تاريخ : شنبه 1395/1/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 50194
مراسم ولادت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب در مؤسسه دارالحدیث برگزار شد

مراسم ولادت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب در مؤسسه دارالحدیث برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، به مناسبت ولادت حضرت امام محمد باقر(ع) و حلول ماه رجب، ماه بخشایش و استغفار، مراسمی در نمازخانه مؤسسه دارالحدیث برگزار شد.

پس از نماز ظهر و عصر روز شنبه ۲۱ فروردین ، مدیحه سرایی و مولودی خوانی ویژه ولادت امام محمدباقر(ع) به همت معاونت فرهنگی هنری مؤسسه دارالحدیث برگزار شد.

ماه مبارک رجب، ماهِ نزول رحمت الهى و ماهِ مولودِ کعبه است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند :«ماه رجب برای امت من "ماه استغفار" است. ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‌رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است. رجب، ماه خدا و شعبان، ماه من و رمضان، ماه امت من است. کسی که یک روز از ماه رجب را روزه گیرد، مستوجب خشنودی خداوند گردد، غضب الهی از او دور می‌گردد و دری از درهای جهنم به روی او بسته می‌شود.»

در روایت از معصوم(ع) است که: «رجب، نام نهری است در بهشت که از عسل شیرین‌تر و از شیر سفیدتر است و هر کس در این ماه روزه بگیرد، از آب آن نهر می‏نوشد». در حدیث دیگری آمده است که: «هر کس سه روز آن را روزه دارد بهشت بر او واجب گردد.»

ابن عباس مى‏گوید: «هرگاه ماه رجب فرا مى‏رسید، رسول الله (ص) به مسلمانان دستور گِردهمآیى مى‏داد و عظمت این ماه را به آنان، تذکّر مى‏داد.»

در کتاب المراقبات در اعمال ماه رجب آمده که صدوق رحمة الله علیه در «ثواب الاعمال» و « امالی» به اسناد خود از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت نموده است که فرموده اند:

« هرکس سی روز از رجب را روزه بدارد منادی از آسمان ندا خواهد نمود که ای بنده ی خدا! اما آنچه از تو گذشته است برای تو آمرزیده شد پس عمل را در مابقی عمر در سر بگیر...»

و چون از ایشان سوال شد که اگر کسی بر روزه ی سی روز قادر نباشد چه کند تا به آن فضیلت ها نائل شود فرمودند:

«در عوض هر روز گرده نانی به تصدق بدهد که قسم به کسی که جانم در دست اوست هرگاه چنین تصدقی هر روزه بدهد به آنچه توصیف کردم و بیشتر از آن خواهد رسید...»

گفتند« یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم اگر کسی این صدقه را هم نتواند برای اینکه به ثوابی که توصیف کردی نائل شود چه بایدش کرد؟

فرمود: « در هر روز از ماه رجب تا سی روز تمام شود این تسبیح را یک صد مرتبه بگوید:

سبحان الإِلهِ الجلیل، سبحان من لایَنبَغی التسبیحُ الا لَه، سبحان الاَعَزِّ الاکرم ، سبحان من لَبِسَ العِزَّ و هو له اهلٌ»

چشیدن وعده های والای الهی را برای همه ی شما دوستان آرزومندیم.

بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْر وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ یا مَنْ یُعْطِى الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ یا مَنْ یُعْطى مَنْ سَئَلَهُ یا مَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَه اَعْطِنى بِمَسْئَلَتى اِیّاکَ جَمیعَ خَیْرِالدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِالاْخِرَه وَاصْرِفْ عَنّى بِمَسْئَلَتى اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّالدُّنْیا وَ شَرِّالاْخِرَةِ فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوص ما اَعْطَیْتَ وَ زِدْنى مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ یا ذَاالنَّعْمآءِ وَالْجُودِ یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَیْبَتى عَلَى النّارِ

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :