تاريخ : شنبه 1394/11/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 48887
موعظه، دعا، عزم راسخ و انس با قرآن از عوامل تقویت ایمان بشمار می روند

موعظه، دعا، عزم راسخ و انس با قرآن از عوامل تقویت ایمان بشمار می روند

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام گفت: موعظه، دعا و توسل، عزم راسخ در خدامحور بودن در زندگی و انس با ذکر و قرآن از عوامل تقویت ایمان بشمار می روند.

به گزارش پابگاه اطلاع رسانی دارالحدیث به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام،آیت الله محمدی ری شهریدر دیدار جمعی از  روحانیون و مسئولان سازمان حفاظت اطلاعات ارتش در خصوص اهمیت تقویت بنیه ایمانی نیروهای مسلح گفت: رهبرمعظم انقلاب در دیدار جمعی از نظامیان رهنمود بسیار مهمی دارند، که باید از آن بهره گیری کرد و آن عبارت است از "اینکه تقویت معلومات دینی کار بسیار خوبی است ولی آن چیزی که بیشتر لازم است، تقویت ایمان است"، تقویت ایمان بسیار مهمتر و اثرگذارتر از تقویت معارف دینی است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث افزود: راه تقویت ایمان نیز به تعبیر رهبرمعظم انقلاب، باکلاس و درس حاصل نمی شود، زیرا ممکن است معلومات افراد افزایش یابد، اما در وضعیت ایمان آنها تغییری حاصل نشود، اما با بهره گیری از جلسات موعظه، دعوت عملی به معنویت و فراخواندن به تهجد و ذکر و توسل می توانیم نتایج خوبی را در خصوص تقویت بنیه ایمانی و معنوی شاهد باشیم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام بیان کرد: از منظر قرآن موعظه انسان را درمان می کند و فضایل اخلاقی را جایگزین رذایل اخلاقی می کند، بزرگترین موعظه کننده خدای متعال و بالاترین کتاب موعظه قرآن است.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: حضرت علی علیه السلام، در نامه اخلاقی و بسیار ارزنده خود که بعد از جنگ صفین به امام حسن مجتبی علیه السلام نوشته اند، بعد از مقدمه نامه می فرمایند، "دلت را با موعظه زنده بدار"، یعنی مانند گیاهی که در نبود آب پژمرده می شود و می میرد، دل انسان نیز برای زنده ماندن نیاز به آب موعظه دارد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث افزود: در روایت دیگری آمده است که برای اثر نمودن موعظه باید از نورانیت موعظه واعظی بهره گرفت که خودش به آنچه می گوید عمل می کند و نصیحت ناصح بیدار را پذیرفت و در آن نقطه ای که او نشان می دهد، قرار گرفت.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: در حالات بسیاری از بزرگان آمده است که همیشه از موعظه و مجلس وعظ برای زنده نگهداشتن دل هاشان بهره می گرفتند زیرا هیچ کسی در هیچ موقعیت و جایگاهی نباید خود را بی نیاز از شنیدن موعظه و پند بداند.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث همچنین، دومین راه تقویت ایمان را دعا و تضرع برشمرد و افزود: در حالات پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که اشرف مخلوقات و عصاره خلقت است، آمده که ایشان شب، در حال گریه از خدای متعال مسئلت می کردند که حتی یک لحظه ایشان را به حال خود رها نکند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین عزم و اراده را سومین عامل در تقویت ایمان برشمرد و با استناد به روایات معصومین علیهم السلام گفت: باید انسان تصمیم بگیرد که در زندگی خدامحور باشد و در دو راهی خدا و دنیا، خدا را انتخاب نماید.

آیت الله محمدی ری شهری نکته چهارم در تقویت ایمان؛ را انس با قرآن دانست و گفت: بنا به آنچه در روایات آمده است، قرآن و ذکر، ایمان را در دل می رویاند، همانطور که گیاهان با آب رشد می کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده در ابتدای جلسه درباره اجرای برنامه های قرآنی این مرکز، این اقدامات را بسیار ارزنده، مفید و سازنده دانست و گفت: ان شاء الله همزمان با  ارتقای سطح آگاهی ها و معارف نیروهای مسلح در زمینه معارف قرآنی در خصوص تقویت بنیه ایمانی عزیزان نیز برنامه ریزی های مناسب صورت گیرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :