تاريخ : یکشنبه 1395/3/16 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 51521
مسئله‌ی فرهنگ، مسئله‌ی مهمی است و در بلندمدت از اقتصاد مهم‌تر است

مسئله‌ی فرهنگ، مسئله‌ی مهمی است و در بلندمدت از اقتصاد مهم‌تر است

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی:
مسئله‌ی اقتصاد، اولویت فوری و کنونی کشور است اما فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد نیز مهم‌تر است.
در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد، زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضرّ، کوتاهی‌هایی انجام می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دهم با تأکید بر لزوم حفظ اقتدار، هیبت و جایگاه در رأس امور بودن مجلس شورای اسلامی، به الزامات قانون‌گذاری خوب در مجلس اشاره کردند و با برشمردن اولویت‌های کاری مجلس در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی، فرهنگ و سیاست‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، گفتند:
مجلس شورای اسلامی باید ضمن دمیدن روح آرامش در کشور، «انقلابی» باشد و در قانون‌گذاری انقلابی عمل کند و به مواضع خصمانه و مغرضانه‌ی آمریکا، واکنش نشان دهد و در مقابل سیاست‌های استکبار ایستادگی کند.

گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی:
وظیفه‌ی قانون‌گذاری مجلس، بسیار مهم و در واقع ریل‌گذاری برای حرکت دولت است.
وظیفه‌ی نظارتی مجلس، تعارضی با موضوع همکاری با دولت ندارد:
این همکاری به معنای گذشتن مجلس از حق خود نیست و نمایندگان باید با استفاده از اختیارات قانونی خود همچون تحقیق و تفحص، اجرای صحیح  قانون را پیگیری کنند.
سوگند نمایندگان مجلس در حفظ مبانی اسلام و دستاوردهای انقلاب:
مجلس باید واقعاً در رأس امور باشد و حفظ جایگاه و هیبت واقعی مجلس بر عهده‌ی نمایندگان است.
قانون‌گذاری خوب و الزامات آن :
قانون باید «با کیفیت»، «متقن»، «همه‌جانبه‌نگر»، «واضح»، «بدون تعارض با قوانین دیگر»، «ضد فساد»، «منطبق با سیاست‌های بالادستی»، «برگرفته از دیدگاه‌های کارشناسی بدنه‌ی دولت و خارج از دولت» و «دربردارنده‌ی مصالح ملی به جای مصالح محلی» باشد.
لایحه‌ی برنامه‌ی ششم به‌عنوان یکی از دستور کارهای فوق‌العاده‌ی مهم مجلس :
شرایط کشور، شرایط ویژه‌ای است، بنابراین برنامه‌ی ششم باید با دقت و بدون هیچ اغماض و کوتاهی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
اولویت‌های کاری مجلس دهم
نمایندگان مجلس، درخصوص عملی شدن اقتصاد مقاومتی بسیار تأثیرگذار هستند زیرا می‌توانند مسیر اقدامات اقتصادی دولت را در مسیر اقتصاد مقاومتی قرار دهند و همچنین این موضوع را از دولت مطالبه کنند.
تلاش دشمن برای استفاده از حربه‌ی اقتصاد به‌منظور ضربه زدن به نظام اسلامی:
اگرچه برخی ناشی‌گری‌ها انجام شد و برخی مواضع و صحبت‌های منفعلانه، دشمن را در استفاده از حربه‌ی تحریم، تشجیع کرد اما باید مشکلات اقتصادی به‌ویژه رکود و اشتغال حل شوند و صِرفِ صحبت، فایده ندارد.
حل موضوع رکود و اشتغال از طریق رونق تولید داخلی:
خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری یک جوان، از خجلت و شرمندگی جوان بیکار در خانواده‌ی خود، بیشتر است؛ بنابراین باید برای حل این مشکل، اقدامات جدی انجام شود.
فرهنگ به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌های کاری مجلس دهم :
مسئله‌ی اقتصاد، اولویت فوری و کنونی کشور است اما فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد نیز مهم‌تر است.
در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد، زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضرّ، کوتاهی‌هایی انجام می‌شود.
در برخی مواقع تأکیدهایی که بر پرهیز از استفاده‌ی کالاهای مضرّ غیرفرهنگی همچون برخی مواد غذایی می‌شود، بیشتر از هشدار درباره‌ی کالاهای فرهنگی مضرّ است، درحالی‌که تأثیرات سوء این کالاها بر مردم خطرناک‌تر و گسترده‌تر است.
برخی مواقع در مقابل تولید یا ورود کالاهای فرهنگی مضر، موضع‌گیری و اقدامی نمی‌شود، زیرا این ترس وجود دارد که متهم به جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات شوند.

اقدامات سختگیرانه در اروپا و آمریکا برای کنترل اطلاعات :
ما در حالی از اتهام‌های بی‌اساس آنها درخصوص جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات هراس داریم که کنترل‌های ما یک دهم سختگیری‌های آنها نیست.
توصیه‌ی بعدی رهبر انقلاب اسلامی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن» بود.
مجلس شورای اسلامی نهادی انقلابی و برآمده از انقلاب :
در قانون‌گذاری و در عمل به وظایف نمایندگی، و در نطق‌ها و موضع‌گیری‌های خود، انقلابی عمل کنید.
تجلیل از کارنامه‌ی خوب مجلس نهم :
مجلس باید در مواجهه و مقابله با جریان‌های معارضِ سیاسی علیه انقلاب اسلامی، موضع قاطع و شفاف داشته باشد.
رفتار کاملاً خصمانه‌ی دولت و کنگره‌ی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران:
در مقابل گستاخی‌های دشمنان باید به میدان آمد و با پاسخ محکم، دهان آنها را بست، زیرا دشمن در عرصه‌ی سیاسی براساس عکس‌العمل‌ها محاسبه می‌کند و اگر احساس کند طرف مقابل منفعل و اهل عقب‌نشینی است، کوتاه نمی‌آید و زیاده‌خواهی می‌کند.
مذاکرات هسته‌ای:
آمریکایی‌ها اعم از دولت، کنگره و کاندیداهای ریاست جمهوری آینده، مدام زیاده‌خواهی و تهدید می‌کنند و مواضع و تهدیدهای آنها در مقطع فعلی همچون دوره‌ی قبل از توافق است و نباید در مقابل این گستاخی‌ها ساکت ماند.
نقشه‌ی داخلی دشمن در فعال کردن گسل‌های داخلی :
دشمن در تلاش است تا گسل‌های قومی، عقیدتی و جناحی را فعال و تبدیل به زلزله کند، بنابراین نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا این طراحی دشمن به نتیجه نرسد.
نماینده‌ی مجلس می‌تواند طبق بینش و نگاه سیاسی خود رأی بدهد و در موافقت یا مخالفت با موضوعی اظهارنظر یا انتقاد کند اما به‌هیچ‌وجه نباید همچون برخی مقاطع در دوره‌های قبلی مجلس کار به اختلاف، کشمکش زبانی، یقه‌گیری و تشنج کشیده شود.
ایجاد تشنج در مجلس موجب سرریز شدن آن به جامعه و بروز تنش و آثار روانی منفی در جامعه :
در مجلس باید آرامش حکم‌فرما باشد و این آرامش، قطعاً به جامعه نیز منتقل خواهد شد.
طراحی دشمن در سطح منطقه :
دشمن برای منطقه مهم و حساس غرب آسیا نقشه‌های مشخصی دارد و تلاش می‌کند سیاستهای جمهوری اسلامی را که مانع تحقق نقشه‌های اوست، خنثی کند.
ویژگی‌های منطقه غرب آسیا :
«حضور اسلام و مسلمانان»، «منابع عظیم نفتی و آبراهها» و «رژیم صهیونیستی» این منطقه را برای دشمن بسیار مهم کرده است و نقشه آنها برای این منطقه نیز همان چیزی است که چند سال قبل از آن به عنوان تشکیل «خاورمیانه جدید» و «خاورمیانه بزرگ» یاد کردند.
محقق نشدن نقشه‌های آمریکا در منطقه از جمله در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین، به دلیل ایستادگی جمهوری اسلامی:
باید در مقابل این سیاستهای سلطه‌جویانه ایستاد و چهره استکبار را افشا کرد.
پرهیز از مواضع و رفتارهای مورد پسند دشمن:
حقایق و واقعیتهای استکبار و نظام سلطه را در مواضع و نطقهای خود بیان کنید و مراقب باشید حرف و عمل شما به آمریکا و رژیم صهیونیستی کمک نکند.
دشمن در سه سطح بین المللی، منطقه ای و داخلی طراحی هایی برای نظام اسلامی دارد که در سطح بین المللی ادامه اتهام زنی ها، در سطح منطقه ای از میان برداشتن موانع تحقق نقشه‌های خود و در سطح داخلی فعال کردن گسل ها است، بنابراین همه قوا و مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در قبال این طراحی ها هوشیار باشند.
ماه مبارک رمضان فرصتی برای دعا، خودسازی و عمل صالح :
فرصت نمایندگی مجلس نیز که در اختیار شما عزیزان قرار گرفته، فرصت و موقعیتی زودگذر است که باید این فرصت را قدر بدانید و در انجام وظایف قانونی خود از خداوند کمک بخواهید.

منبع :khamenei.ir
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :