راه هاى خداشناسى - صفحه 4

2 / 2

خِرد

2 / 2 ـ 1

نشانه هاى تدبير

۴۹۹۰.امام على عليه السلامـ در يادكرد عظمت خداوند عز و جل ـ: آن كه از باطن كارهاى پوشيده آگاه است و به خاطر نشانه هاى تدبيرى كه در آفريده هايش ديده مى شود ، در خِرد ما آشكار است ؛ آن كه پيامبران درباره او مورد پرسش قرار گرفتند ، و آنان ، وى را به اندازه و جزء ، وصف نكرده اند ؛ بلكه او را به كارهايش توصيف كرده اند و با نشانه هايش به سوى وى راهنمايى كرده اند .
خِرد انديشه وران ، نمى تواند انكارش كند ؛ زيرا كسى كه آسمان ها و زمين و هر آنچه در آنها و ميان آنهاست ، آفريده اوست ، و او سازنده آنهاست ، هيچ بازدارنده اى نمى تواند مانع قدرتش شود .

۴۹۹۱.امام على عليه السلامـ در يادكردِ عظمت خداوند عز و جل ـ: از ملكوت قدرتش و شگفتى هايى كه آثار حكمتش گوياى آنهاست و اعتراف نيازمندانه خلايق به اين كه او به نگهداشتِ قدرتش آنها را نگه داشته است ، چيزهايى به ما نشان داد كه ما را به ضرورت وجود برهان بر شناختش راهنمايى كرد ، و نوآورى هايى كه آثار صنعت او و نشانه هاى حكمت او به وجود آورده اند ، نمايان گشت .
از اين رو ، هر آنچه آفريده ، حجّت و دليل بر وجود او شده است ، گرچه آفريده اى گُنگ باشد . حجّت او ، با تدبير ، گوياست و دلالتش بر پديدآورنده ، برپاست .

صفحه از 18