امكان عقلىِ رؤيت امام مهدی(ع)

پرسش :

آیا رؤیت امام مهدی(ع) امکان عقلی دارد؟



پاسخ :

مسئله امكان رؤيت با توجّه به عدم تفاوت ماهوىِ امام عصر(ع) با ديگر امامان عليهم السلام در داشتن پيكرى انسانى و هيئتى بشرى، به آسانى قابل اثبات است، و هيچ يك از امامانِ پيشين و نه خودِ امام زمان(ع) و نه نايبان خاصّ ايشان ، مدّعىِ تغيير ماهوى و يا صعود آسمانى ايشان نشده اند؛ امرى كه از تشبيه امام عصر(ع) به نوح(ع) و يوسف(ع) و نه مسيح(ع) نيز هويداست.[۱]

افزون بر اين، هيچ يك از عالمان بزرگ و مؤلّفان مشهور شيعى ـ كه در فزونى عقل و درايت ايشان ترديدى نيست ، مانند: شيخ صدوق ، شيخ مفيد ، شيخ طوسى ـ ، ديدار امام عصر را محال ندانسته و برخى حتّى در كتاب هاى خود، فصلى را براى نام بردن از ديدار كنندگان گشوده[۲]و يا به ممكن بودن آن تصريح كرده اند؛[۳]امرى كه به روشنى، ممكن بودن آن را از نظر عقل نشان مى دهد. همچنين بسيار بعيد است كه اشخاص متعدّدى در روزگاران مختلف، امرى غير ممكن را ادّعا كنند و با انكارهاى جدّى و عمومى، رو به رو نشوند.


[۱]ر.ك: ج ۲ ص ۳۸۳ (بخش دوم / فصل پنجم / ويژگى نوح عليه السلام در امام عليه السلام) و ص ۳۸۹ (مثل او ، مَثَل عيسى عليه السلام است) و ج ۹ ص ۱۳۷ ح ۱۶۹۸ (احياى سنت و سيره پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله) .

[۲]نام اين كتاب ها - كه شمارشان بيش از سى جلد است همراه نشانى فصل مربوطه ، در كتاب ديدار در عصر غيبت، (ص ۲۷ - ص ۲۹) آمده است. گفتنى است برخى از اين فصول، به ديدارها در عصر غيبت صغرا اختصاص دارند و برخى، اعم از غيبت صغرا و كبرايند.

[۳]مانند: الطرائف، ابن طاووس: ص ۱۸۴، كشف الغمّة: ج ۳ ، ص ۲۸۷ و ۳۲۲ ، اثبات الهداة: ج ۳ ص ۷۱۲ و... .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت