اصول - صفحه 2

99

كُلُّ شَيءٍ مُطلَقٌ

۵۵۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :كلُّ شيءٍ مُطْلَقٌ حتّى يَرِدَ فيه نَصٌّ . ۱

۵۵۵.عنه عليه السلام :كلُ شيءٍ مُطلقٌ حتّى يرِدَ فيه نَهْيٌ . ۲

۵۵۶.عنه عليه السلام :كلُّ شيءٍ هو لَك حَلالٌ حتّى تَعلمَ أنّه حَرامٌ بعينِه فتَدَعهُ ......... و الأشياءُ كلُّها على هذا حتّى يستبينَ لكَ غيرُ ذلك أو تَقومَ به البيّنةُ . ۳

۵۵۷.عنه عليه السلام :الأشياءُ مطلَقةٌ ما لم يَرِدْ عليكَ أمرٌ و نَهْيٌ ، و كلُّ شيءٍ يكونُ فيه حَلالٌ و حَرامٌ فَهُوَ لكَ حلالٌ أبدا ، ما لم تَعرِفِ الحرامَ منه فَتَدعَهُ . ۴

۵۵۸.عنه عليه السلام :كلُّ شيءٍ يكونُ فيه حَرامٌ و حلالٌ فهو لك حَلالٌ أبدا حتّى تَعرِفَ الحرامَ منه بعينِهِ فَتَدعَهُ . ۵

99

همه چيز مطلق و آزاد است

۵۵۴.امام صادق عليه السلام :هر چيزى مطلق (آزاد) است تا آن كه درباره آن سخنى [ از معصوم عليه السلام ]برسد.

۵۵۵.امام صادق عليه السلام :هر چيزى مطلق است، تا زمانى كه درباره آن نهيى برسد.

۵۵۶.امام صادق عليه السلام :همه چيز براى تو حلال است، مگر آن كه دقيقا بدانى آن حرام است؛ كه در اين صورت بايد آن را وا گذارى ......... همه چيزها همين حكم را دارند تا زمانى كه خلاف آن برايت روشن شود يا دليل آشكارى بر آن اقامه شود.

۵۵۷.امام صادق عليه السلام :همه چيز، تا زمانى كه امرى و نهيى درباره آن به تو نرسيده آزاد است . هر چيزى كه حلال و حرام دارد، همواره براى تو حلال است، تا آنگاه كه به حرام آن يقين پيدا كنى و آن را وا گذارى .

۵۵۸.امام صادق عليه السلام :هر چيزى كه حلال و حرامى در آن باشد همواره برايت حلال است تا آنگاه كه دقيقا حرام آن را بشناسى و آن را وا گذارى.

1.بحار الأنوار : ۲/۲۷۲/۳ .

2.وسائل الشيعة : ۱۸/۱۲۷/۶۰ . أقول : انظر بيان صاحب الوسائل في توضيح الحديث.

3.الكافي : ۵/۳۱۳/۴۰ .

4.بحار الأنوار : ۲/۲۷۴/۱۹ .

5.بحار الأنوار : ۲/۲۸۲/۵۸ .

صفحه از 26