تاريخ : پنج شنبه 1394/12/13 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49736
علم تفسیر قرآن کریم بی‌نیاز از حدیث نیست

علم تفسیر قرآن کریم بی‌نیاز از حدیث نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین برنجکار با بیان این که اساس کار پژوهشگاه قرآن و حدیث، کار اجتهادی بر روی احادیث است، گفت: علم تفسیر قرآن بی‌نیاز از حدیث نیست و اهل بیت(ع) نقش مهمی در تفسیر قرآن کریم داشتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث،حجت‌الاسلام و المسلمین رضا برنجکار، قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث، امروز (۱۳ اسفند) در مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد تأسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث که در سالن همایش‌های موسسه برگزار شد، عنوان کرد: مهم ترین کار پژوهشگاه قرآن و حدیث تولید آثار علمی در عرصه قرآن و حدیث است.

در پژوهشگاه قرآن و حدیث، ۱۶۶عنوان کتاب به چاپ رسیده است

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث اظهار داشت: در پژوهشگاه قرآن و حدیث، ۱۶۶عنوان کتاب در ۴ پژوهشکده علوم و معارف حدیث، کلام اهل بیت (ع)، اخلاق و روانشناسی اسلامی و تفسیر اهل بیت (ع) به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار بیان کرد: برخی از عناوین تا ۱۶ جلد را شامل می‌شود، از میان آثار تولید شده در پژوهشگاه، تا کنون ۳۰ مورد از ۱۶۶ عنوان کتاب منتشر شده در پژوهشگاه قرآن و حدیث در جشنواره‌های کتاب سال حوزه، کتاب سال جمهوری و ... حائز رتبه شده است.

وی تصریح کرد: برخی از آثار تولید شده در موسسه به زبان‌های دیگر ترجمه شده است و  برخی از آنها مورد گزارش توصیفی قرار گرفته است.

اساس کار پژوهشگاه قرآن و حدیث، کار اجتهادی بر روی احادیث است

رئیس ستاد برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس موسسه دارالحدیث یادآور شد: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در سال ۹۲ مجوز رسمی برای تأسیس پژوهشگاه قرآن و حدیث را کسب کرد.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار تأکید کرد: اساس کار پژوهشگاه بعد از جمع آوری احادیث و تنظیم آنها، کار اجتهادی برروی احادیث در حوزه‌های مختلف و در اصل فقه الحدیث در عرصه‌های تخصصی است.

علم تفسیر قرآن بی نیاز از حدیث نیست

وی عنوان کرد: همه علوم دینی باید بر اساس آموزه‌های دینی و بر محور قرآن و احادیث شکل بگیرد، نظریه پردازی در این علوم باید از طریق مبانی وحی و احادیث که برگرفته از وحی است گرفته شود.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث اظهار داشت: علم تفسیر قرآن بی نیاز از حدیث نیست و اهل بیت (ع) نقش مهمی در تفسیر قرآن کریم داشتند.

کار پژوهشگاه قرآن و حدیث، ایجاد یک پارادایم علمی خاص در عرصه علوم انسانی و اسلامی است/حدیث را با علوم مختلف ارتباط می‌دهیم

حجت الاسلام برنجکار بیان کرد: ایجاد یک پارادایم علمی خاص در عرصه علوم انسانی و اسلامی یکی از کارهای مهم پژوهشگاه است که در این پارادایم حدیث نقش محوری دارد.

وی با اشاره به اهمیت پژوهش‌های  میان رشته ای، تصریح کرد: ما نباید تنها حدیث را به عنوان علوم حدیث ببینیم، بلکه باید به محتوای آن نیز توجه کنیم، ما به این سمت پیش می‌رویم که حدیث را با علوم مختلف ارتباط دهیم، حدیث و کلام، حدیث و تفسیر، حدیث و روانشناسی، حدیث و اخلاق، حدیث و جامعه شناسی که البته باید وارد عرصه‌های دیگر از جمله اقتصاد شویم.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث با بیان این که تفقه در احادیث در عرصه‌های تخصصی ضروری است، گفت: در جهان اهل سنت، کارهای زیادی در عرصه حدیث انجام می‌دهند، اما در حوزه کارهای میان رشته ای فعالیت نداشتند، موسسه دارالحدیث در این زمینه فعالیت می‌کند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :