تاريخ : دوشنبه 1395/1/16
کد خبر: 50106

مجموعه ی گزیده متون حدیثی توسط معاونت فرهنگی دارالحدیث منتشر شد

به همت مدیریت تدوین متون معاونت فرهنگی و هنری مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، مجموعه گزیده متون حدیثی با هدف شناساندن متون حديثى و پديدآورندگان آنها، در قالبی نو ارائه شده است.

پر برگ بودن آثار روايى و ظهور پاره ‏اى از مطالب ضعيف و غير عصرى در آنها و نيز در دسترس نبودن ترجمۀ فارسى و يا ترجمه ه‏اى امروزين از برخى از اين متون، گروهى را که طالب کتاب‌هاى گزيده و سَخته هستند، از مطالعۀ آنها بازداشته است. بى‏ شک، رفع نقايص پيش‌گفته، به علاوۀ بهره ‏گيرى از قالب‌هاى نوين، مى‏ تواند بيش از پيش به گسترش فرهنگ حديثى در ميان عموم يارى رساند.
قالب «گزيدۀ متون» که در موضوعات ديگر، مانند ادبيات، تجربه ‏اى نيکو را فراهم آورده، قالبى مناسب براى انتشار مجموعه ‏هاى حديثى است؛ اگرچه تاکنون از اين قالب در عرضۀ متون دينى، کمتر براى عموم سود جسته شده است.

اين قالب همچنين درآمدى است براى آشنايی‌هاى کامل‏تر با معارف اهل بيت‰ و مى ‏تواند پس از برانگيختن اشتياق اوّليۀ مخاطبان، براى پيگيرى و فهم اين معارف، در مرحلۀ پسين، آنان را به استفاده‌هايى فراگيرتر ره‌نمون نماید. اين مجموعه نيز به همين نيّت، و در چنين قالبى تدوين شده است.
اميد است در کنار تلاش‌هاى ديگر براى تصحيح و احياى متون حديثى، اين مجموعه بتواند با شناساندن متون حديثى و پديدآورندگان آنها، مدخلى براى ورود به اصل اين آثار باشد.

گزیده کتاب های الخصال، المحاسن، إرشاد القلوب، تحف العقول، شهاب الأخبار، غررالحکم و دررالحکم، و مشکاة الأنوار فی غررالأخبار، هفت کتاب این مجموعه هستند که به زیور طبع آراسته شده اند.

ويژگی‌هاى مجموعه

مهم‏ترين ويژگی‌هاى اين مجموعه را مى‏توان چنين برشمرد:

۱. شامل گزيدۀ مهم‌ترين متون حديثى است.

۲. در گزيده ‏سازى، ترتيب تاريخى آثار، مورد نظر نبوده است و به تدريج، مهم‌ترين مجموعه‏ هاى حديثى، از کهن‌ترين آنها تا عصر حاضر، برگزين خواهند شد.

۳. حجم هر کتاب و ترجمۀ آن ميان يک‌صد تا دويست صفحه است.

۴. همۀ گزيده ‏ها در قطع و طرح يکسان عرضه مى ‏شوند.

۵. هرگزيده شامل مقدّمه، متن و نمايه است: مقدّمه، به اختصار، دربردارندۀ زندگانى و جايگاه علمى پديدآورنده کتاب و گزارشى از محتوا و ترسيم جايگاه آن در ميان متون حديثى است. متن، شامل احاديث برگزيده همراه با اِعراب، ترجمه و در صورت نياز، شرح است. در نمايه، فهرست موضوعى کاملى در پايان هر مجموعه ارائه مى‏ شود که با رجوع به آن مى ‏توان به صورت موضوعى به احاديث دست يافت.

۶. منابع احاديث، حتّى الامکان، شناسايى شده و در پانوشت هر صفحه آورده شده است؛ جز در متونى که از مصادر اصلى به شمار مى‏ آيند.

۷. سعی شده است در گزيده‏ها، ترتيب مطالب رعايت شود. در مواردى که ساختار جديدى در نظر گرفته شود، در مقدّمه به آن تصريح مى ‏شود.

۸. در انتخاب احاديث، حتّى الامکان، معيارهاى ذيل در نظر بوده است:

الف. عموم به آن نيازمند باشند؛

ب. کوتاه، گويا و کاربردى باشد؛

ج. ناظر به يکى از مسائل اعتقادى، عبادى، اخلاقى، تربيتى، اجتماعى، اقتصادى و... باشد، اميد به زندگى را افزايش دهد و مکارم اخلاقى و اصول انسانى را تقويت کند.

۹. سعى شده است تا در ترجمۀ احاديث، نثر معيار رعايت شود.

۱۰. گزيدۀ هر اثر، محصول کار جمعى است که زير نظر دبير مجموعه تدوين مى ‏شود. در صفحه حقوق هر گزيده، همکاران آن شناسانده مى ‏شوند.

اميد است اين مجموعه بتواند دريچه ‏اى کوچک به جهان پُرفروغ سخنان خاندان نور‰ باشد و علاقه‏ مندان را با فرهنگ حديثى آشنا سازد.

معرفی مختصر گزیده ها:

گزیده الخصال:

این گزیده براساس نسخه تصحیح شده به کوشش استاد علی اکبر  غفاری تنظیم یافته است.از مجموع هزار و دویست و پنجاه حدیث این مجموعه، صدو پنجاه حدیث با معیار مورد اشاره در درآمد انتخاب شده، براساس ساختار متن کتاب در سیزده بخش تدوین یافته است.

گزیده المحاسن:

این گزیده براساس نسخه تصحیح شده، به کوشش سیّد جلال الدّین حسینی، معروف به محدّث ارموی، تدوین یافته است. از مجموع ۲۷۰۵ حدیث موجود در این کتاب ، ۲۵۰ حدیث با معیار ذکر شده در «درآمد» انتخاب شده اند و براساس ساختار متن، کتاب، در یازده بخش اصلی تنظیم یافته است.

گزیده إرشاد القلوب:

گزیده حاضر براساس نسخه تصحیح شده و به کوشش آقای سیّدهاشم میلانی تنظیم یافته است. در این مجموعه، ۲۵۰ حدیث در ذیل سی موضوع از موضوعات کتاب برای آشنایی کامل تر با معارف اهل بیت (علیهم السلام) و فهم این معارف، مدوّن گشته است.

گزیده تحف العقول:

این گزیده براساس نسخه تصحیح شده به کوشش استاد علی اکبر غفّاری تنظیم یافته است. از مجموع سخنان پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع)، جز امام دوازدهم، ومناجات خداوند با عیسی(ع) و موسی(ع) و سخنان عیسی(ع)، ۳۵۰۰فقره با معیار مورد اشاره در «درآمد»، انتخاب شده و بر اساس ساختار متن کتاب، در پانزده بخش تنظیم یافته است.

گزیده شهاب الأخبار:

گزیده حاضر، بر اساس احادیث کتاب « ترک الإطناب فی شرح الشهاب » تدوین یافته است. « ترک الإطناب » قدیم ترین نسخه چاپی موجود از« شهاب الأخبار » است که پدیدآورنده آن، نزدیک به زمان مؤلّف« شهاب الأخبار » بوده است. از مجموع ۹۴۱ حدیث موجود در این کتاب، ۲۸۰ حدیث با معیار مورد اشاره در درآمد انتخاب شده و بر اساس الفبای آغاز احادیث، در ده باب تنظیم یافته است.

گزیده غررالحکم و دررالکلم:

این گزیده، براساس نسخه تصحیح شده به کوشش میرجلال الدین محدّث اُرمَوی، تدوین یافته است. از مجموع ۱۱۰۵۰ حدیث موجود در این کتاب، ششصد حدیث با معیار مورد اشاره در «درآمد» انتخاب و بر اساس ساختار متن در چهارده بخش اصلی تنظیم شده است.

گزیده مشکاة الأنوار فی غررالأخبار:

این گزیده، براساس نسخه تصحیح شده به کوشش آقای مهدی هوشمندتنظیم یافته است. در این مجموعه،۳۵۰ حدیث در ذیل ده بخش اصلی کتاب و موضوعات فرعی تر با ملاک های شناساندن متون حدیثی و پدیدآورندگان آنها، مدخلی برای ورود به اصل این آثار پیشه رو باشد.

برای تهیه این مجموعه به آدرس اینترنتیفروشگاه انتشارات مؤسسه دارالحدیث، shop.darolhadith.ir ، مراجعه نمایید.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :