تفاوت کتب اربعه

پرسش :

تفاوت بین کتب اربعه حدیث شیعه در چیست؟



پاسخ :

برای پاسخ دادن به این سوال باید مشخصات کتب اربعه را دقیقا بخوانید تا تفاوت آنها معلوم شود. طبیعی است که این کتابها به وسیله نویسندگان مختلف نوشته شده است و هر کدام با انگیزه خاصی کتاب خود را تنظیم کرده اند.
پاسخ مختصر اینکه نخستین کتاب از کتابهای چهارگانه کتاب الکافی تالیف مرحوم کلینی است. وی در این کتاب بیش از ۱۶ هزار حدیث را در اصول عقاید و فقه و اخلاق تنظیم کرده است.
دومین کتاب « کتاب من لا یحضره الفقیه است» که در چهار جلد و تنها به احادیث فقهی پرداخته است و در پاسخ به فردی نوشته است که تکلیف شرعی خود را میخواسته است. از این رو در این کتاب سندها حذف و یا مختصر شده است و در پایان کتاب بخشی برای توضیح سند به نام  المشیخه وجود دارد.
سومین کتاب تهذیب الاحکام شیخ طوسی است که افزون بر ۱۴ هزار روایت دارد. این کتاب هم منحصر به احادیث فقهی است ولی تفاوت عمده آن با دو کتاب پیشین گردآوری احادیث موافق و مخالف در یک موضوع و جمع بندی میان آنهاست. شیخ طوسی چینش احادیث خود را بر پایه کتاب فقهی المقنعه استادش شیخ مفید تنظیم کرده است. کتاب تهذیب کتاب مفیدی برای فهم روایت و چگونگی پدید آمدن اختلاف فتوا در نزد عالمان است.
چهارمین کتاب الاستبصار است که به نوعی گزیده تهذیب است و فقط احادیث اختلافی و راه حل آن در آن وجود دارد.
تهذیب ۱۰ جلد و الاستبصار ۴ جلد است. پس این چهار کتاب هم در موضوع با هم مختلف هستند و هم در ساختار کتاب و هم در گزارش سندی.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت