تاريخ : یکشنبه 1394/12/9 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49620
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث به عنوان قطب علمی کشور مطرح شده است

موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث به عنوان قطب علمی کشور مطرح شده است

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی گفت: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث به عنوان قطب علمی کشور مطرح شده است و فرآورده‌های فکری و فرهنگی آن به صورت مقبول مطرح است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث،حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی، قائم مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث امروز (۸ اسفند) در دیدار اعضای ستاد بیستمین سالگرد تأسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با آیت الله نوری همدانی، مرجع تقلید شیعیان، عنوان کرد: پیش از تأسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، کارهای مقدماتی و پژوهشی صورت گرفت و مشخص شد که نیروهای ورزیده در علم حدیث اندک است و رشته حدیث نه در حوزه و نه در دانشگاه وجود ندارد.

تدوین ۱۵ کتاب درسی در زمینه علم حدیث در موسسه دارالحدیث

قائم مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث اظهار داشت: قبل از تأسیس موسسه دارالحدیث نیاز به تأسیس دانشگاه برای تربیت نیروهای تخصصی در حوزه حدیث احساس شد که در این مسیر موانعی وجود داشت، از جمله این که علم حدیث از پیشینه خود بریده بود و متخصصان حدیثی به صورت خاص کم بودند.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی افزود: علما و مراجع عظام در طول این سال‌ها در خصوص علم حدیث کارهای ارزنده ای ارائه کرده بودند، اما به جامعه قرآنی و دانشگاهی منتقل نشده بود.

وی تصریح کرد: برای تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث، نیاز به تدوین دروس بود، علم حدیث یک علم مهارتی و بر اساس خواندن متن بود که باید به بسته‌های درسی تبدیل می‌شد، به اهتمام پژوهشگران موسسه دارالحدیث، ۱۵ کتاب درسی در زمینه حدیث تدوین شد که این کتاب‌های درسی  برای اولین بار در این حوزه عرضه شدند.

قائم مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث بیان کرد: مسئولین دانشگاه قرآن و حدیث، از داشته‌های حوزوی خود برای تزریق علوم دانشگاه قرآن و حدیث استفاده کردند و ما جدایی بین حوزه و دانشگاه نداریم و همه مسئولین دانشگاه هم تحصیلات حوزوی و هم دانشگاهی دارند.

عمومی‌سازی دانش حدیث و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت حدیثی در دانشگاه قرآن و حدیث

استاد دانشگاه قرآن و حدیث یادآور شد: در سال ۷۸، مرحله تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث انجام شد و در سال ۸۲ اولین فارغ التحصیلان را در رشته قرآن و حدیث داشتیم.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی، رشته‌های دانشگاه قرآن و حدیث افزایش یافت و رشته‌هایی از جمله روانشناسی، کلام و عقاید امامیه، حقوق و رشته ارتباطات در این دانشگاه پایه گذاری شد.

قائم مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث اضافه کرد: در این دانشگاه، عمومی‌سازی دانش حدیث و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت حدیثی که مورد نیاز طلاب شهر قم و افراد در دیگر شهر‌ها بود، تعریف و اجرا شد.

موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث به عنوان قطب علمی کشور مطرح شده است

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی خمینی تصریح کرد: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث به عنوان قطب علمی کشور مطرح شده است و فرآورده‌های فکری و فرهنگی آن به صورت مقبول مطرح است.

وی عنوان کرد: مرکز مجازی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث از جمله بخش‌های این موسسه است که بسیاری از افراد علاقمند به حدیث که نمی توانند به صورت رسمی در این موسسه تحصیل کنند، می‌توانند از طریق شبکه اینترنتی در کلاس‌های مجازی شرکت کنند.

این استاد حوزه اظهار داشت: در جهت تأسیس مرکز مجازی موسسه دارالحدیث، هزینه زیادی صرف شد، اما ثمر داد و امروز تمام دروس به صورت چندرسانه ای ارائه می‌شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :