تاريخ : شنبه 1395/2/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 50446
لزوم تقویت تعامل علمی و فرهنگی میان ایران و چین

لزوم تقویت تعامل علمی و فرهنگی میان ایران و چین

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم خواستار تقویت تعاملات و ارتباطات علمی و فرهنگی میان ایران و چین به خصوص در زمینه مسایل دینی و حوزه های علمیه شد.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکاردر گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که توسعه فعالیت های علمی فراتر از داخل کشور یکی از برنامه های جدی این انجمن است، اظهار داشت: اواخر سال گذشته فرصتی دست داد تا به همراه تنی چند از اعضای هیئت مدیره انجمن کلام اسلامی سفری به کشور چین داشته و از مراکز علمی آن همچون دانشگاه پکن و دانشگاه اقوام بازدیدی به عمل آورده و  نشست هایی نیز با اساتید و نخبگان چینی داشته باشیم.

وی افزود: ما در این سفر چهار جلسه خیلی مهم با مسئولان و اساتید آنجا داشتیم که مسئول رایزنی فرهنگی ما در چین می گفت که تاکنون چنین جلساتی در این سطح در چین برگزار نشده است.

وی اضافه کرد: همچنین یک سخنرانی برای مسلمانان چین داشتیم و پرسش و پاسخی برگزار شد که نتایج بسیار خوبی نیز در شناخت بهتر مسلمانان این کشور از ماهیت انقلاب اسلامی و مذهب تشیع به همراه داشت.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین با تاکید بر این که برقراری ارتباطات علمی و فرهنگی با کشور چین با توجه به اهمیت و نیز حجم انبوه جمعیت آن یک ضرورت به شمار می رود، گفت: چین با کشورهای دیگر تفاوت هایی دارد ، ضمن آن که در حال حاضر روابط بسیار خوبی هم با نظام جمهوری اسلامی ایران دارد و در سال های اخیر نیز با وجود حکومت کمونیستی آن، به طور نسبی آزادی هایی برای برخی ادیان و مذاهب قائل شده است که همین این ها فرصتی ارزشمند برای ما محسوب می شود.

وی افزود: البته باید در عرصه تبلیغ دین و تشیع در این کشور حساب شده عمل کرد و جای خوشحالی دارد که بعد از سالیان سال به ایران اسلامی از سوی حکومت چین امسال ده سهمیه داده شده که چینی های نخبه را به کشورمان آورده و تحت آموزش هایی قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار بیان داشت: آن چه مهم است این که باید از ظرفیت وزارت خارجه و دیپلماسی فرهنگی کشور نهایت استفاده را کرد و به ویژه از ظرفیت های علمی بهره برداری نمود چه آن که چینی ها نیز نسبت به فعالیت های علمی حساسیت کمتری از خود نشان می دهند.

وی گفت: متاسفانه اسلام هراسی و فعالیت های تروریستی داعش باعث دافعه در بین مردم دنیا نسبت به دین مبین اسلام شده است و این ها وقتی می فهمند که مسلمانان این طور نیستند و داعش خلاف آموزه های ناب اسلامی است به دین و آیین ما جذب می شوند

وی افزود: ما باید نگاه اصلی قرآن را برای آنها تبیین کنیم و بگوییم که از نگاه اسلام ناب ، انسان دارای چه عزت و کرامت و جایگاه رفیعی است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: در چین تقریباً می شود گفت که نصف مردم آن جا دین ندارند و لذا اگر واقعا فضا باز شود و به درستی تبیین شود  به راحتی به اسلام گرایش پیدا می کنند.

منبع :حوزه
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :