اتم شناسى - صفحه 4

۵۶۰۶.امام على عليه السلام :كجى هاى اشيا را راست كرده ، و حدود آنها را مشخّص نموده است و به قدرت خود ، بين متضادهاى آنها ، هماهنگى به وجود آورده و وسيله نزديكى آنها را فراهم ساخته است .

نكته

اينشتاين مى گويد: «بشر ، پس از قرن ها پى به اسرار اَتُم برد و فهميد كه سراسر جهان مادّه از اتم، و اتم از پيوند الكترون و پروتون به وجود آمده است، و وجود و بقاى مادّه در گرو پيوند و جاذبه اى است كه ميان اين دو جنس متضادّ مثبت و منفى برقرار است» .
اما اگر پژوهشگرى سخنان امام على عليه السلام را در شرح آيه 49 از سوره ذاريات با دقّتْ ملاحظه كند ، با شگفتى خواهد ديد كه او چهارده قرن پيش از دانشمندان امروز ، با اسرار اتم ، آشنا بوده است . در احاديث اين باب ، امام عليه السلام تركيب الكترون ها و پروتون ها و رابطه آنها را به طور دقيق ، مشخص فرموده است.
البته پيش از امام على عليه السلام ، پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله در مناظره اى با دهرى ها بر اين نكته علمى اشاره دارد ، آن جا كه مى فرمايد:
اين موجودات را كه مى بينيم ، پاره اى به پاره اى ديگر نيازمند هستند ؛ چون پاره اى از آنها ، جز از راه اتصال به ديگرى ، قوامى ندارد .
امام رضا عليه السلام نيز در اين باره مى فرمايد :
[ خداوند] براى هدايت [ مردم] به خويش و اثبات وجودش ، چيزى را تنها و استوار بر خويش و بدون نيازمندى به ديگرى نيافريده است . بنا بر اين ، خداوندِ خجسته والا ، فرد و تنهايى است كه با او دومى وجود ندارد كه وى را برپا دارد ، كمكش كند ، يا در پناهش گيرد ، در حالى كه آفريده ها به اذن و اراده خدا يكديگر را نگه مى دارند .

صفحه از 4