مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : ابوالفتوح رازی (گوشه هایی از زندگی و برگ هایی از تفسیر ابوالفتوح رازی)
پديدآورنده : محمد قنبری
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1384
تعداد صفحه : 256
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

ابوالفتوح رازی (گوشه هایی از زندگی و برگ هایی از تفسیر ابوالفتوح رازی)

نویسنده به منظور معرفی شخصیت ابوالفتوح رازی و آثار وی، مطالب کتاب را در هفت فصل تنظیم کرده است.

نویسنده به منظور معرفی شخصیت ابوالفتوح رازی و آثار وی، مطالب کتاب را در هفت فصل تنظیم کرده است. در فصل اوّل به معرفی خاندان ابوالفتوح رازی پرداخته و شخصیت های نامی این خاندان را بر شمرده است. فصل دوم را به بیان دلیل مهاجرت خاندان وی از مدینه به ایران اختصاص داده است. در فصل سوم از تحصیلات، اساتید و مشایخ ابوالفتوح سخن به میان آورده و دیدگاه های دانشوران درباره او را گرد آورده است.

عصر ابوالفتوح، موضوع چهارمین فصل کتاب است و در آن اوضاع سیاسی، اجتماعی در عصر ابوالفتوح و رابطه ابوالفتوح رازی با حاکمان عصر خویش مورد بررسی قرار گرفته است. فصل پنجم به معرفی آثار وی اختصاص یافته و شاگردان او، شناسانده شده اند. وفات و مدفن وی نیز فصل ششم را تشکیل داده است. فصل پایانی کتاب، نکته هایی از تفسیر ابوالفتوح رازی را در خود جای داده است.

سخن نخست

در مرور برخى از صفحات كتاب هاى تاريخى و تراجم به نام برخى كسان بر مى خوريم كه در عين شهرت، ناشناس اند. اين شهرت، گاه به سبب اثر آفرينى و گاه به دليل برخورد آن كس با شخصيت صاحب نامى و يا... پديد آمده است. اگر پيش روى هر پارسى زبانْ نامى از باباطاهر برده شود، ترديدى نيست كه او را به خاطر خلق دو بيتى هايش خواهد شناخت، ولى از زواياى مختلف زندگى اش بى خبر خواهد بود. شايد گمان شود كه بى خبرى عامّه مردم به خاطر مطالعه كم آنان است، امّا بايد گفت كه شخصيت هاى اين چنينى نزد صاحبان علم و آگاهى نيز همين وضع را دارند. دليل آن، اين است كه خود و يا تراجم نگاران معاصر ايشان قدمى در شناساندنشان بر نداشته و جز سطورى اندك، چيزى ننگاشته اند.

اگر در حرم حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام بر قبر ابوالفتوح رازى بگذرى، خواهى ديد كه بر روى سنگ مزارش از نام، نسب، تأليف و دو فرزندش ياد شده است. پس از خواندن اين سنگ نوشته، گمان خواهى يافت كه اگر به كتاب هاى زندگى نوشت مراجعه كنى، اطلاعات بيشترى را مى يابى، ولى دريغ كه هر چه بيشتر بگردى، كمتر چيزى دستگيرت خواهد شد.

مشهور ناشناس شايد عنوان درستى براى ابوالفتوح رازى باشد، كه در عين شهرت، از گم حالان تاريخ علم و ادب اين مرز و بوم است.

نوشته حاضر، تلاشى است براى معرفى اين شخصيت كه گرچه ناكام است، ولى منتهاى تلاش صاحب اين قلم است. درباره او هر چه نوشته شده، تكرار

همان چند سطى است كه دو شاگردش، منتجب الدين رازى و ابن شهر آشوب مازندرانى و هم عصرش عبدالجليل رازى گرد كرده اند. تلاش محققانى چون محمد قزوينى و محدث ارموى، براى شناخت بيشتر وى، تا بدانجا رسيده كه محدوده زمانى زندگى و تأليف وى را روشن ساخته اند؛ آن هم با صد امّا و اگر و شايد.

اميد كه زين پس پژوهشيانى بر آن شوند تا از كنار هم نهادن برخى قراين، زيست نامه اى دقيق تر براى او فراهم آورند؛ هر چند اين هم آرزوى دست نايافتنى اى بيش نيست.