تصحیح و نقد و بررسى كتاب نفائس الفنون فی عرائس العیون

مشخصات :

مقطع و رشته تحصیلی : دكترى ادبیات فارسى
مرکز آموزشی : دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربیت مدرّس
سال دفاع : 1374

چکیده :

(۱۱)
تصحیح و نقد و بررسى كتاب نفائس الفنون فی عرائس العیون

مست‏على، غلامرضا

دكترى ادبیات فارسى
دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربیت مدرّس
استاد راهنما: احمدى، احمد
۱۳۷۴

كتاب نفایس الفنون فى عرائس العیون، تألیف شمس ‏الدین محمّد بن محمود آملى از علماى قرن هشتم هجرى، كتابى است در موضوعات مختلف كه مى‏توان آن را «كشكول» نیز خواند. محقّق، قسمت حدیثى این كتاب را برگزیده و ضمن تصحیح و نقد و بررسى آن، قسمتى از این كتاب را احیا نیز نموده است. آنچه بیشتر مورد نظر و بحث محقّق بوده، فن سوم از قِسم اوّل این كتاب است كه درباره علم حدیث بحث مى‏كند. او قبل از ورود به بحث، چند فایده را متذكّر مى‏شود: فایده اوّل، در بیان اصطلاحات وارد درباره حدیث و معناى لغوى و استعمالى لفظ «حدیث» است. نویسنده به مناسبت، به معرّفى «صحاح ستّه» پرداخته و اوّلین كتاب حدیثى را الموطأ مالك دانسته و اشاره كرده است كه نزد خود اهل سنّت هم الموطأ، صحیح‏ترین كتاب حدیثى آنان است. فایده دوم، درباره تقسیمات حدیث به صحیح و حَسَن و ضعیف و شرح هر یك است. فایده سوم، به احوال ناقلان حدیث به اعتبار سابقه در اسلام و مهاجرت و وفور علم و فضیلت و كثرت ملازمت، مربوط مى‏شود. در این تقسیم‏بندى، ناقلان حدیث به دوازده طبقه تقسیم شده‏اند كه مشهور، تعداد آنان را سى هزار نفر دانسته‏اند. فایده چهارم، درباره كیفیت علم به حدیث است. نویسنده، این بحث را با بیان و شرح سه حدیث به پایان برده است. قسمت دوم این تحقیق، ذكر چهل حدیث به شیوه اربعین‏نویسى در باب ایمان و اسلام و ادب و اخلاق و مواعظ و حِكَم است.

کلیدواژگان :