تاريخ : پنج شنبه 1394/12/13 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49734
ورود معاونت فرهنگی به عرصه تولید محصولات چند رسانه ای، کتاب، مجله صوتی و تیزرهای اخلاقی و معارفی

ورود معاونت فرهنگی به عرصه تولید محصولات چند رسانه ای، کتاب، مجله صوتی و تیزرهای اخلاقی و معارفی

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی سبحانی نیا: من اعتقاد دارم یکی از مراکز نورانی و با صفا برای کار و فعالیت در عرصه علوم و معارف قرآن و حدیث دارالحدیث است. مجموعه ای که در نوع خود توانسته است در حد توان همه خوبی ها را در خود گرد آورد.

گفتگو

آقای دکتر همانطور  که میدانید این مصاحبه برای آشنایی بیشتر با حضرتعالی در دوره فعالیتتان در دارالحدیث ترتیب داده شده و می خواهیم با تلاشهای شما به عنوان یکی از اعضای قدیمی دارالحدیث در طول مدت همکاریتان با این مؤسسه بابرکت آشنا شویم.

پیش از شروع پرسش ها در باره خودتان از شما این سؤال را بپرسم که مصاحبه با شخصیتهای تأثیر گذار دارالحدیث که در حقیقت اقدامی است که در معاونت فرهنگی و هنری برنامه ریزی شده و حضرتعالی بانی آن هستید به چه منظور انجام می شود؟

بسم الله الرحمن الرحیم.

ضمن تشکر از شما به خاطر قبول زحمت در جهت معرقی بیشتر افرادی که در این مؤسسه گرانسنگ سالها خدمت کرده و منشاء برکت بوده اند باید عرض کنم بنده کسی نبوده و نیستم لکن به منظور راه اندازی این اقدام که آن را حرکتی شایسته در جهت قدردانی از زحمات عزیزانی که در دارالحدیث به شخصیتی شاخص تبدیل شده اند میدانم حاضر شدم در مصاحبه پیش قدم شوم. همچنین در جهت مستند سازی پیشینه دارالحدیث دستیابی به این اطلاعات لازم و ضروری است.  در این جا باید عرض کنم محصولات دارالحدیث فقط کتاب نیست. دارالحدیث امروز نیروی متخصص تربیت می کند و این امر از آن رو تحقق یافته است که در سالهای پیش افرادی اینجا تربیت یافته و رشد کرده اند. بنابراین باید این مؤسسه و نیروهای انسانی  کارآمد آن ارج نهاده شوند  و پیشینه آن ثبت کردد. البته قرار بر آن نیست که فقط با تعداد محدودی از همکاران مصاحبه شود. بلکه برنامه بر آن است که یک رزومه کاری از همه همکاران تهیه شود و این رزومه در یکی ار پایگاه های دارالحدیث قرار داده شود. این امر در آشنایی بیشتر یا همکاران و نیز ایجاد بانک اطلاعاتی از همکاران بسیار سودمند خواهد بود. اما با توجه به نزدیک شدن به مراسم بیستمین سالگرد دارالحدیث فکر می کنم انجام چنین مصاحبه هایی با برخی از عزیزان همکار که پیشکسوت هستند میتواند مجموعه خوبی را برای آشنایی بیشتر با شخصیتهای برجسته دارالحدیث فراهم کرده در نوع خود اقدامی جالب و ارزنده در جهت پاسداشت از زحمات این عزیزان باشد.

با تشکر از این اقدام خوب و سودمندتان.  در ابتدا بیوگرافی مختصری از خودتان برای ما بیان کنید و بفرمایید از چه سالی وارد حوزه علمیه شدید.

بنده متولد سال ۱۳۴۷ در شهر قزوین هستم. دوران تحصیلات خودم را تا دیپلم در قزوین گذراندم و در سال ۱۳۶۶ در حالی که در فکر تحصیل در حوزه نبودم روزیم شد حوزه و فضای با معنویت مدرسه علمیه و حجره های طلبگی را ببینم، و به آن علاقمند شده وارد حوزه علمیه قم شوم. سال ۱۳۷۶ دروس سطح حوزه را به اتمام رسانده چند سال از محضر اساتید بزرگواری چون مرحوم آیت الله العظمی میزا جواد تبریزی، آیت الله مددی حفظه الله تعالی در درس خارج استفاده کردم.

در سال ۱۳۷۹ در مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم در رشته مدرسی معارف اسلامی، گرایش فلسفه و کلام پذیرفته شده و در سال ۱۳۸۲ از پایان نامه خود با عنوان «اطاعت از خدا حق یا تکلیف» دفاع کردم. و در سال ۱۳۸۵ در دکتری همان رشته در گرایش قرآن و متون در دانشکاه قرآن و حدیث پذیرفته شده و در سال ۱۳۹۰ از رساله خود با عنوان «رفتار اخلاقی انسان با خود از مظنر قرآن و حدیث » دفاع نمودم. امروز هم در خدمت شما هستم.

آقای دکتر بفرمایید چگونه و از چه سالی وارد دارالحدیث شدید و فعالیت خود را چگونه آغاز نمودید؟

بنده در سال ۱۳۷۱ وارد دارالحدیث شدم.  ورودم به دارالحدیث بواسطه معرفی دوست و هم مباحثه­ای­ام آقای حمید رسایی(نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی) بود. حدود هشت سال اول طلبگی با آقای رسایی هم درس و هم بحث بودیم.  پس از یکی دوماه از ورود ایشان به دارالحدیث بنده نیز به معرفی ایشان وارد مؤسسه آن روز که مرکز تحقیقات دارالحدیث نام داشت شدم.

البته در آن سال این مرکز ، حقیقتا دارالحدیث بود. یعنی خانه ای بود که در آن حدیث خوانده و نوشته می شد. در زیر زمین منزل مسکونی آیت الله ری شهری حدود پنج شش نفر طلبه فاضل که در آن زمان غالبا شخصی بوده و معمم نشده بودند کار تکمیل ابواب میزان الحکمه را آغاز کرده بودند. فعالیت اینجانب و چتد تن دیگر از همکاران که امروز هر کدام آنها از جایگاه بالای علمی مؤسسه هستند با استنساخ احادیث انتخاب شده توسط فضلایی که عرض کردم  و قرار دادن آن در  کلاسورهای مربوطه به صورت دستی آغاز شد. روال کار اینگونه بود که چند محقق احادیثی را در ابواب تعیین شده در بحار الانوار و کتب اربعه، صحاح سته، کنزالعمال، درالمنثور و چند منبع روایی دیگر می دیدند و سپس برای بازدید حاج آقا علامت گذاری می کردند. آخر هفته ایشان از تهران میآمدند ابواب و احادیث را می دیدند و حدیث مورد نظر را علامت می زدند تا نوشته و در کلاسور مربوطه قرار گیرد.

به هر حال احادیث نوشته و سپس در کلاسور ها قرار داده می شد تا بعدا توسط محقق تنظیم شود و در نهایت حاج آقا احادیث تنظیم شده را می دیدندو مطابق دیدگاه خودشان احادیث هر باب تنظیم و هر جا نیاز به بیان و توضیح داشت  توضیح و بیان تدوین می گردید.

کار در آن زمان بسیار بسیط بود و همه چیز به صورت دستی انجام می شد. چون تا آن زمان کامپیوتر وارد حوزه نشده بود. آرام آرام کامپیوتر با سیستم عامل داس و پرینتر های سوزنی وارد شد و مرحله به مرحله روش کار ارتقا یافت و ماشینی شد.

بنده در همان اوایل شروع همکاری توسط حاج آقا مسعودی که مسئولیت مرکز تحقیقات دارالحدیث را بر عهده داشتند برای ساماندهی به امور کتابخانه مأموریت یافتم. کتابخانه ای که در آن زمان مجلداتش شاید از هزار جلد تجاوز نمی کرد. لذا باید عرض کنم که اولین مسئولیت اجرایی من مسئولیت کتابخانه بود. از اوایل سال ۷۲ تا سال ۷۴ که فعالیت رسمی دارالحدیث با پیام مقام معظم رهبری و در مراسمی مبسوط در ساختمان جدید آغاز شد مسئول کتابخانه تخصصی دارالحدیث بودم و زمانی که کتابخانه در ساختمان جدید به جناب آقای ربانی تحویل شد به شکل یک کتابخانه تخصصی حدیث درآمده بود که بالغ بر ۱۰۰۰۰ جلد کتاب که بر اساس رده بندی کنگره تنظیم شده و در حال فهرست نویسی بود.

آیا شما در تهیه وتنظیم ابواب میزان الحکمه نیز در ادامه فعالیت خود نقش داشته اید؟

از حدود سال ۷۵ با اتمام دروس سطح حوزه ابتدا در بخش تخریج و مصدریابی و پس از دو یا سه سال فعالیتهای تحقیقی را در دارالحدیث آغاز نمودم و در تنظیم ابواب متعددی زیر نظر ریاست محترم مؤسسه همکاری داشتم. کتابهایی چون دانشنامه احادیث پزشکی(موسوعة الاحادیث الطبیة)، ابواب اطعام و ضیافت یا همان فرهنگ نامه  میهمانی، بخشهایی از دانشنامه امام حسین و بخشهایی از موسوعه پیامبر (ص) از جمله همکاری های بنده در آن سالها بود.

همکاری با دارالحدیث برای تحصیل شما مزاحمت ایجاد نکرده است؟

در آن سالها همکاری ما با دارالحدیث محدود بود. میزان همکاری در ماه غالبا کمتر از یکصد ساعت می بود. بنده در همان سالها در کنار تحصیل در حوزه، با دارالحدیث همکاری داشتم و البته بلافاصله پس از اتمام سطح ۲، در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدرسی معارف اسلامی، گرایش فلسفه و کلام در مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم پذیرفته(۱۳۷۸) و مشغول تحصیل شدم و در سال ۱۳۸۲ مدرک کارشناسی ارشدم را از آن دانشگاه گرفتم.

بعلاوه کار در دارالحدیث توأم بود با فراگیری حدیث. لذا شاید بهتر باشد سؤال را اینگونه بپرسید که آیا کار در دارالحدیث در پیشرفت علمی شما مؤثر بوده است؟  در این صورت خواهم گفت: بله.  همکاری با دارالحدیث زمینه را برای رشد علمی در موضوع حدیث فراهم کرد و نه تنها مزاحمتی برای پیشرفت علمی نداشت، بلکه همکاران را به طور خاص در رشته علوم حدیث رشد داد.

در سال ۱۳۸۵ در اولین دوره دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی، گرایش قرآن و متون دانشکده علوم حدیث پذیرفته شدم و در مهر ۱۳۹۰ موفق به اخذ مدرک دکتری در این مؤسسه گرانسنگ گردیدم و امروز به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث همکاری عمیق تری با مؤسسه دارم.

اینها بیانگر آن است که در ضمن فعالیت کاری اعم از علمی و اجرایی در دارالحدیث توفیق رشد علمی نیز داشته­ام. البته بقیه همکاران قدیمی نیز غالبا اینگونه هستند.

از مسئولیتهای اجرایی خود برایمان بگویید. ظاهرا شما مسئولیتهای متعددی را در مؤسسه تجربه کرده اید؟

بله تصور نمی کنم کسی به اندازه بنده در این مؤسسه انواع مسئولیت­ها را تجربه کرده باشد. همانگونه که اشاره کردم مسئولیت کتابخانه تخصصی حدیث در قم اولین مسئولیت بنده بود. البته آن زمان این مسئولیت جنبه تأسیسی داشت و حقیقتا زحمات طاقت فرسایی را به همراه دوست عزیزم جناب آقای هوشمند برای راه اندازی کتابخانه کشیدیم و چند سال در ایام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به اتفاق ایشان، آقای معراجی و چند تن دیگر از همکاران برای خرید کتاب روزهای متوالی به خرید کتاب سپری می شد. به یاد دارم گاهی ریاست محترم مؤسسه شخصیتهای علمی حوزه را برای بازدید از کتابخانه تخصصی دعوت می کردند و در آن زمان وجود کتابخانه تخصصی حدیث با چند هزار عنوان افتخار بزرگی بود همانگونه که الان نیز افتخار آمیز است.

در سال ۱۳۸۴ توفیق یافتم در راه اندازی دانشکده در مرکز قم نقش مؤثری ایفا نمایم. در آن زمان با پذیرش مدیریت آموزش دانشکده در قم به عنوان تنها مدیریت فعال در دانشکده قم، مرکز قم تحت اشراف آقای دکتر حجت به عنوان معاون آموزشی دانشکده پُست جدیدی را تجربه کردم. سپس، با فاصله کوتاهی مدیریت آموزشهای آزاد را نیز به بنده واگذار کردند و این آموزش آزاد تا سالهای بعد و در سمتهای بعدی نیز دنبال بنده آمد. به لطف الهی کارنامه قابل قبولی را تا سال ۱۳۸۷ داشتم.

مِهر سال ۱۳۸۷ طی حکمی از سوی ریاست محترم مؤسسه به عنوان معاون فرهنگی، دانشجویی دانشکده منصوب شدم. با این سمت مجبور بودم در هفته دو روز (دو مرتبه) به تهران نیز سفر کنم. دوره این مسئولیت به خاطر ارتباط تنگاتنگ با دانشجویان بویژه دانشجویان بانشاط و پر انرژی مقطع کارشناسی و لزوم فعالیت و حضور پررنگ در فعالیتهای فرهنگی و سیاسی دانشکده از خاطره انگیزترین دوران مدیریتی­ام  به شمار می­آید. این مسئولیت پس از دو سال توسط جناب آقای دکتر صادقی سرپرست وقت دانشکده برای دو سال دیگر تمدید شد لکن  پس از سپری شدن چند ماه از دوره دوم معاونت فرهنگی، دانشجویی دانشکده، برای بار دیگر از سوی ریاست محترم مؤسسه به عنوان معاون فرهنگی، ارتباطات و امور بین الملل مؤسسه انتخاب شدم و طبیعتا معاونت فرهنگی دانشکده به فرد دیگری سپرده شد.

در تأسیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی نقش داشته و از زمان تأسیس پژوهشکده تا اواسط سال جاری (۱۳۹۴) مدیریت گروه اخلاق کاربردی نیز برعهده ام بود. و بالاخره امروز در کنار پُست معاونت فرهنگی، انتشارات دارالحدیث نیز بر عهده اینجانب گذاشته شده است. در ضمن گاهی با گروه اخلاق دانشگاه نیز همکاری می­کنم.  اینها غیر از عضویت در شوراهای چندگانه است که به طور طبیعی باید در جلساتش حضور داشته باشم.

به این ترتیب شما در همه بخشهای مؤسسه مدیریت داشته اید!

بله، فهرست وار اگر بخواهم بگویم

در پژوهشکده مدیریت کتابخانه و مدیریت گروه  و سالهای متمادی کار تحقیق،
در دانشگاه مدیریت آموزش، مدیریت آموزشهای آزاد، معاون گروه اخلاق و در آخر معاونت فرهنگی ودانشجویی ،
در مؤسسه معاونت فرهنگی ، ارتباطات و امور بین الملل را که این اواخر به معاونت فرهنگی و هنری تغییر نام داد،
و در انتشارات عضویت در هیأت مدیره انتشارات و بالاخره  مدیر عاملی را تجربه کرده ام.

اگر ممکن است چند نمونه از اقدامات مهم دوران مدیریتی خودتان را برایمان بازگو کنید؟

گاهی اوقات مسئولان اقداماتی انجام می دهند که اهمیت آن چندان شناخته نمی شود و یا از کنار آن ساده می گذریم. بنده از آن جهت که فکر می کنم ارج نهادن به کار انجام شده مهمتر اهتمام به استمرار و تقویت برخی کارهاست. لذا به برخی از این اقدامات اشاره می کنم. در معاونت فرهنگی مؤسسه از چند اقدام ارزنده به نظرم باید یاد کنم.

اقدام نخست ایجاد مدیریت تدوین متون عمومی و ترویجی است که به همت همکاران خوبم در این بخش بویژه آقای پورنجاتی انجام شده است. در این بخش اقدامات بسیار خوبی در جهت تولید کتب ترویجی و بویژه تولید کتاب کودک و نوجوان انجام شده است. در این خصوص فقط همین را اشاره کنم که با وجود تولید آثار معدودی در حوزه کودک و نوجوان با نام کتابهای شبنم  به دلیل اقدامات زیربنایی و اساسی در جهت راه اندازی حرکتی علمی در ارتقاء کیفی کتاب کودک در قم و استفاده از کارشناسان شاخص در این حوزه و تأسیس شورای کتاب کودک با حضور این کارشناسان و نیز برگزاری چند نشست در این خصوص امروز دارالحدیث به عنوان یک مرکزخوشنام و مطرح در عرصه کتاب های عمومی بویژه کتاب کودک و نوجوان شناخته می شود.

اقدام دوم ورود به عرصه تولید محصولات چند رسانه ای و کتاب و مجله صوتی و نیز تیزرهای اخلاقی و معارفی است. این حرکت سنگین و هزینه بر از جمله اقداماتی است که کمتر مرکز پژوهشی در قم به فکر ورود به این  عرصه افتاده است. در حالی که در این بخش با تولید نرم افزار چند رسانه­ای ثارالله با رویکرد دینی و به پشتوانه منشورات فاخر پژوهشگاه و رونمایی آن به دست مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته، دارالحدیث به عنوان مبدع تولید نرم افزارهای چند رسانه ای و پیشگام در این عرصه مطرح شده است و به زودی تولید فاز اول نرم افزار امام علی(ع)، چند تیزر معارفی و اخلاقی و نیز اندروید نرم افزار ثارالله را شاهد خواهیم بود. این اقدام، حرکتی مهم در این عرضه است و امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد باشیم که نوعی جریان سازی در تولید محصولات مربوط به فضای رسانه و محیط مجازی با رویکرد علمی فرهنگی برای اقناع افکار جوانان و علاقمندان در بین مراکز علمی و تحقیقاتی اتفاق بیافتد.

اقدام سوم در عرصه بین الملل بود. راه اندازی سفرهای خارجی برای همکاران اعم از اساتید و مسئولان دارالحدیث که قریب به اتفاق آنها با هزینه شخصی و البته با حمایتهایی از سوی مؤسسه انجام شد اقدامی بسیار مهم و جسورانه بود که بعد از حدود سه سال شاهد آن هستیم که دارالحدیث کم کم به عنوان مرکزی فعال در عرصه بین الملل نیز شناخته می شود و فعالیت در عرصه بین الملل برای مسئولان ارشد مؤسسه بیش از گذشته اهمیت یافته است و امروز شاهد آن هستیم که اساتید و محققان مؤسسه در سمینارهای علمی خارج از کشور مقاله ارسال کرده و برای ارائه مقاله دعوت می شوند.

البته برگزاری سه همایش حدیث رضوی از دشوارترین کارها بوده است که درگیریهای علمی و اجرایی فراوانی به دنبال داشته است و به لطف خدا شاهد برگزاری سه همایش در این حوزه بودیم و امروز بنیاد بین المللی امام رضا (ع) برای همایش چهارم نیز اصرار دارد.

اما در انتشارات نیز به لطف الهی اقدامات مطلوبی شروع شده است که راه اندازی دو فروشگاه جدید در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) که با عنایات ویژه تولیت محترم صورت گرفت، همچنین ایجاد همکاری نزدیک با مؤسسه و رفع ابهامات و برخی اختلاف نظرها و نیز اقدامات اصلاحی متعدد در فرایند تولید کتاب از جمله آن اقدامات است که در فرصت مناسب بیشتر در این باره توضیح خواهم داد.
و بالاخره خاطره انگیزترین اقدام در دوره مدیریتیم مدیریت برگزاری نمایشگاه محصولات دارالحدیث در بیت رهبری و دیدار با حضرت ایشان بود که در تاریخ دارالحدیث به عنوان یکی از ارزنده ترین اقدامات ثبت و ضبط شده است و همکاران زیادی در انجام این مهم زحمات فراوانی متحمل شدند.

این حجم کار اجرایی برای شما فرصت تدریس و تحقیق را باقی می گذارد؟

به فضل الهی از حدود سال ۱۳۸۲ تا کنون فعالیتهای قلمی و نیز تدریس نیز داشته ام. حدود ۲۰ مقاله و چند کتاب تالیف نموده ام و در سال ۹۲ در اولین سال تأسیس رسمی پژوهشگاه به عنوان پژوهشگر نمونه انتخاب شدم. و نیز تدریس در عناوین متعدد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و در دو سه سال اخیر در مقطع دکتری از توفیقاتی بوده است که خدای متعال مرا به آن موفق داشته است.

به عنوان سؤال پایانی نظرتان را در باره دارالحدیث و رییس آن آیت الله ری شهری  بیان کنید.

من اعتقاد دارم یکی از مراکز نورانی و با صفا برای کار و فعالیت در عرصه علوم و معارف قرآن و حدیث دارالحدیث است. مجموعه ای که در نوع خود توانسته است در حد توان همه خوبی ها را در خود گرد آورد. مدیری دلسوز و مخلص و کاردان و در عین حال با هدف، در رأس مؤسسه از مزایای برجسته این مؤسسه است. در این سالهای طولانی که از حضور و خدمت بنده در این مؤسسه می گذرد(بیش از دو دهه) همواره مؤسسه در پیشرفت و توسعه از حیث ابعاد آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بوده است. این نشانگر آن است که  مؤسسه هدفمند و با برنامه اداره شده است.

مؤسسه دارالحدیث مرکزی است که توانسته است در دوران معاصر حرکتی جدید بویژه در پژوهشهای حدیثی ایجاد کند و افتخار دارد که تولید کننده آثار فاخری در حوزه علوم و معارف قرآنی، حدیثی و تاریخ و سیره و اخلاق و روانشناسی اسلامی باشد. این افتخار البته بیش از هر کس مربوط به رییس این مؤسسه یعنی آیت الله ری شهری است. اما در باره شخصیت آقای ری شهری باید بگویم که گذشته از دانش و فضل ایشان اخلاص و نظمشان از نقاط برجسته ایشان است که در طول سالهای متوالی همواره ثابت و استمرار داشت.

البته باید این نکته را گفت که دارالحدیث هم مانند هر مرکز دیگری عیوب متعدد و کوچک و بزرگی دارد لکن برایند کار مؤسسه رو به پیشرفت و مثبت است. و این نکته همواره بارز و امید بخش بوده است.

در پایان لازم میدانم اعلام کنم که شاکر الطاف بی کران پروردگار متعال، مواهب اهل بیت علیهم السلام و الطاف ریاست محترم مؤسسه هستم و در عین حال قدردان برکات ناشی از ارواح طیبه حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و امام زاده­های لازم التعظیم در شهر ری می باشم.  از این رو از هرگونه خدمت در این مؤسسه وزین دریغ نمی کنم و هرجا که باشم خود را پرورده این مرکز ارزنده می دانم و بالندگی هرچه بیشتر آن را از خدای بزرگ مسئلت می کنم.

والحمدلله رب العالمین

آثار منتشر شده دکتر سبحانی نیا

کتاب‌ها:

موسوعة الطبیه: مشارکت در تدوین کتاب موسوعة الطبیه (جلد دوم)
چهل حدیث آب و نان
حدیث تندرستی (بررسی مجموعه آداب خوردن و آشامیدن در کتاب و سنت)
چهل حدیث با عنوان پای سخن محبوب دلها حسین(ع)
اخلاق کریمانه در پرتو کلام امام حسن مجتبی(ع) (دارالحدیث :۱۳۹۲)
سر دلبری (پژوهشی پیرامون راهکارهای کسب محبوبیت) (دارالحدیث :۱۳۹۲)
رفتار اخلاقی انسان با خود از منظر کتاب و سنت(دارالحدیث :۱۳۹۲)
قرآن کتاب اخلاق(۱) (دارالحدیث:۱۳۹۳)
بشتابید خدا تشنه است.(دارالحدیث:۱۳۹۴)
از نماز بیشتر بدانیم ( به زودی منتشر خواهد شد)
اخلاق میزبانی (در حال تدوین)

رساله مقطع کارشناسی ارشد:

«اطاعت از خدا در ترازوی حق و تکلیف» سال دفاع: ۱۳۸۳

استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی شیروانی،  استاد مشاور : حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیر دیوانی

رساله مقطع دکتری:

« رفتار اخلاقی انسان با خود از منظر کتاب و سنت» سال دفاع: ۱۳۹۰

استاد راهنما: دکتر احد فرامرز قراملکی،  اساتید مشاور : دکتر محسن جوادی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر هادی صادقی

مقالات منتشر شده:

اعلمیت در ولایت فقیه ( از مقالات منتخب در کنگره یکصدمین سال ولادت امام خمینی (ره)) سال ۱۳۷۸
مراحل شکل‌گیری قیام خونین سید الشهدا (علیه السلام) (مجله فرهنگ جهاد: شماره ۳۳ ـ ۳۴)
تحقیقی در بارۀ اربعین حسین بن علی (علیه السلام) (مجله پژوهش‌های تاریخی مؤسسه امام خمینی (ره) (سال دوم، شماره دوم، تابستان ۸۴)
راز جاودانگی قیام سید الشهدا (علیه السلام) چاپ شده (در مجله فرهنگ جهاد: شماره ۳۶ و ۳۷)
ایثار حماسه‌ای جاوید (مجله فرهنگ جهاد، شماره ۴۱ و ۴۲، پاییر و زمستان ۸۴)
اطاعت از خدا حق یا تکلیف( ویژه نامه دین، مجله معرفت، موسسه امام خمینی(ره)، شماره ۱۱۳
تکالیف شرعی توهین یا تکریم انسان ( ویژه نامه دین، مجله معرفت، موسسه امام خمینی(ره)، شماره ۱۰۱
بهداشت روان، حدیث و زندگی، شماره ۹
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدیث (معرفی)/ حدیث اندیشه، شماره ۶، پاییز و زمستان ۱۳۷۸
درآمدي بر ديدگاه هاي كلامي شيخ بهايي (ويژه همايش بین المللی شيخ بهايي) برگزیده شده برای ارائه در روز اول همایش و در مجموعه سخنرانی های کنگره بزرگداشت شیخ بهایی منتشر شد.
نظريه تغيير و تأثير آن در زمينه سازي ظهور، منتشر در فصلنامه علمی پژوهشی کنگره مهدویت به نام مشرق موعود.
بررسي نظريه اخلاقي جرمي بنتام و شباهتهاي معيارهاي هفتگانه او با آموزه­هاي اسلامي ، در مجله معرفت موسسه امام خمینی.
بررسي نقش فروتني به عنوان راهبرد اصلي در رفتارهای اخلاقی ، منتشر شده در کتاب اخلاق کاربردی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران. زیر نظر دکتر احد فرامرز قراملکی.
رفتار اخلاقي انسان با جسم خود از منظر کتاب و سنت ، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش­های اخلاقی، دانشگاه قم، شماره ۴، تابستان ۱۳۹۰.
ارکان تلقی انسان از خود و تأثیر آن در رفتارهای اخلاقی او دو فصلنامه علمی پژوهشی انسان پژوهی دینی، شماره ۲۶)
جایگاه شناخت خود در رفتار اخلاقی انسان(فصلنامه علمی پژوهشی  پژوهشنامه اخلاق- شماره ۱۲-تابستان ۹۰)
ابعاد مواجهه انسان با خود با تکیه بر قرآن و حدیث( علمی – ترویجی مشکوة ۱۱۴)
نفس و ابعاد مهار آن در قرآن و حدیث (علمی – ترویجی –معرفت اخلاقی۱۱)
اخلاق فهم و تفسیر،  مجله علمی پژوهشی  پژوهش های قرآن و حدیث سال۴۶ شماره ۱ بهار و تابستان۹۲)
آسیب شناسی اخلاقی اذان ، مجله علمی تخصصی کوثر/ ش۵۰/ پاییز ۹۳
نقش خیرخواهی در بهبود روابط همسایگی/ حیات طیبه، مقالات برگزیده همایش ملی راهکارهای تحقق سبک زندگی اسلامی/ خرداد ۹۳.
مقله جایگاه زن در فقه جعفری/ به زبان عربی/ همایش بین المللی در دانشگاه سونان جک جاکارتا / اندونزی /اسفند ۹۳

و چند مقاله در دست انتشار

عناوینی که تاکنون  تدریس شده:

الف: در موضوعات اخلاقی و تربیتی:

۱.      اخلاق اسلامي

۲.      مکاتب اخلاقی اندیشمندان مسلمان

۳.      آشنایی با منابع اخلاق اسلامی

۴.      مبانی و ساختار اخلاق اسلامی

۵.      اخلاق كاربردي  ۱، ۲ و ۳

۶.      تربیت در نهج البلاغه

۷.      اخلاق وتربیت در اسلام

ب:  در موضوعات  حدیثی

۸.      تاريخ حديث اهل سنت

۹.      تاريخ حديث شيعه

۱۰. روش فهم حديث

۱۱. فقه الحدیث اخلاقی

۱۲. مبانی فهم حديث

۱۳. اصطلاحات حديثي

۱۴. هندسه دانشهای حدیثی

۱۵. حوزه ها و مکاتب حدیثی

در موضوعات قرآنی

۱۶. قرائت متون

۱۷. تفسير ترتيبي

۱۸. تفسیر موضوعی

موضوعات دیگر :

۱۸. اصول فقه ۱و۲

۱۹. فقه ۱

۲۰. تجويد و آواشناسي

۲۱. تفكر نقدي(مغالطات)

مراکزی که با آن مراکز همکاری داشته و یا تدریس شده

مرکز تخصصی  حدیث حوزه
دانشگاه پردیس فارابی
پژوهشگاه حوره و دانشگاه
جامعة المصطفی العالمیه
دانشگاه پیام نور

و ایفای نقش در  پایان نامه های متعدد به عنوان استاد راهنما، مشاور و یا داور

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :