پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه های ايران

آدرس پایگاه : www.lib.ir
وابسته به : مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث
زبان : فارسی

پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه های ايران، ۱۲۷۴۶۹۹۸  عنوان از ۵۲۳  کتابخانه
در باره پایگاه:
ارائه خدمات متمركز از سوي برخي توليدكنندگان نرم افزارهاي كتابخانه اي در حوزه كتابخانه هاي مرتبط با آن نرم افزار، به دليل محدوديت در همان مجموعه و كندي دسترسى، عملا مانع از فراگيري آنها شده است. صرف وقت بسيار براي يافتن مشخصات يك كتاب و فقدان اطلاع از محل نگهداري يك منبع كمياب، با وجود كتابخانه هاي عمومي و تخصصي متعدد در حوزه دانش هاي مختلف، از جمله مشكلاتي است كه بيشتر دانشجويان و دانش پژوهان، آن را تجربه نموده اند.

توجه به اين نكات، ضرورت انسجام بخشي اطلاعات و اطلاع رساني در عرصه كتاب و كتابخانه را هويدا نموده، تلاش براي حل اين مشكلات، گامي بلند در توليد علم به شمار مي آيد. طراحي پايگاهي فراگیر با قابليت يكپارچه سازي اطلاعات غير منسجم كتابخانه هاي گوناگون، نقشي بسزا در دستيابي گسترده به منابع موجود در كتابخانه هاي مختلف در سراسر كشور خواهد داشت. بي شك، اطلاع رساني در باره كتاب و مراكز نگهداري آن در سطح ملى، طالبان علم را در دستيابي به منابع مختلف، به خصوص منابع كمياب، ياري خواهد رساند.

با توجه به ضرورت ارائه يكجاي اطلاعات كتابخانه هاي ايران در شبكه جهاني اينترنت براي دسترسي سريع محققان به اين اطلاعات، راه اندازي «پايگاه اطلاع رسانى كتابخانه هاي ايران (Lib.ir)»، تلاشی در حد توان براي ایجاد بستری مناسب در مسير دست يازيدن به اهداف ياد شده است.

مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث، بر آن است كه با ارائه اين خدمت، قدمي مؤثر در دستيابي محققان به منابع پژوهشي بردارد. دسترسي كاربران به اطلاعات كتابخانه هاي تخصصى، دانشگاهي و عمومي كشور و آشنايي دانش پژوهان با كتابخانه ها و خدمات مختلف آنها و عرضه مجموعه اطلاعاتي كه در شناخت كتابخانه ها مؤثرند، از جمله اهداف اين پايگاه به شمار مي رود.

بخش ها و امکانات پایگاه:

جستجوی ساده : عنوان، پدید آورنده، موضوع، سایر اطلاعاتشناسنامه ای کتاب مانند ناشر، قطع، ویراستار
جستجوی پیشرفته : استان، شهر، نوع کتابخانه، و....
فهرست کتابخانه ها
قفسه مجازی
گـردش مـجـازی در قـفـسـه کتابخانه ها
فهرست الفبایی
جستجو الفبایی در منابع کتابخانه ها
درختواره موضوعی
فهرست موضوعی منابع کتابخانه ها
اعضای جدید پایگاه
کتابخانه های دارای بیشترین منبع
آخرین کتابخانه های به روز رسانی شده
در باره پایگاه
ارتباط با ما
تاریخچه

ویژگی ها:

۱. «پايگاه اطلاع رسانى كتابخانه هاي ايران» در راستاي جلب اعتماد كتابخانه ها، وظيفه به روزرساني و تغيير اطلاعات مرتبط با هر كتابخانه را با نام كاربري اختصاصي بر عهده مديران آنها قرار مي دهد.

۲. مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث، با مديريت اين پايگاه، صرفا امكان بازيابى، جستجوي ساده و جستجوي پيشرفته اطلاعات كتابخانه ها را در كمترين زمان ممكن با استفاده از تكنيك هاي پيشرفته فراهم آورده است.

۳. اين پايگاه، غير انتفاعي است و در ازاي ارائه خدمات خود به كاربران عمومي و كتابخانه ها، هزينه اي دريافت نمي نمايد.

۴. «پايگاه اطلاع رسانى كتابخانه هاي ايران»، با رعايت امانت، فهرست منابع موجود در هر كتابخانه را بر اساس محتواي ارسالي مديريت آن كتابخانه، بدون هر گونه تصرفي در اختيار كاربران قرار مي دهد. بديهي است كه مسئوليت صحت اطلاعات بر عهده ارسال كننده و حقوق معنوي آن نيز متعلق به همان كتابخانه خواهد بود.

۵. اين پايگاه، وظيفه اي در ارائه يكجاي اطلاعات يك كتابخانه به ديگران ندارد و با توجه به قوانين حقوق و مالكيت معنوى، اين كار را براي خود، غير مجاز مي شمارد.

۶. امكان دريافت يكي از خروجي هاي استاندارد (مانند ISO) از نرم افزار مورد استفاده در كتابخانه و تماس با مديران اين پايگاه، از جمله بايسته هاي عضويت در «پايگاه اطلاع رسانى كتابخانه هاي ايران» است.

مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث، ضمن دعوت از تمامي كتابخانه هاي ايران در به اشتراك گذاردن فهرست مدارك خود، تلاش مي نمايد تا محققان و دانش پژوهان را در دسترسي به منابع كتابخانه اي مورد نيازشان ياري نمايد. اميد است این تلاش، رونق فرهنگ كتابخوانی، تسهيل فعاليت هاي پژوهشى، استفاده از منابع كمتر شناخته شده و معرفی كتابخانه های غنی و حاوی منابع با ارزش را در پي داشته باشد.