مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الفصول المهمّة فی معرفة الأئمة (ع)
پديدآورنده : ابن صباغ
تحقيق : سامی غریری
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1390
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 1408
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الفصول المهمّة فی معرفة الأئمة (ع)

کتاب، در معرفی شخصیت امام علی(ع) و فاطمه زهرا و فرزندان معصوم آنهاست که به شیوه نقلی تحقیق و بررسی شده است.

کتاب برگزیده چهارمین دوره کتاب سال ولایت، سال ۱۳۸۱ ش.

برگزیده دین پژوهان کشور.

کتاب، در معرفی شخصیت امام علی(ع) و فاطمه زهرا و فرزندان معصوم آنهاست که به شیوه نقلی تحقیق و بررسی شده است. این اثر از نوشته های یکی از فقهای مالکی از اهالی مکه است، که آن را با ذکر حدیث و اخبار و با استناد به منابع تاریخی تألیف کرده است.

تحقیقات گسترده، جامع و در خور ستایشی از سوی محقق ارائه شده و در باره موضوع کتاب و منابع همه احادیث و مطالب ذکر شده در گفته های مؤلف، در پاورقی آمده است. محقق، کتاب را بر اساس چند نسخه تحقیق و با آنها مقابله کرده و نسخه بدل ها را در پاورقی آورده و مصادر نوشته های مؤلف را نیز، مشخص کرده است. حجم یادداشت های محقق به قدری است که آن را از یک کتاب ۳۰۰ صفحه ای به ۱۴۰۰ صفحه رسانده است. وی، طی مقدمه ای از مؤلف کتاب سخن گفته و شرح حال او و مشایخ و شاگردان و کتاب و مصادر آن، نسخه های خطی و چاپ های آن و در باره روش کار خود مطالبی را بیان کرده است.

کتاب دوازده فصل دارد. فصل نخست آن به امام علی(ع) اختصاص دارد و در آن این مباحث مطرح شده است:

شخصیت امام علی(ع)، چگونگی تربیت امام از سوی پیامبر(ص)، علم و شجاعت امام، علاقه رسول خدا به او، برادری آن دو، سخنان حکمت آمیز امام، خلافت، مناقب، صفات پسندیده، کنیه، القاب، مدت عمر، شهادت، فرزندان و همسر او.

فصل دوم آن به امام حسن و امام حسین و به ترتیب، فصل های بعدی هر یک به یکی از امامان اختصاص یافته است، در این فصل ها نَسَب، نام، کنیه، پدر و مادر، صفات و القاب، علم، عبادت، سخنان پیامبر در خصوص هر یک از امامان، سخنان آنها، فرزندان، مدت عمر، امامت، تاریخ تولد، شهادت و چگونگی آن، و حوادث دوران امامت هر امامی بررسی شده است.

کتاب چند فهرست فنی دارد.