هزار حدیث در یکصد موضوع 03 - صفحه 50

50 ـ حجاب

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
إِنَّ خَیرَ نِسٰائِکُمُ: الوَلُودُ، الوَدُودُ، العَفِیفَةُ، العَزِیزَةُ فِي أَهلِهٰا، الذَّلِیلَةُ مَعَ بَعلِهٰا، المُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوجِهٰا، الحَصٰانُ عَلیٰ غَیرِهِ، الَّتِي تَسمَعُ قَولَهُ، وَ تُطِیعُ أَمرَهُ، وَ إِذَا خَلٰا بِهٰا بَذَلَت لَهُ مَا یُرِیدُ مِنهٰا، وَلَم تُبَذِّل کَتَبَذُّلِ الرَّجُلِ.

۰.برترین زنان شما کسانی هستند که بچه زا، با شوهران خود مهربان، و با حجاب و پوشیده باشند و در بین طایفه خودشان با عزت، ولی در مواجهه با شوهران خود متواضع و نرمخو باشند، و برای شوهران‌شان خود را آرایش و زینت نمایند و در میان نا محرمان (و در جامعه) عفیف باشند، از شوهران خود اطاعت نموده و هرگاه با همسران خود خلوت کنند، خود را کاملاً در اختیار آنان قرار دهند و در مقابل شوهران‌شان همچون مردان (خالی از آرایش و زینت و معاشرت زنانه) نباشند.۱

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
إِنَّ فٰاطِمَةَ أَحصَنَت فَرجَهٰا؛ فَحَرَّمَ اللهُ ذُرِّیَّتَهٰا عَلَی النّٰارِ.۲

۰.همانا دامان حضرت فاطمه( از هر آلودگی مطهّر است و خداوند آتش جهنم را بر فرزندان آن حضرت حرام کرده است.

۰.قالَت أسماءُ بنت عُمیس:
دَخَل رسول الله صلی الله علیه و آله یوماً علیٰ عائشة وعندَها أُختُها أسماء، وعلیها ثیابٌ سابغةٌ واسعةُ الأکمه؛ فلمّا نظرَ إلیها رسول الله صلی الله علیه و آله قامَ، فخرج، فقالَت لَهٰا عائشةُ: تنحّي، فقد رأی منک رسولُ الله أمراً کَرِهَه، فتنحّت، فدَخلَ رسول الله صلی الله علیه و آله، فسألتهُ عائشه: لِمَ؟
قال: فقال: «أَلَم تَریٰ إِلیٰ هنَاتِهَا، إِنَّهُ لَیسَ لِلمَرأَةِ المُسلِمَةِ أَن یَبدُوَ مِنهٰا إِلّٰا هٰکَذَا» وأخذ کُمّیه، فغطّی بهما ظَهر کفّیه حتّیٰ لم یبد مِن کفّیه إلّٰا أصابعه، ثمّ نَصَبَ کفّیه علیٰ صدغیه حتّیٰ لَم یبد إلّا وَجهُه.۳

۰.اَسماء بنت عُمیس می‌گوید: روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله به منزل عایشه (همسرش) آمد در حالی که خواهرش اَسما هم در آن جا بود و لباس وسیع و سینه گشادی پوشیده بود، وقتی رسول خدا به او نگاه کرد برخاست و خارج شد.
عایشه به خواهرش گفت: برخیز و برو، همانا رسول خدا از تو چیزی دید که نمی‌پسندد. پس او بیرون رفت. وقتی رسول الله برگشت، عایشه از او پرسید: چه شد که بیرون رفتی؟
فرمود: «آیا ندیدی سینه‌اش را، جایز نیست برای زن مسلمان، جایی از بدنش پیدا باشد مگر این مقدار». آن گاه آستین‌های لباسش را گرفت و پشت دستانش را با آن‌ها پوشاند تا جایی که فقط انگشتان دستش پیدا بود، سپس کف دستانش را بر بیخ گوش‌هایش گذاشت تا این که فقط صورتش پیدا بود.

۰.قال ابنُ عبّاس رحمه الله:
إنّ رسولَ الله صلی الله علیه و آله لَعَنَ المخنَّثینَ منَ الرِّجالِ والمُتَبَرِّجات منَ النِّسٰاءِ، وَقالَ: «أَخرِجُوهُم مِن بُیُوتِکُم...».۴

۰.ابن عباس (از اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله) می‌گوید: همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله لعنت می‌کرد مردانی را که خود را شبیه به زنان می‌کردند و همچنین زنانی را که خود را [نزدِ نامحرمان] آرایش می‌کردند و می‌فرمود: «این دو دسته را به خانه‌های خود راه ندهید و...».

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
تَقبِلُوا لِي بِسِتٍّ أَتَقَبَّلُ لَکُم بِالجَنَّةِ: إِذٰا حَدَّثتُم فَلٰا تَکذِبُوا، وَ إِذٰا وَعَدتُم فَلٰا تَخَلَّفُوا، وَ إِذٰا اؤتُمِنتُم فَلٰا تَخُونُوا، وَ اغُضُّوا أَبصٰارَکُم، وَ احفَظُوا فُرُوجَکُم، وَکُفُّوا أَیدِیَکُم وَ أَلسِنَتَکُم.۵

۰.شش چیز را از من قبول کنید، تا بهشت را برای شما ضمانت کنم:
وقتی حرف می‌زنید، دروغ نگویید؛
وقتی وعده می‌دهید، تخلف نورزید؛
وقتی امین شُدید، خیانت نکنید؛
چشمان خود را از نامحرمان ببندید؛
دامن‌های خود را از حرام حفظ کنید؛
و دست‌ها و زبان‌های خود را نگه دارید».

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
أَمَا إِنَّهُ لَیسَ مِنکُنَّ امرَأَةٌ تُحَلِّي ذَهَباً تَظهِرُهُ إِلّٰا عُذِّبَت بِهِ.۶

۰.همانا هر زنی که خود را به وسیله طلا آرایش و زینت کند و آن‌ها را برای نامحرمان آشکار سازد، به سبب آن عذاب خواهد شد.

۰.امام صادق علیه السلام:
مَن تَطَیَّبَت مِنَ النِّسٰاءِ فَلاَ تَخرُج وَلٰا تَشهَدِ الصَّلٰاةَ فِي المَسجِدِ.۷

۰.اگر زنی خود را خوشبو کرد حق ندارد از منزل خارج گردد یا برای اقامه نماز در مسجد حاضر شود.

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
صَلٰاةُ المَرأَةِ وَحدَهٰا فِي بَیتِهٰا کَفَضلِ صَلٰاتِهَا فِي الجَمعِ خَمساً وَ عِشرِینَ دَرَجَةً.۸

۰.نماز زن به تنهایی در خانه‌اش، مانند نماز جماعتی است که بیست و پنج برابر، فضیلت و درجه داشته باشد.

۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
لٰا یَخلُوَنَّ رَجُلٌ بِامَرَأَةٍ؛ فَإِنَّ ثَالِثَهُمٰا شَیطٰانٌ.۹

۰.مرد هرگز نباید با زن نامحرم در جای خلوتی باشند؛ چرا که آن هنگام سومیِ آنان شیطان خواهد بود.

۰.امام علی علیه السلام:
دَخَلْتُ أَنَا وَ فَاطِمَةُ عَلَى رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه و آله فَوَجَدْتُهُ يَبْكِي بُكَاءً شَدِيداً فَقُلْتُ لَهُ فِدَاكَ أَبِي وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اللهِ مَا الَّذِي أَبْكَاكَ فَقَالَ يَا عَلِيُّ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ رَأَيْتُ نِسَاءً مِنْ أُمَّتِي فِي عَذَابٍ شَدِيدٍ فَأَنْكَرْتُ شَأْنَهُنَّ فَبَكَيْتُ لِمَا رَأَيْتُ مِنْ شِدَّةِ عَذَابِهِنَّ ثُمَّ ذَکَرَ حَالَهُنَّ ـ إلیٰ أَن قَالَ ـ فَقَالَت فَاطِمَةُ: حَبِیبِي و قُرَّةَ عَینِي، أَخبِرنِي مَا کانَ عَمَلُهُنَّ؟ فَقَالَ: أَمَّا المُعَلَّقَةَ فَإِنَّهَا كَانَتْ لَا تُغَطِّي شَعْرَهَا مِنَ الرِّجَالِ وَ أَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِلِسَانِهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ تُؤْذِي زَوْجَهَا وَ أَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِثَدْيَيْهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ تَمْتَنِعُ مِنْ فِرَاشِ زَوْجِهَا وَ أَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِرِجْلَيْهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ تَخْرُجُ مِنْ بَيْتِهَا بِغَيْرِ إِذْنِ زَوْجِهَا وَ أَمَّا الَّتِي كَانَتْ تَأْكُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ تُزَيِّنُ بَدَنَهَا لِلنَّاسِ وَ أَمَّا الَّتِي شُدَّ يَدَاهَا إِلَى رِجْلَيْهَا وَ سُلِّطَ عَلَيْهَا الْحَيَّاتُ وَ الْعَقَارِبُ فَإِنَّهَا كَانَتْ قَذِرَةَ الْوَضُوءِ قَذِرَةَ الثِّيَابِ وَ كَانَتْ لَا تَغْتَسِلُ مِنَ الْجَنَابَةِ وَ الْحَيْضِ وَ لَا تَنْتَظِفُ وَ كَانَتْ تَسْتَهِينُ بِالصَّلَاةِ وَ أَمَّا الصَّمَّاءُ الْعَمْيَاءُ الْخَرْسَاءُ فَإِنَّهَا كَانَتْ تَلِدُ مِنَ الزِّنَاءِ فَتُعَلِّقُهُ فِي عُنُقِ زَوْجِهَا وَ أَمَّا الَّتِي كَانَتْ تَقْرِضُ لَحْمَهَا بِالْمَقَارِيضِ فَإِنَّهَا كَانَتْ تَعْرِضُ نَفْسَهَا عَلَى الرِّجَالِ وَ أَمَّا الَّتِي كَانَتْ تُحْرَقُ وَجْهُهَا وَ بَدَنُهَا وَ هِيَ تَأْكُلُ أَمْعَاءَهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ قَوَّادَةً وَ أَمَّا الَّتِي كَانَ رَأْسُهَا رَأْسَ الْخِنْزِيرِ وَ بَدَنُهَا بَدَنَ الْحِمَارِ فَإِنَّهَا كَانَتْ نَمَّامَةً كَذَّابَةً وَ أَمَّا الَّتِي كَانَتْ عَلَى صُورَةِ الْكَلْبِ وَ النَّارُ تَدْخُلُ فِي دُبُرِهَا وَ تَخْرُجُ مِنْ فِيهَا فَإِنَّهَا كَانَتْ قَيْنَةً نَوَّاحَةً حَاسِدَةً ثُمَّ قَالَ علیه السلام وَيْلٌ لِامْرَأَةٍ أَغْضَبَتْ زَوْجَهَا وَ طُوبَى لِامْرَأَةٍ رَضِيَ عَنْهَا زَوْجُهَا».۱۰

۰.روزی من و فاطمه به خانه پیامبر صلی الله علیه و آله وارد شدیم و مشاهده کردیم به شدت اشک می‌ریزد. عرض کردم: پدر و مادرم فِدایت، ای رسول خدا! سبب گریه شما چیست؟
فرمود: یا علی! شب معراج که مرا به سوی آسمان بالا بردند، زنانی از امتم را دیدم که دچار عذابی شَدید هستند، از دیدن احوال آن‌ها گریه می‌کنم.
و سپس عذاب هر کدام از آن‌ها را وصف کرد، تا حضرت فاطمه( پرسید: ای حبیب و اِی نور چشم من! آنان در دنیا چه کرده بودند که به آن عذاب‌ها گرفتار شده‌اند؟!
فرمود: اما زنانی که به موهای سر خود آویزان شده بودند، کسانی بودند که موهای سرشان را در دنیا از مردان نامحرم نمی‌پوشاندند.
آن‌ها که از زبانشان آویزان بودند، با زبان‌های خود شوهرانشان را می‌آزردند.
آن‌ها که از پستان‌های خود به طرف جهنم آویزان شده بودند، بدون اجازه شوهر به بچه‌های دیگران شیر می‌دادند.
و آن‌ها که با پاهایشان آویزان شده بودند، بدون رضای همسر از خانه خود خارج می‌شدند.
آن‌ها که گوشت بدنشان را می‌خوردند، خود را برای نامحرمان آرایش و زینت می‌کردند.
و آن‌ها که دستانشان به پاهایشان بسته شده بود و مارها و عقرب‌ها آنان را احاطه کرده بودند، در وضو و لباس‌های خود [دوری از] نجاست را رعایت نمی‌کردند و از جَنابت و حیض غسل نکرده، و پاکی را رعایت نمی‌کردند و نماز را سَبُک می‌شمردند.
و اما آن‌ها که کر و کور و لال بودند، از طریق زنا بچه‌دار شده و سپس آن بچه را به گردن شوهرشان انداخته‌اند.
و آن‌ها که گوشت بدنشان با قیچی‌های داغ شده بریده می‌شد، با رفتارهار مختلف به نامحرمان اظهار تمایل، و خود را بر آنان عَرضه می‌کردند.
و آن‌ها که صورت و بدنشان می‌سوخت و معده و روده‌های خود را می‌خوردند، واسطه بین زنای دو نفر بودند.
و آن‌ها که سرشان سرِ خوک و بدنشان بدن الاغ بود، سخن چین و دروغگو بودند.
و اما آن‌ها که به صورت سگ بودند و آتش از عقب آن‌ها داخل و از دهانشان خارج می‌شد، آوازه‌خوان و ترانه‌خوان و حسود بودند.
و در پایان حضرت علی علیه السلام فرمود: «وای بر حالِ زنی که شوهرش را به غضب آورَد، و خوشا به حال زنی که همسرش از او راضی باشد».

1.۱‌. الکافی: ۵ / ۳۲۴

2.۲‌.عیون‌اخبارالرضا علیه السلام:۲/۶۳ و۲۳۲و۲۳۴

3.۳‌.مجمع الفوائد هیثمی: ۵/۱۳۷

4.۴‌. دعائم الإسلام: ۲ / ۴۴۵

5.۵‌. الخصال: ۱ / ۳۲۱

6.۶‌. کنز العمّال: ۱۶ / ۳۸۸

7.۷‌. دعائم الاسلام: ۲ / ۱۶۶

8.۸‌. مکارم الأخلاق: ۲۳۳

9.۹‌. دعائم الإسلام: ۲ / ۲۱۴

10.۱۰‌.بحارالأنوار: ۸ / ۳۰۹

صفحه از 100