مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : بانوی کربلا حضرت زینب(س)
پديدآورنده : عایشه بنت الشاطی
مترجم : سید رضا صدر
زمان پدیدآورنده: م 1377ش
محل نشر : قم
ناشر : بوستان کتاب
نوبت چاپ : چهارم
تاریخ انتشار : 1381ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 176
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

بانوی کربلا حضرت زینب(س)

گزارشی است داستان گونه از زندگی پر فراز و نشیب و عبرت آموز حضرت زینب کبرا.

گزارشی است داستان گونه از زندگی پر فراز و نشیب و عبرت آموز حضرت زینب کبرا. کتاب را یکی از نویسندگان زبر دست عرب، بانویی مصری و از اهل سنت، با عباراتی شیرین و سبکی زیبا و دل پذیر نگاشته و از سوی دانشمندی صاحب قلم و اهل اندیشه و نظر به فارسی برگردانده شده است.

کتاب از جرقه ای پدید آمده که پدر نویسنده هنگام سخن گفتن از زینب، در ذهن و دل او ایجاد شده است. وی، اگر چه در این کتاب، اطلاعات نادرستی نیز، به دلیل کمبود اطلاعاتش ارائه کرده، اما توانسته است با قدرت بیان و قلم، چهره ای زیبا از زینب(س) ارائه دهد. خطاهای نویسنده و کاستی های نوشته، از سوی مترجم اصلاح و تکمیل شده و محقق نیز در استخراج منابع به کمال آن افزوده است.

کتاب، از تولد زینب آغاز شده و با بحث از رشد او در کنار پدر و مادر و مادرش فاطمه و اندوه هایش پس از رحلت پدر و گفت و گوها و حق خواهی هایش از خلیفه ادامه می یابد. نویسنده در ادامه، از اندوه زینب از دوران کودکی اش می گوید: در گذشت رسول خدا در پنج سالگی زینب، هجوم ماموران خلیفه به خانه پدرش برای بیعت گرفتن، بیماری مادر و سرانجام رحلت او، مصیبت های زینب در دوران کودکی، ازدواج زینب با پسر عمویش عبدالله بن جعفر، بحث های دیگری از این کتاب است.

ماجرای بعدی، از دوران قتل عثمان و به زمامداری رسیدن پدرش می آغازد. زینب سی ساله در این دوران، شاهد شورش بیعت شکنان بر ضد پدرش، خلیفه مسلمانان است، و آن گاه جنگ معاویه با علی و غارتگری های سپاه او در عراق و سرانجام اینکه وی شاهد شهادت پدر و پس از آن، ماجرای جنگ معاویه با برادرش حسن(ع) و مسمومیت و شهادت او است و آن گاه نوبت به امام حسین می رسد که زینب با کاروان او هجرت می کند و از نزدیک ناظر همه مصیبت ها و آزارهایی است که بر خاندان پیامبر می رود و نیز، شاهد کشته شدن برادر و یارانش می باشد و این بار نیز زینب، قافله سالار کاروان ایران است و به کوفه و آن گاه به شام برده می شود و او و برادرش در آنجا خطبه می خوانند و زینب از ستمی که بر وی رفته سخن می گوید، و به مدینه باز می گردد و رسالت بزرگی را که، همانا گزارش واقعه عاشوراست گزارش می کند. به اعتقاد نویسنده، آخرین سفر زینب(ع) به مصر بوده و در آن دیار در گذشته و مدفون شده است.

بخش های کتاب:

بانوی بانوان
تقدیم به پدرم استاد بزرگ شیخ محمد علی عبدالرحمان
پدران و نیاکان
سایه هایی بر گهواره
کودکی اندوه ناک
خردمند بانوی بنی هاشم
پیش درآمدهای شوم طوفان
هجرت
دلیل راه
تقاضا و اصرار
به سوی دره مرگ
بانوی کربلا
کاروان اسیر
بازگشت کاروان
آخرین سفر
در پی خون خواهی
ندای جاوید