مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : چهارم
تاریخ انتشار : 1394
تعداد صفحه : 496
قطع : وزیری
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث

در این نوشتار، با بهره گیرى از متن رهنمودهاى قرآن و احادیث اسلامى، اصول و مبانى الگوى شادى در اسلام ارائه مى شود.

در این نوشتار، با بهره گیرى از متن رهنمودهاى قرآن و احادیث اسلامى، اصول و مبانى الگوى شادى در اسلام ارائه مى شود. پیش از آن، مباحثى چون تعریف شادى، شادى از نگاه علم روان شناسى و شادى از منظر اسلام مورد بررسى قرار گرفته اند.

الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث، دارای نُه فصل با این عناوین است: درآمدی بر الگوی شادی در اسلام، نگاهی عمومی به شادمانی و اندوه، موانع شادی، درمان اندوه، عوامل شادمانی، شاد کردن و غمگین ساختن، آداب شادمانی، غصه هایی که شادی به دنبال می آورند، شادی هایی که اندوه در پی می آورند.

پيش گفتار

...

الگوى شادكامى در اسلام

با جرئت مى توان گفت كه يكى از معجزات اسلام ، اين است كه چهارده قرن پيش از اين ، در عصر حاكميت جهل بر جهان ، الگويى از شادكامى را به جهانيان عرضه كرد، كه در دوران شكوفايى علم، دانشمندان جهان ، از طريق تجربه و به تدريج ، به آن نزديك مى شوند.

الگويى كه اسلام براى شادكامى ارائه داده است ، مبتنى بر واقعيت هاى انسان و جهان است، به گونه اى كه همگان مى توانند با بهره گيرى از آن، حتى در سخت ترين شرايط زندگى ، شادكام باشند و كتاب حاضر ، تلاشى است متواضعانه در جهت استخراج و تبيين اين الگو.

اين كتاب، براى اوّلين بار ، آموزه هاى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام را در موضوع شادى ، به صورت جامع، و با نظمى نوين و آسان ياب ، در اختيار همه علاقه مندان و بويژه پژوهشگران قرار مى دهد، و فصل اوّل آن، جمع بندى اين آموزه هاست كه تحت عنوان «درآمدى بر الگوى شادى در اسلام» عرضه مى گردد .

شايان ذكر است كه متن آيات و احاديث اين كتاب ، با همكارى فاضل ارجمند، جناب آقاى سيّد رسول موسوى گردآورى و توسط اين جانب تنظيم گرديد . همچنين در نگارش «درآمد» آن، از همكارى فاضل گران قدر جناب آقاى عباس پسنديده بهره بردم، كه از ايشان و ديگر همكارانى كه در «پژوهشكده علوم و معارف حديث» ، مرا در ساماندهى اين اثر يارى داده اند و نيز از مترجم بزرگوار آن ، جناب آقاى مرتضى خوش نصيب - كه با ترجمه زيباى خود، فهم آيات و احاديث اين مجموعه را براى پارسى زبانان ميسّر ساخت - صميمانه سپاس گزارم و از خداوند منّان، براى همه آنان ، پاداشى در خور فضل و كرامتش، مسئلت دارم.

ربّنا! تقبل منّا، إنّك أنت السميع العليم .

محمّد محمّدى رى شهرى

ششم فروردين ۱۳۹۱

دوم جمادى اوّل ۱۴۳۳