تاريخ : شنبه 1394/12/8 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49584
«ارتداد»؛ توطئه‌ سیاسی خطرناک از صدر اسلام تاکنون

«ارتداد»؛ توطئه‌ سیاسی خطرناک از صدر اسلام تاکنون

آیت الله محمدی ری‌شهری در جلسه تفسیر خود بیان کردند: ارتداد، یعنی از دین برگشتن انسان. کسی که دین اسلام را قبول می‌کند ولی بعد پشیمان می‌شود به عمل او ارتداد می‌گویند؛ در صدر اسلام تاکنون، ارتداد یک توطئه خطرناک سیاسی قلمداد می‌شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،آیت‌الله محمدی ری‌شهریدر جلسه تفسیر سوره حمد ذیل آیه مبارک «غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ» گفت: در جلسات گذشته بحث بر روی  تبیین شیوه‌ها و ابزارهای جنگ نرم از منظر قرآن کریم را مطرح کردیم؛ تاکنون هفت شیوه را بیان کردیم که شیاطین جن و انس از این هفت طریق انسان‌ها را گمراه  و از صراط مستقیم الهی دور می‌کنند.
این مفسر قرآن اظهار کرد : این ابزارها عبارت‌اند از دروغ، تحریف دین، دین‌تراشی، تظاهر به خیرخواهی، سوءاستفاده از هنر و سوءاستفاده از تمایلات نفسانی. در این جلسه هشتمین شیوه اضلال یعنی«توطئه ارتداد» را باز می‌کنم. ارتداد،  یعنی از دین برگشتن انسان. کسی که دین اسلام را قبول می‌کند ولی بعد پشیمان می‌شود به عمل او ارتداد می‌گویند؛ در صدر اسلام این عمل یعنی مسلمان شدن و بعد از آن از دین برمی‌گشتند یک توطئه خطرناک سیاسی قلمداد می‌شد.
وی در ادامه اظهار کرد: این توطئه از طریق گروهی از یهودیان طراحی شده بود؛ هدف آنها این بود که عقاید افرادی که تازه به اسلام گرویده بودند را متزلزل کنند و آنها را از اطراف پیامبر(ص) دور کنند. قرآن در این باره می‌فرماید «وَقَالَت طَّآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُواْ بِالَّذِيَ أُنزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُواْ آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ: و جماعتى از اهل كتاب گفتند در آغاز روز به آنچه بر مؤمنان نازل شد ايمان بياوريد و در پايان روزانكار كنيد شايد آنان از اسلام برگردند»(آل‌عمران/۷۲).
این مفسر قرآن افزود: یهودیان برنامه ریزی کردند که عده‌ای را به عنوان نفوذی داخل مسلمانان کنند و شایعه بسازند که سخنان وحرف‌های پیامبر(ص) دروغ است. آنها می‌گفتند ما از نزدیک خصوصیات پیغمبر(ص) را مشاهده کردیم بعد به کتاب‌ دینی خودمان مراجعه کردیم متوجه شدیم  آن چیزی که محمد می‌گوید با آن مطالبی که در کتاب‌ دینی ما بشارت داده می‎شود تطبیق نمی‌کند به همین جهت ما از دین او  برگشتیم.
محمدی ‌ری‌شهری اظهار کرد: همین سخنان زمینه‌ای ‌شد تا کسانی که تازه اسلام آورده بودند در عقایدشان  متزلزل شوند. این توطئه بسیار پیچید‌‌ای بود و در واقع  یک حرکت سیاسی پیچیده برای ضربه زدن به اسلام و گمراه کردن مردم بود. شاید کسانی معتقد باشند کیفری که برای ارتداد معین شده است بی ‌انصافانه است اگر کسی مسلمان بوده و مرتد شد نباید حکمش قتل باشد باید به این افراد گفت این در واقع برای مقابله با یک توطئه است؛ که اگر کسی آمد مسلمان شد و بعد از اسلام مرتد شد کیفرش  چیزی جز قتل نیاید باشد تا در جامعه تفرقه ایجاد نشود.
این مفسر قرآن تاکید کرد: این توطئه پیچیده برای متزلزل کردن عقاید دیگران است؛ البته بحث ارتداد یک بحث مفصلی است که در جای خودش باید بحث شود به امید خدا اگر توفیقی حاصل شود و در آینده به آیه ارتداد برسیدیم آنجا این آیه را بیشتر باز می‌کنم.
«هم‌نشین بد» انسان را از راه راست منحرف می‌کند
وی در ادامه با اشاره به نهمین شیوه اضلال  یا ابزار جنگ نرم گفت: «هم‌نشین ناشایست» نهمین ابزار وشیوه اضلال شیاطین جن و انس است. این ۹ ابزار مهمترین ابزارهای گمراه کردن و در گروه ظالین قرار گرفتن است. ما در مباحث سوره حمد این ۹ ابزار را انتخاب کردیم و این آخرین بحثی است که در اینجا ذیل سوره حمد مطرح می‌کنیم به امید خدا در جلسات بعد بحث عوض می‌شود.
وی در ادامه گفت: دوست بد و همنشین ناشایست نقش بسیار مهم و برجسته‌ای در سرنوشت و انحراف انسان بازی می‌کند. بنابراین هر انسانی باید ببیند با چه کسی دوست است خیلی کم اتفاق می‌افتد که انسان از دوست خود تاثیر نپذیرند.  دوست در خوشبختی  و بدبختی، هدایت و گمراهی انسان‌ها می‌تواند عامل مهمی باشد. چه بسا انسان‌های که از طریق هم نشین بد منحرف شوند عکس این هم هست چه بسا کسانی که در اثر هم نشینی نیکو سعادتمند شوند؛ به همین دلیل شیاطین جن و انس برای گمراه کردن انسان‌ها از این طریق بسیار بهره‌برداری می‌کنند.
وی در آخر سخنان خود گفت: در قرآن کریم در آیات بسیار فراوان  این خطر را هشدار می‌دهد به خصوص خطاب به  جوانان می‌فرماید« حواستان باشد که منحرف نشوید».

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :