تاريخ : پنج شنبه 1395/2/30 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 51160
حسینی بوشهری: آیت الله ری شهری، مجلسی و کلینی زمان است

حسینی بوشهری: آیت الله ری شهری، مجلسی و کلینی زمان است

نخستین جشنواره حدیثی ثقة الاسلام کلینی عصر چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه ـ با حضور علما و طلاب در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.

پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث به نقل ازخبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا، در ابتدای این جشنواره حجت الاسلام و المسلمین «فرهاد عباسی» رئیس مرکز تخصصی حدیث حوزه و قائم مقام جشنواره حدیثی ثقة الاسلام کلینی اظهار داشت: هدف از برگزاری این جشنواره شناسایی استعدادهای حوزوی در عرصه علوم و حدیث است.

وی در تشریح برگزاری نخستین جشنواره حدیثی ثقة الاسلام کلینی اظهار داشت: پس از فراخوان ۶۶۰ اثر به دبیرخانه همایش واصل شد که از این تعداد ۱۶۳ اثر از خواهران طلبه و ۴۹۹ اثر از برادران طلبه بود.

رئیس مرکز تخصصی حدیث حوزه افزود: مجموعه آثار واصله در دو گروه علوم و معارف حدیث تقسیم شد و ۱۶۱ اثر در علوم حدیث و ۵۰۱ اثر در معارف حدیث گنجانده شد و آثار غیر از قم از حوزه علمیه اصفهان، خراسان و کرمان نیز به دست ما رسید.

وی اظهار داشت: ۱۲۳ اثر میان آثار به کمیته داوران ارجاع و مورد ارزیابی قرار گرفت که از این میان ۳۱ نفر حائز رتبه برتر شناخته شدند.

عباسی در پایان گفت: در این جشنواره از آیت الله محمدی ری شهری و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تقدیر خواهد شد.


در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین «حمید شهریاری» رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اظهار داشت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بیش از ۲۰ سال در حوزه حدیث فعالیت دارد و مهم ترین اثر این مجموعه، جامع الاحادیث نسخه ۵/۳ است که همه احادیث شیعه در قالب یک نرم افزار گنجانده شده است.

وی افزود: در پایگاه حدیثی نور ۴۱۴ هزار حدیث گردآوری شده است و اخیرا محصولی در حال تولید است که توان در کنار هم قرار دادن ۲۰ عنوان حدیث شیعه و سنی را داراست و می تواند روایات مشترک اهل سنت و شیعه را در کنار هم قرار داده و مشابهت را نشان دهد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ادامه داد: امروز در نخستین جشنواره حدیثی ثقة الاسلام کلینی از نرم افزار رجال الشیعه رونمایی خواهد شد.

در ادامه این مراسمآیت الله «محمد محمدی ری شهری»رئیس موسسه دارالحدیث اظهار داشت: حدیث اهل بیت(ع) کلید فهم قرآن است و حدیث تنها راه آشنایی با رهنمودهای پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است.


در ادامه این جلسه پیام آیت الله العظمی «صافی گلپایگانی» به نخستین جشنواره حدیثی ثقة الاسلام کلینی قرائت شد.

آخرین سخنران این جشنواره آیت الله «سید هاشم حسینی بوشهری» مدیر حوزه های سراسر کشور در مورد شخصیت حدیثی آیت الله ری شهری گفت: آیت الله ری شهری مجلسی و کلینی زمان است.

وی در مورد جایگاه حدیث گفت: حدیث دومین سند دین ما پس از قرآن است که بیشترین سهم در شناساندن اسلام را دارد.

مدیر حوزه های سراسر کشور در مورد نقش عالمان دین در حفظ میراث حدیثی اظهار داشت: کار عالمان شیعه ستودنی و قابل تقدیر است اگر عالمان، این مجموعه های حدیثی را گردآوری و حراست نمی کردند الان دست ما خالی بود.

وی افزود: بیشترین شبهات دشمنان ما به کتاب و سنت بر می گردد، لازم است به این ها پاسخ داده شود و قواعد رجالی و حدیثی مدون شود و در رابطه با احادیث مجعول و متعارض مطالعه شده و راه های رفع تعارض بیان گردد.

آیت الله بوشهری در مورد شخصیت شیخ کلینی گفت: ثقه الاسلام کلینی ۲۰ سال برای نوشتن اصول کافی زحمت کشید در روزگاری که اروپا غرق در ظلمت بود وی در مورد عقل و جهل، حجیت عقل و فضل علم کتاب نوشت و برای آن دوره و امروز برنامه کامل زندگی اسلامی سعادتمند ارائه کرد.

در ادامه این مراسم از آیت الله «محمدی ری شهری» به پاس خدمات ایشان در حوزه حدیث با اهدای لوح قدردانی شد. همچنین از حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حمید شهریاری» رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نیز با اهدای لوح تقدیر شد.

رونمایی از نرم افزار "رجال شیعه" برنامه دیگر این مراسم بود و در پایان برگزیدگان نخستین جشنواره حدیثی ثقة الاسلام کلینی با اهدای جوایزی معرفی و تقدیر شدند.

خاطرنشان می شود: نخستین جشنواره حدیثی ثقة الاسلام کلینی به همت مرکز تخصصی علوم حدیث و انجمن حدیث حوزه و با مشارکت مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :