تاريخ : دوشنبه 1395/2/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 50777
غیبت علاوه بر قول، شامل فعل انسان هم می‌شود

غیبت علاوه بر قول، شامل فعل انسان هم می‌شود

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه اگر انسان نقص طرف مقابل را پشت سرش مطرح کند حال یا این نقصان در بدن، نسب، اخلاق، عمل، دین و یا در دنیای او باشد غیبت گفته می‌شود: گفت: غیبت منحصر به قول نیست بلکه شامل فعل انسان هم می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم، امروز در درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق می‌فرماید بارالاها به من توفیق ده و مرا تایید کن تا بر خلاف کسی که غیبت مرا کرده و از من به بدی یاد کرده از او به نیکی یاد کنم.

وی افزود: غیبت یکی از گناهان کبیره است که متاسفانه عامل البلوا بوده و کمتر کسی وجود دارد که به این گناه مبتلا نشده باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به معنای غیبت‌، بیان داشت: غیبت اسم مصدر غیب است به معنای بدگویی در غیاب کسی؛ اگر انسان پشت سر کسی از او بدگویی کند غیبت گفته می‌شود.

مفسر قرآن کریم ادامه داد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده که ایشان از اصحاب سوال کردند که آیا می‌دانید غیبت چیست، اصحاب گفتند خدا و رسول بهتر می‌داند سپس پیامبر(ص)فرمودند غیبت عبارت است از یاد کردن برادر دینی در غیابش به چیزی که او خوشش نمی‌آید اگر آن عیب گفته شده درست باشد غیبت و اگر صحت نداشته باشد بهتان است.

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری در خصوص انواع و گونه‌های غیبت، خاطر نشان کرد: شهید ثانی فرمودند اگر انسان نقص طرف مقابل را پشت سرش مطرح کند حال یا این نقصان در بدن، نسب، اخلاق، عمل، دین و یا در دنیای او باشد غیبت گفته می‌شود؛ غیبت منحصر به قول نیست بلکه شامل فعل انسان هم می‌شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :