تاريخ : یکشنبه 1395/3/16
کد خبر: 51496

کتاب «مباحث سیاسی بحارالانوار» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب مباحث سیاسی بحارالانوار از مجموعه کتب موسوعه روایات سیاسی شیعه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) این دو جلد کتاب از سلسله کتب موسوعه روایات سیاسی شیعه است که در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انجام شده است.
نشر این کتاب سرآغاز فصل جدیدی از موسوعه روایات سیاسی شیعه است و شبیه آنچه در مورد مشی سیاسی علمای شیعه در نزدیک به ۷۰ جلد انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصور میراحمدی، رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سخنانی در این مراسم گفت: در این پژوهشکده از چند سال گذشته تالیف کلان‌پروژه روایات سیاسی شیعه برای تبیین فقه سیاسی شکل گرفته است.

وی افزود: اگر فقه سیاسی را دانش سیاسی اسلامی تعریف کنیم که عهده‌دار تنظیم زندگی سیاسی و مومنانه ساختن حیات سیاسی مسلمین است طبیعتا سنت و احادیث معصومین(ع) منبع مهم معرفتی این دانش است و بدون توجه به این سنت نمی‌توان در حوزه فقه سیاسی به تنظیم احکام سیاسی اسلام بپردازیم.

میراحمدی تصریح کرد: این اثر در دوجلد مبتنی بر احادیث بحارالانوار است و در کتب دیگر نیز این مجموعه دنبال خواهد شد تا بتوانیم گامی در تبیین اندیشه ناب سیاسی اسلام برداریم.
در خاتمه این مراسم از دو جلد این اثر رونمایی شد. جلد اول این کتاب که پیشتر منتشر شده در کتاب سال حوزه رتبه برتر را کسب کرده است.

در این مراسم همچنین حجج اسلام والمسلمین یوسفی غروی، ایزدهی و سلطان محمدی، مولف این اثر به ایراد سخن پرداختند.

حجت الاسلام ایزدهی، مدیر گروه فقه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این مراسم عنوان کرد: برای رفع نیازهای روز نیازمند سه مرحله هستیم اول اینکه میراث گذشته را بازخوانی کنیم؛ دوم روش‌شناسی و اصول آن را تدوین کنیم و مرحله سوم باید به بازخوانی منابع و روزآمدی آن برای اجتهاد بپردازیم.

وی افزود: فضاسازی برای ورود محققان به رونق مباحث فقه سیاسی و تبیین و تالیف کتب از جمله اهداف ماست از این رو مباحث سیاسی کتب اربعه در دستور کار قرار دارد و امروز هم از مباحث سیاسی بحارالانوار رونمایی خواهد شد.

همچنین سلطان محمدی، مولف این اثر در سخنانی بیان کرد: تالیف این اثر کار بسیار سنگینی بود از ین رو همه آثار علامه مجلسی را که از مولفان پرکار شیعه است بررسی کردیم و صفحه به صفحه آثار ایشان بررسی شد که مطالعه و تدوین آن تقریبا ۵ سال طول کشید و مرحله ارزیابی نیز همین مقدار زمان برد و در نتیجه دو جلد ارایه شد که جلد اول ناظر به مباحث نظری سیاسی و جلد دوم مباحث عملی است.
وی اظهار کرد: در این اثر، روایات موضوع‌بندی شد و از همه روایات حتی مجهول نیز بهره بردیم و معتقدم ذکر روایات مجهول دلیل ضعف یک اثر نیست.

حجت‌الاسلام یوسفی غروی نیز گفت: همان طور که از حوزه انتظار می رود که دین خود را به معارف اهل بیت(ع) ادا کندتالیف این کتاب در همین راستا صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :