تاريخ : دوشنبه 1395/2/6
کد خبر: 50522

انتشار ويرايش جديدی از نهج‌البلاغه براساس نسخه‌ای شيعی

ويرايش جديدی از نهج‌البلاغه براساس نسخه‌ای شيعی، به همت کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین (ع) مشهد با همکاری آستان مقدس علوی در نجف منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی كتابخانه تخصصی اميرالمؤمنين علی (ع) مشهد، همزمان با ايام ميلاد مولای متقيان، ويرايشی جديد از نهج‌البلاغه براساس نسخه‌ای مهم از اين كتاب كهن، از سوی این کتابخانه با همکاری آستان مقدس علوی در نجف اشرف منتشر شد.

اين چاپ از نهج‌البلاغه، مبتنی بر ضبط ابن سَكّون حلی، عالم بزرگ شيعه در قرن هفتم هجری قمری، تصحيح شده‌ و محقق برجسته معاصر،‌ استاد قيس عطار، كار تصحيح آن را طی بيش از دو سال به انجام رسانده است.

ابن سَكّون حلی كه از ادبای بزرگ عصر خود بوده، متنی متقن از نهج‌البلاغه تهيه كرده بود كه به واسطه دو نسخه خطی به دست ما رسيده است. نسخه‌ اصلی اين ويرايش كه اكنون در تركيه است، مبنای تصحيح اين چاپ بوده است.

نهج‌البلاغه از ابتدا مورد توجه مسلمانان بود و نسخه‌های فراوانی از آن وجود دارد، ولی متاسفانه بیشتر نهج‌البلاغه‌های چاپی موجود براساس چاپ صبحی صالح لبنانی يا محمد عبده مصری هستند. انتشار نهج‌البلاغه‌ از سوی شيعيان براساس نسخه يک عالم و اديب شيعه ضرورتی بود كه اكنون به انجام رسيده است.

اين نسخه از نهج‌البلاغه با همكاری آستان مقدس علوی در نجف اشرف به چاپ رسيده و در بخش عربی بيست و نهمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران، از سوی «دار زين‌العابدين» عرضه خواهد شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :