جلوه‌هايی از هنر تصويرآفرينی در روايات ائمه اطهار(ع) - صفحه 245

جلوه‌هايي از هنر تصويرآفريني در روايات ائمه اطهار عليهم السلام

دكتر حميد محمّدقاسمي ۱

چکيده

از جمله شيوه‌هاي بديع و کارآمدي که اهل بيت( در راه ابلاغ پيام الهي به مخاطبان خود از آن بسيار بهره جسته‌اند، تجسم بخشيدن معارف توحيدي و حقايق ديني در قالب‌هايي زنده و گوياست.
ائمه اطهار عليهم السلام با بهره گيري از شيوه مجسم ساختن معاني، معارف بلند و ژرفي را در سطح فهم همگان تنزل بخشيده و با ترسيم زنده و زيباي آنها به خلق صحنه‌هاي بديع و شگفتي پرداخته‌اند که چشم‌ها را به خود خيره مي‌کند و عواطف را برمي‌انگيزد.
در اين نوشتار، تلاش گرديده تا به جلوه‌هايي از اين هنر بديع ـ که در لابه لاي کلمات ائمه هدي( تجلي يافته ـ اشاره شود.
کليد واژه‌ها: تصوير، تجسيم، تشخيص، تخييل.

درآمد

ورود به سرزمين روح آدميان و ايجاد انقلاب فكري و ارزشي در انسان‌ها نيازمند ابزارهايي كارآمد و هنرمندانه است كه در اين ميان ابزار تصويرآفريني و ارائه مفاهيم اعتقادي و اخلاقي و تربيتي در قالب‌هايي محسوس و ملموس، نقشي مؤثّر و بي‌بديل در درك اين حقايق و مفاهيم ايفا مي‌كند و تا ژرفاي جان آدمي نفوذ نموده و در زواياي پنهان روح مأوي مي‌گزيند.
از آنجا كه رسالت اصلي ائمه هدي( ابلاغ پيام الهي به بندگان خدا بود و آنان آشناترين افراد به مقتضيات زمان خود و ويژگي‌هاي مخاطبان خويش بودند، همواره از تمامي ابزارها و شيوه‌هاي كارآمد براي ايجاد تحول روحي و دروني افراد بهره مي‌جستند تا آنان را به سرچشمه هدايت رهنمون سازند و از آب زلال حقيقت و معرفت سيرابشان نمايند.
يكي از جمله شيوه‌هاي بديع و كارآمدي كه اهل بيت( براي نيل به اين مقصود از آن بهره‌هايي فراوان برده‌اند، تجسّم بخشيدن معارف توحيدي و حقايق ديني در قالب‌هايي زنده و گويا و پوياست.

1.استاديار دانشگاه آزاد اسلامي.

صفحه از 258