7
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

پيش‏گفتار

در جهان امروز كه علم با همه پيشرفت‏هاى چشمگير و حيرت‏انگيز ، از حلّ مشكلات اساسى جامعه بشر عاجز مانده است ، آشنايى با ديدگاه‏هاى اسلام در باره علم و معرفت مى‏تواند گامى بلند و مؤثر در ايجاد تحوّلى عظيم و سازنده و گره‏گشا باشد .

از آغاز تدوين حديث در تاريخ اسلام ، به دليل اهميتى كه اسلام براى علم و آگاهى قائل است ، همه جوامع حديثى ، بخشى را به طرح ديدگاه‏هاى اين آيين آسمانى در باره علم و معرفت اختصاص داده‏اند؛ ليكن متأسفانه هنوز مجموعه‏اى كه متون اسلامى را در اين باره يكجا و مستقل، به صورت موضوعى، در اختيار پژوهشگران قرار دهد ، در ميان تأليفات اصحاب حديث ، يافت نمى‏شود .

كتابى كه در برابر شماست ، چهارمين اثر مستقلِّ منتشر شده از مجموعه دانش‏نامه قرآن و حديث و حاصل سال‏ها تتبّع و تحقيق در باره علم و معرفت از ديدگاه اسلام است و شايد براى نخستين بار ، نصوص اسلامى (متون قرآن و حديث) را در اين زمينه ، به صورت موضوعى ، در اختيار علاقه‏مندان قرار مى‏دهد .

در اين كتاب ، تلاش شده است كه با بهره‏گيرى از متن قرآن كريم و احاديث اسلامى (از طريق فريقين) ، ديدگاه‏هاى اسلام در باره : جايگاه علم و معرفت ، حقيقت علم ، آثار علم ، منابع و موانع معرفت ، تعليم ، تعلّم و عالم ، به طور


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 55530
صفحه از 973
پرینت  ارسال به