23رمضان

۲۳رمضان
سومين شب قدر
شرح مناسبت:

رواياتى که از اهل بيت(ع) در تعيين شب قدر نقل شده، به پنج دسته قابل تقسيم اند:

دسته اوّل . رواياتى که شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان تعيين مى کنند.

دسته دوم . رواياتى که مى گويند: شب قدر را در يکى از سه شبِ: نوزدهم، بيست و يکم و بيست و سوم بجوييد.

دسته سوم . رواياتى که مى گويند: شب قدر، در يکى از دو شبِ بيست و يکم و بيست و سوم است.

دسته چهارم . رواياتى که شب بيست و سوم را به طور معيّن، شب قدر مى دانند.

دسته پنجم . رواياتى که دلالت مى کنند بر اين که شب هاى: نوزدهم، بيست و يکم و بيست و سوم، هر کدام به گونه اى در تعيين سرنوشت انسان ها و امور آنان نقش دارد؛ ولى نقش اساسى و نهايى، مربوط به شب بيست و سوم است.

توضيح، اين که: از ديد روايات اهل بيت(ع) و شمار قابل توجّهى از روايات اهل سنّت، شب قدر، شب بيست وسوم است. روايات دسته اوّل، دوم و سوم که براى درک فضيلت شب قدر، به احيا و کارهاى خوب در دهه آخر ماه رمضان توصيه دارند، همچنين رواياتى که به اِحياى شب هاى: نوزدهم، بيست و يکم و بيست و سوم سفارش دارند، همگى به دو نکته بر مى گردند:

نخست . مسلمانان از شب زنده دارى شب هاى ماه رمضان، بيشترين بهره را از عطايا و دستاوردهاى آن داشته باشند.

دوم . گرچه شب قدر شب بيست و سوم است، امّا به آن معنا نيست که آن دو شب، ديگر هيچ نقشى نداشته و در تقدير امور و سرنوشت انسان، بى اثر باشند.

آیات و روایات متناسب :
شب قدر
پيامبرصلي الله عليه وآله :
مَن أحيي لَيلَةَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَي السَّنَةِ القابِلَةِ
هر كس شب قدر را احيا بدارد ، تا سال آينده عذاب از او بر داشته مي‏شود
اقبال الأعمال ، ج ۱، ص ۳۴۵ .
پيامبرصلي الله عليه وآله :
مَن قامَ لَيلَةَ القَدرِ إيماناً وَ احتِساباً ، غُفِرلَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ
هر كه از روي ايمان و براي رسيدن به ثواب الهي ، شب قدر را به عبادت بگذراند ، گناهان گذشته‏اش آمرزيده مي‏شود
فضائل الأشهر الثلاثه ، ص ۱۳۶ .
امام صادق‏عليه السلام :
قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَيلَةُ القَدرِ
قلب ماه رمضان ، شب قدر است.
بحار الأنوار ، ج ۵۸ ، ص ۳۷۶ .
امام صادق‏عليه السلام :
مَن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد أدرَكَ لَيلَةَ القَدرِ
هر كه فاطمه را ، آن گونه كه سزاوار است ، بشناسد ، بي‏ترديد شب قدر را درك كرده است
بحار الأنوار ، ج ۴۳ ، ص ۶۵ .
امام صادق‏عليه السلام :
التَّقديرُ في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ في لَيلَةِ إحدي و عِشرينَ و الإمضاءُ في لَيلَةِ ثلاثَ و عِشرينَ
مقدّرات در شب نوزدهم تعيين ، در شب بيست و يكم تأييد و در شب بيست و سوم ماه [رمضان] امضا مي‏شود
الكافي ، ج ۴ ، ص ۱۵۹ .