل از صحابه آنحضرت وقتی که برای تبلیغ به سمت یمن اعزام شده بودند، توصیه فرمود که کاری نکنید، مردم از اسلام نفرت پیدا کنند و طوری اسلام را معنا نکنید که مردم احساس کنند، قادر نیستند از این آئین پیروی کنند، آسان بگیرید و سخت گیری نکنید و بشارت بدید و مژده دهید تا مردم به اسلام گرایش داشته باشند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام افزود: در روایت دیگر نیز پیامبر اکرم (ص) رهنمود فرمودند که با یکدیگر اختلاف نکنید و با یکدیگر سازگاری داشته باشید، زیرا اختلاف موجب نفرت مردم می شود و باید روحانیت از این رهنمودها برای رفتار فردی و اجتماعی خود درس بگیرد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین با بیان این نکته که اکنون در آستانه دو انتخابات بسیار مهم هستیم به پیام امام رضا علیه السلام، خطاب به حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام تاکید کرد و گفت: در این روایت که با بیان «سلام من را به دوستانم برسان و به آنان بگو ... » آغاز شده، آمده است: آبروی همدیگر را نبرید به جان خود سوگند خورده ام که اگر کسی دوستی از دوستان مرا ناراحت کند او را به سخت ترین عذاب در دنیا دچار کند و در آخرت از زیانکاران باشد.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: پایگاه روحانیت در طول تاریخ، در واقع دل های مردم بوده و باید برای افزایش نفوذ دل ها و مقبولیت افزایی در جامعه تلاش کند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در خصوص رفتار فردی یک روحانی با استناد به روایتی از رسول اکرم (ص) گفت: در روایت می فرمایند که تا می توانید دنبال دنیا نروید و نسبت به دنیا بی رغبت باشید در پی نام و نان و شهرت نباشید زیرا اگر شما توجه کامل به خدا نمودید خدا توجه مردم را به سمت شما جلب خواهند کرد و اگر انسان توجه کامل به خدا پیدا کرد، خدا انواع خیرات را به سرعت به سمت او روانه خواهد کرد، البته گرایش به خدا و معنویات باید صرفا با انگیزه الهی صورت گیرد.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: همچنین در روایت آمده است: اگر انسان در نماز و دعا توجه کامل بخدا داشته باشد، علاوه بر بهشتی بودن مورد علاقه مردم نیز خواهد بود.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: بی رغبتی به دنیا نیز موجب جاذبه روحانیت می شود. مردم اگر احساس کنند، روحانیت از نظر مادی حتی در اوج فقر و تنگدستی به آنها نیاز ندارند و چشم داشتی نیز به آنچه در دست مردم است ندارد، علاقمند خواهند شد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام همچنین در خصوص رفتار اجتماعی و سیاسی روحانیت به روایتی از حضرت علی علیه السلام استناد کرد و افزود: کسی که در زندگی حق مدار باشد، مردم به او علاقمند خواهند شد و از نظر اجتماعی و سیاسی هم می بایست موضعگیری روحانیت موضع حق مدارانه باشد.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: روحانی باید مستقل باشد و درگیر جناح های سیاسی نشود و مساجد نیز باید فقط در خط رهبری حرکت کنند و وارد درگیری های جناحی نشود زیرا اگر جریان های سیاسی در مساجد نفوذ کنند، موجب ایجاد مشکل بین مردم خواهند شد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام گفت: هرکس به نظام و رهبری اعتقاد داشته باشد، باید مورد علاقه و حمایت روحانیت باشد، زیرا استقلال سیاسی و حق مداری یکی از ضرورت های بسیار مهم خصوصا در شرایط مهم برای روحانیت تشیع است.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: حق مداری به این معناست که حتی اگر دشمن نیز در میان همه حرف های باطل و نادرست یک حرف درست زد، باید همان را پذیرفت و این مساله برای روحانیت جاذبه ایجاد می کند.

آیت الله محمدی ری شهری همچنین، ارتباط با آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام و تقویت این پایگاه فرهنگی را از مهمترین مسئولیت های روحانیت در شهرستان ری و تهران دانست و گفت: آمادگی داریم با همکاری همه عزیزان روحانی خدمات مختلف فرهنگی این پایگاه معنوی را که در طول سال های گذشته زیرساخت ها و طرح توسعه اش به انجام رسیده برای بهره برداری فرهنگی مردم ری و تهران و سایر علاقمندان اهل بیت علیهم السلام ارائه دهیم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام گفت: مناسب است که روحانیت شهرستان ری و تهران در مراسم و برنامه های آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام پیشگام باشند، و امیدوارم مشمول دعای حضرت باشیم و خدایی نکرده حضرت از ما دلگیر نباشند.

در ابتدای این نشست ائمه جمعه و جماعات شهرستان ری مسایل مورد نظر خود را با تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام مطرح کردند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :