گزیده احادیث امام مهدی (عج)

گزیده احادیث امام مهدی (عج)

احادیث منتخب از کلمات گهربار امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

امام مهدی علیه السّلام :

 إنَّ الأرضَ لا تَخلُو مِن حُجَّةٍ إمّا ظاهِرا و إمّا مَغمُورا ؛ 

زمين از حجّتى آشكار يا نهان خالى نيست .

 كمال الدّين ، ج ۲ ، ص ۵۱۱ .

امام مهدی علیه السّلام :

لِيَعمَل كُلُّ امْرِءٍ علَى ما يُقَرَّبُ مِن مَحَبَّتِنا ؛ 

هر يك از شما بايد كارى كند كه با آن به محبّت ما نزديك شود .

 بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۷۶ .

امام مهدی علیه السّلام :

ما اُرغِمَ أنفُ الشَّيطانِ بِشَى ءٍ مِثلِ الصَّلاةِ ؛ 

هيچ چيز مانند نماز ، بينى شيطان را به خاك نمى مالد .

 همان ، ص ۱۸۲ .

امام مهدی علیه السّلام :

إجعَلوا قَصدَكُم إلَينا بِالمَوَدَّةِ عَلَى السُّنَّةِ الواضِحَةِ ؛ 

گرايش خود را به ما ، با دوست داشتن سنّت روشن همراه كنيد .

 همان ، ص ۱۷۹ .

امام مهدی علیه السّلام :

إنَّ اللّهَ مَعَنا ، فَلا فاقَةَ بِنا إلى غَيرِهِ و الحَقُّ مَعَنا فَلَن يُوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا ؛ 

خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم . حق با ما است و باكى نيست كه كسى از ما روى بگرداند .

 الغيبة ، طوسى ، ص ۲۸۵ .

امام مهدی علیه السّلام :

أنا خاتِمُ الأوصِياءِ ، بي يُدفَعُ البَلاءُ مِن أهلي و شيعَتي ؛ 

من وصىّ آخرين ام ؛ به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى شود .

 همان ، ص ۲۸۵ .

امام مهدی علیه السّلام :

إنّا يُحيطُ عِلمُنا بأنبائِكُم و لايعَزُبُ عَنّا شَى ءٌ مِن أخبارِكُم ؛ 

ما از همه خبرهاى شما آگاهيم و چيزى از خبرهاى شما از ما پنهان نيست .

 بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۷۵ .

امام مهدی علیه السّلام :

أكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجيلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم ؛ 

براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد ، كه فرج من فرج شما نيز هست .

 كمال الدّين ، ص ۴۸۵ .

امام مهدی علیه السّلام :

أنَا بَقِيَّةٌ مِنْ آدَمَ وَ ذَخيرَةٌ مِنْ نُوحٍ وَمُصْطفى مِنْ إبراهيمَ وَصَفْوَةٍ مِنْ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله؛ 

من باقيمانده از آدم و ذخيره نوح و برگزيده از ابراهيم و خلاصه محمدكه درود خدا بر آنان بادمى باشم.

غيبت نعمانى: ص ۲۸۱، ح ۶۷ ، دانشنامه امام مهدی عج بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ جلد ۹ ص ۶۲

امام مهدی علیه السّلام :

وَ أنَا أعُوذُ بِاللّه ِ مِنَ الْعَمى بَعْدَ الْجَلاء، وَمِنَ الضَّلالَةِ بَعْدَ الهُدى وَ مِنْ مُوبِقاتِ الْأعْمالِ، وَ مُرْدياتِ الْفِتَنِ فَإنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: الم أحَسِبَ النّاسُ أنْ يُتْرَكُوا أنْ يَقُولُوا آمَنّا وَهُمْ لا يُفْتَنُون؛ 

به خدا پناه مى برم از كورى بعد از روشنايى و روشن بينى و از گمراهى بعد از هدايت، و از چيزهايى كه موجب نابودى اعمال مى شود و به او پناه مى برم از آزمايشهاى هلاك كننده. زيرا خداوند متعال فرمايد: آيا مردم تصور مى كنند همين كه گفتند ايمان آورديم رها مى شوند و مورد آزمايش قرار نمى گيرند؟

بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۹۰ ،  دانشنامه امام مهدی عج بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ جلد ۴ ص ۱۳۸

محمد بن عثمان عمرى نايب امام مهدی عليه السلام :

از حضرت شنيدم كه مى فرمودند:

وَاللّه ِ إنَّ صاحِبَ هذَاالْأمْرِ لَيَحْضُرَ الْمَوْسِمَ كُلَّ سَنَةٍ، فَيَرى النّاسَ وَ يَعْرِفُهُمْ وَ يَرَوْنَهُ وَ لايَعْرِفُونَهُ؛ ۱

به خدا قسم صاحب الامر هرسال در مراسم حج حضور پيدا مى كند و مردم را مى بيند و آنان را مى شناسد ولى مردم او را مى بينند ولى او را نمى شناسند.

كمال الدين و تمام النعمه، ص۴۴۰ ح ۸. ،  دانشنامه امام مهدی عج بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ جلد ۳ ص ۳۴

امام مهدی علیه السّلام :

وَ إنّى لَأمانٌ لِأهْلِ الْأرْضِ كَما أنَّ النُّجُومَ أمانُ لِأهْلِ السَّماءِ؛ 

من مايه امنيت زمينيان هستم، همان طور كه ستارگان موجب امنيت آسمانيانند.

بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۸۱. دانشنامه امام مهدی عج بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ جلد ۴ ص ۴۲۶

امام مهدی علیه السّلام :

وَالْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ حَمْداً لا شَريكَ لَهُ عَلى إحْسانِهِ إلَيْنا وَ فَضْلِهِ عَلَيْنا، أبَى اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ لِلْحَقِّ إلاّ إتْماماً وَ لِلْباطِلِ إلاّ زَهُوقاً؛ 

حمد و ستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است و همتايى ندارد. ستايش به خاطر احسانش به ما و نيكى او بر ما، خداوند بزرگ و با عظمت براى حق جز پايدارى و كمال چيزى نمى پسندد و براى باطل نيز جز نابودى چيزى مقدر نكرده است.

بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۹۳. دانشنامه امام مهدی عج بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ جلد ۴ ص ۱۳۲

امام مهدی علیه السّلام :

وَأمّا الْمُتَلَبَسُونَ بِأمْوالِنا فَمَنِ اسْتَحَلَّ شَيْئاً مِنْها فَأكَلَهُ فَإنَّما يَأكُلُ النّيرانَ؛ 

اما كسانى كه اموال ما را در دست گرفته اند، پس هر كس چيزى از آن را مباح شمارد و بخورد همانا آتش خورده است.

بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۸۱. دانشنامه امام مهدی عج بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ جلد ۴ ص ۴۲۶

امام مهدی علیه السّلام :

وَمَنْ أكَلَ مِنْ أمْوالِنا شَيْئاً فَإنَّما يَأكُلُ فى بَطنِهِ ناراً وَ سَيَصْلى سَعيراً؛

كسى كه از اموال ما چيزى بخورد همانند اين است كه آتش را مى خورد و به زودى به جهنم خواهد رسيد.

بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۸۳. ، دانشنامه امام مهدی عج بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ جلد ۴ ص ۱۸۰

امام مهدی (علیه السلام) خطاب به محمد بن جعفر اسدى فرمودند:

وَ أمّا ما سَئلْتَ عَنْهُ مِنْ أمْرِمَنْ یَسْتَحِلُّ ما فى یَدِهِ مِنْ أمْوالِنا أوْ یَتَصَرَّفَ فیهِ تَصَرُّفُهُ فى مالِهِ مِنْ غَیْرِ أمْرِنا فَمَنْ فَعَلَ ذلِکَ فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ نَحْنُ خُصَماؤهُ یَوْمَ الْقیامَةِ؛ 

اما آنچه در مورد کسى پرسیدى که اموال ما در دست اوست و حلال مى شمارد یا بدون دستور ما در آن تصرف کند همان گونه که در مال خود تصرف مى کند، بدان کسى که چنین کند، ملعون است و ما روز قیامت دشمنان او خواهیم بود.

کمال الدین و تمام النعمه، ص۵۲۰ ، ح ۴۹ ، دانشنامه امام مهدی عج بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ جلد ۴ ص ۱۸۰

امام مهدی علیه السّلام :

وَ أمّا أمْوالُكُمْ فَلانَقْبَلُها اِلاّ لِتَطْهُرُوا فَمَنْ شاءَ فَلْيَصِلْ وَ مَنْ شاءَ فَلْيَقْطَعْ فَما اتانَا اللّه ُ خيْرْ مِمّا اتاكُمْ؛ 

اما اموال شما ما آنها را فقط براى اين مى پذيريم كه شما پاكيزه شويد، پس هر كس بخواهد ـ كه پاك شود ـ برساند و هر كس مايل است قطع كند، پس آنچه خدا به ما عطا فرموده است بهتر و برتر است از آنچه به شما داده است.

 بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۸۰ ، ح ۴۹ ، دانشنامه امام مهدی عج بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ جلد ۴ ص ۴۲۶

امام مهدی علیه السّلام :

فَاغْلُقُوا أبْوابَ السُؤالِ عَمّا لا يَعْنيكُمْ وَ لا تَتَكَلَّفُوا عِلْمَ ما قَدْ كَفَيتُمْ وَ أكْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجيلِ الْفَرَجِ فَإنَّ ذلِكَ فَرَجَكُمْ؛ 

درهاى سئوال از چيزهايى را كه براى شما مفيد نيست ببنديد و خود را در مورد دانستن چيزهاى غيرلازم به زحمت نيندازيد، و درمورد تعجيل فرج زياد دعا كنيد زيرا كه موجب فرج خواهدشد.

 بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۸۱. ،  دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۶  صفحه : ۶

امام مهدی علیه السّلام :

وَ لَوْ اَنَّ أشياعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَةُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُكْرِهُهُ؛ 

اگر دلهاى شيعيان ما ـ كه خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق كند ـ در وفا كردن به پيمانشان يكى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخير نمى افتاد، بلكه سعادت ديدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى آمد، چيزى جز كارهاى ناشايست آنان ما را از ايشان محبوس نمى سازد.

 بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۷۷. ، دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۴۴۰

امام مهدی علیه السّلام :

وَ اَمّا عِلَّةُ ما وَقَعَ مِنَ الْغَيْبَةِ فَاِنَّ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ يَقُولُ: يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لاتَسْألُوا عَنْ أشْياءَ اِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ.إنَّهُ لَمْ يَكُنْ اَحَدٌ مِنْ آبائي إلاّ وَ قَدْ وَقَعَتْ فى عُنُقِهِ بَيْعَةٌ لِطاغِيَةِ زَمانِهِ وَ إنّى أخْرُجُ حينَ أخْرُجُ وَ لا بَيْعَةَ لِأحَدٍ مِنَ الطَّواغِيتِ فِى عُنَقى؛ 

اما در مورد علّت غيبت، خداوند متعال مى فرمايد: اى ايمان آورندگان از چيزهايى كه اگر روشن شود بدتان مى آيد سئوال نكنيد. زيرا هيچ يك از پدران من نبودند جز اين كه تعهدى نسبت به طاغى زمان خود داشتند ولى زمانى كه من خروج كنم هيچ تعهدى نسبت به هيچ يك از طاغوت ها ندارم (يعنى در برابر هيچ كس وظيفه تقيه ندارم).

كمال الدين و تمام النعمه، ص ۴۸۵ ح ۴. ، دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۴۲۶

امام مهدی علیه السّلام :

فَقَدْ وَقَعَتْ الغَيْبَةُ الثانِيَةُ فَلا ظُهُورَ إلاّ بَعْدَ إذْنِ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ وَ ذلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ، وَ امْتِلاءِ الْأرْضِ جَوْراً؛ 

غيبت دوم به وقوع پيوست، پس ظهورى نخواهد بود مگر بعد از اذن خدا و آن بعد از مدت طولانى و قساوت دلها و پُر شدن زمين از ظلم و ستم خواهد بود .

كمال الدين و تمام النعمه، ص ۵۱۶ ح ۴۴.  دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۱۷۶

امام مهدی علیه السّلام :

وَأمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعُوا فيها إلى رُواةِ حَديثِنا فَإنَّهُمْ حُجَّتى عَلَيْكُمْ وَ أنَا حُجَّهُ اللّه ِ عَلَيْهِمْ؛ ۲

امّا در رخدادهايى كه پيش مى آيد به راويان احاديث ما مراجعه كنيد، كه آنان حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا بر آنانم.

 معجم احاديث المهدى عليه السلام، ج ۴، ص ۲۹۴. دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۴۲۶

امام مهدی علیه السّلام :

وَلْيَعْلَمُوا أنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فينا، لايَقُولُ ذلِكَ سِوانا إلاّ كَذّابٌ مُفْتَرٍ وَ لا يَدَّعيهِ غَيْرُنا إلاّ ضالٌّ غَوى؛ 

بايد بدانيد كه حق در ميان ما و با ماست، كسى غير از ما چنين چيزى نمى گويد مگر دروغ گوى افتراء زننده و كسى جز ما چنين ادعايى نمى كند مگر گمراه، گمراه شده.

 كمال الدين و تمام النعمه، ص ۵۱۰، ح ۴۲. دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۱۳۸

امام مهدى (علیه السلام ) در مورد پدر بزرگوارشان :

کانَ نُوراً ساطِعاً وَ قَمَراً زَاهِراً، إخْتارَاللّه ُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ ما عِنْدَهُ، فَمَضى عَلى مِنْهاجِ آبائِهِ علیه السلام حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ؛ 

او نورى فروزان و ماهى درخشان بود که خداوند بزرگ آنچه را نزد خود بود، براى او برگزید، پس او راه و روش پدران بزرگوار خود را گام به گام دنبال کرد تا رحلت فرمود.

 بحارالانوار، ج ۵۳ ص ۱۹۱. دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۱۳۸

امام مهدی علیه السّلام :

اِنَّ زَكَرِيّا عليه السلام سَأَلَ رَبَّهُ أنْ يُعَلِّمَهُ أسْماءَ الْخَمْسَةَ، فَأهْبَطَ عَلَيْهِ جَبْرَئيلَ عليه السلام فَعَلَّمَهُ إيّاهُ فَكانَ زَكَريّا اِذا ذَكَرَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ فاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ سُرِّى عَنْهُ هَمُّهُ وَ انْجَلى كَرْبُهُ وَ إذا ذَكَرَ اَلْحُسَيْنَ خَنَقَتْهُ الْعَبْرةَ وَ وَقَعَتْ عَلَيْهِ الْبَهَرَةُ؛ 

حضرت زكريّا (عليه السلام) از خدا خواست تا نامهاى «پنج تن» را به او بياموزد، پس جبرئيل را بر او نازل كرد، و آموخت. پس از آن هنگامى كه نام محمد و على و فاطمه و حسن را ياد آور مى شد غم و اندوهش برطرف مى شد ولى هنگامى كه امام حسين را به ياد مى آورد گريه گلويش را مى فشرد و نفسهايش به شماره مى افتاد... .

بحارالانوار، ج ۵۲ ص ۸۴.

امام مهدی علیه السّلام :

إنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لاناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَلَوْلا ذلِك لَنَزَلَ بِكُمْ الْلَأواءُ وَاصْطَلَمَكُمْ الْأعْداءُ فَاتَّقُوااللّه َ جَلَّ جَلالُهُ؛ 

ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى كنيم و شما را فراموش نمى كنيم، اگر جز اين بود گرفتاريها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند پس تقواى خداى بزرگ را پيشه خود سازيد.

 دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۴۳۴

امام مهدى عليه السلام:

يا مَن أظهَرَ الجَميلَ و سَتَرَ القَبيحَ يا مَن لَم يُؤاخِذ بِالجَريرَةِ و لَم يَهتِكِ السِّترَ يا عَظيمَ المَنِّ يا كَريمَ الصَّفحِ يا حَسَنَ التَّجاوُزِ ؛

امام مهدى عليه السلام :اى آن كه كار] زيبا را آشكار مى كند و كار] زشت را مى پوشاند! اى آن كه بر بدكارى مؤاخذه نمى كند و پرده نمى درد ! اى آن كه منّتش بزرگ و چشم پوشى اش كريمانه و گذشتش نيكو است !

 دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۶  صفحه : ۲۹۶

امام مهدی علیه السّلام :

ـ في صِفَةِ الأَوصِياءِ ـ : أحيى بِهِم دينَهُ ، وأتَمَّ بِهِم نورَهُ ، وجَعَلَ بَينَهُم وبَينَ إخوانِهِم وبَني عَمِّهِم والأَدنَينَ فَالأَدنَينَ مِن ذَوي أرحامِهِم فُرقانًا بَيِّنًا ، يُعرَفُ بِهِ الحُجَّةُ مِنَ المَحجوجِ ، والإِمامُ مِنَ المَأمومِ ، بِأَن عَصَمَهُم مِنَ الذُّنوبِ ، وبَرَّأَهُم مِنَ العُيوبِ، وطَهَّرَهُم مِنَ الدَّنَسِ ، ونَزَّهَهُم مِنَ اللَّبسِ ، وجَعَلَهُم خُزّانَ عِلمِهِ ، ومُستَودَعَ حِكمَتِهِ ، ومَوضِعَ سِرِّهِ ، وأيَّدَهُم بِالدَّلائِلِ ، ولَولا ذلِكَ لَكانَ النّاسُ عَلى سَواءٍ ، ولاَدَّعى أمرَ اللّه ِ عَزَّوجَلَّ كُلُّ أحَدٍ ، ولَما عُرِفَ الحَقُّ مِنَ الباطِلِ ، ولا العالِمُ مِنَ الجاهِلِ .

امام مهدى عليه السلام ـ در توصيف اوصيا ـ : خداوند، دين خود را با آنها احيا كرده و با آنها نورش را به كمال رسانده و ميان آنها و برادرانشان و پسرعموهاشان و خويشان نزديك و نزديكترشان فرقانى آشكار قرار داده است كه با آن حجّت از آن كه حجّت براى او آورده شده و امام از مأموم شناسايى مى شود و اين از آن روست كه خداوند آنها را از هر گونه پلشتى مصون داشته و از عيوب مبرّايشان كرده و از ناپاكى پاكشان گردانده و از درهم شدگى منزّه شان داشته است و آنها را گنجوران علم خود و مخزن حكمتش و جايگاه سرّش قرار داده است. خداوند آنها را با دلايل خود تأييد كرده و اگر چنين نمى بود مردم همه يكسان بودند و هر كس مدّعى امر  منصوب شدن از سوى ] خداوند عزّوجل مى شد و ديگر حقّ از باطل و دانا از نادان شناخته نمى شد.

دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۴۳۴

امام مهدی علیه السّلام :

مَن أحَبَّنا فَليَعمَل بَعَمَلِنا ، وَليَستَعِن بِالوَرَعِ ، فَإِنَّهُ أفضَلُ مايُستعانُ بِهِ في أمرِ الدُّنيا وَالآخِرَةِ .

هر كه ما را دوست دارد، بايد به كردار ما عمل كند و از پارسايى مدد گيرد ؛ چرا كه آن، بهترين مددكار در امر دنيا و آخرت است.

 اهل بيت در قرآن و حديث ج۲ ، حدیث شماره : ۸۰۰۹۸۷

امام مهدی علیه السّلام :

ـ فِي الدُّعاءِ المَعروفِ بِدُعاءِ العَلوِيِّ المِصرِيِّ ـ : اللّهُمَّ بِكَ أعوذُ وبِكَ ألوذُ ... ومِنكَ أسأَلُ أن تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ ، و لا تَرُدَّني إلاّ بِذَنبٍ مَغفورٍ و سَعيٍ مَشكورٍ و تِجارَةٍ لَن تَبورَ.

امام مهدى عليه السلام ـ در دعاى معروف به دعاى عَلوى مِصرى ـ : بارخدايا! به تو پناه مى برم و دست به دامن تو مى شوم ... و از تو درخواست مى كنم كه بر محمّد و آل محمّد درود فرستى و مرا از درگاهت برمگردانى ، مگر با آمرزش گناهم و پذيرفته شدن تلاشم و نيز با] تجارتى كه هرگز كساد نمى شود.

 دنيا و آخرت ج۲ ، حدیث شماره : ۱۰۰۱۴۹۱

امام مهدی علیه السّلام :

ـ في قَولِهِ تَعالى : «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى »  حديث ـ : إنَّ موسى ناجى رَبَّهُ بِالوادِ المُقَدَّسِ ، فَقالَ : «يا رَبِّ ، إنّي قَد أخلَصتُ لَكَ المَحَبَّةَ مِنّي ، وغَسَلتُ قَلبي عَمَّن سِواكَ» وكانَ شَديدَ الحُبِّ لِأَهلِهِ . فَقالَ اللّه ُ تَعالى : «إخْلَعْ نَعْلَيْكَ» أي : اِنزَع حُبَّ أهلِكَ مِن قَلبِكَ إن كانَت مَحَبَّتُكَ لي خالِصَةً وقَلبُكَ مِنَ المَيلِ إلى مَن سِوايَ مَغسولاً .  

امام مهدى عليه السلام ـ درباره گفته خداى متعال كه «كفشت را بيرون آر ، كه تو در سرزمين مقدسِ «طُوى»  حديث هستى» ـ : موسى در وادى مقدّس با پروردگارش مناجات كرد و گفت : پروردگارا ! محبّتم را براى تو خالص ساخته ام و قلبم را از غير تو شسته ام» ، در حالى كه ايشان ، بسيار خانواده اش را دوست مى داشت. پس از آن ، خداوند متعال فرمود : «كفشت را در آور» ؛ يعنى اگر محبّتت براى من خالص و قلبت از گرايش به غير من پاك است ، محبّت به خانواده ات را از قلبت بركَن .

 دوستي در قرآن و حديث ، حدیث شماره : ۱۱۰۱۱۸۸

امام مهدی علیه السّلام :

 أمّا وَجـهُ الانْتِفاعِ بي في غَيبَتي فكالانْتِفاعِ بالشَّمسِ إذا غَيَّبها عَنِ الأبصارِ السَّحابُ، وإنّي لَأمانٌ لأهلِ الأرضِ كما أنّ النُّجومَ أمانٌ لأهلِ السَّماءِ . 

امام مهدى عليه السلام : چگونگى بهره مند شدن از من در روزگار غيبتم همچون بهره مند شدن از خورشيد است، آنگاه كه در پس ابر از ديدگان پنهان مى شود. من مايه امان زمينيانم همچنان كه ستارگانْ مايه امان آسمانيان هستند.

منتخب میزان الحکمه ، حدیث شماره : ۱۲۰۰۵۰۷

امام مهدی علیه السّلام :

 فَاعْلَمْ أنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ وَ بَيْنَ اَحَدٍ قَرابَةٌ، وَمَنْ أنْكَرَنى فَلَيْسَ مِنّى وَسَبيلُهُ سَبيلَ ابْنِ نُوحٍ. 

در نامه امام مهدى عليه السلام چنين آمده است: بدان كه ميان خداى متعال و بندگانش خـويـشى و قـرابـتى نيـست، و كسى كه مرا انكار كند از من نيست و راه او راه پسر نـوح است.

 كمال الدين و تمام النعمة ۲: ۴۸۴. ، دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۴۲۶

وَ فى تَوقيعِهِ عليه السلام: 

وَ أمّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإنَّهُ اِلىَ اللّه ِ وَ كَـذِبَ الْوَقـّاتـُونَ.

در نامه حضرت مهدى عليه السلام آمده است: اما ظهـور فـرج مربوط به خــداست و وقت تعيين كنندگان دروغ گفته اند.

 دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۴۲۶

امام مهدی علیه السّلام :

وَ إذا أذِنَ اللّه ُ لَنا فى الْقَوْلِ ظَهَرَ الْحَقُّ وَ اضْمَحَلَّ الْباطِلُ وَانْحَسَرَ عَنْكُمْ وَاِلىَ اللّه ِ أرْغَبُ فى الْكِفايَةِ وَ جَميلِ الصُّنْعِ وَ الْوِلايَةِ… 

از حضرت مهدى عليه السلام نقل شده كه فرمود: و هنـگامى كه بـه مـا اجـازه سـخن داده شود، حق آشكار وباطل ريشه كن واز شما دور خواهد شد، از خــدا مى خواهـم كه اين مهـمّ را بنحو احسن و در حد كفايت و با ولايت مـا انجام دهد.

 دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۱۳۲

امام مهدی علیه السّلام :

أنَا الَّذي أملأُها عَدلاً كَما مُلِئَت جَورا ؛ 

امام مهدى عليه السلام :منم كه زمين را از عدالت لبريز مى كنم ، چنان كه از ستم آكنده است .

 بحار الأنوار ، ج ۵۲ ، ص ۲ .

امام مهدی علیه السّلام :

إنَّ اللَّهَ تَعالى‏ لَم يَخلُقِ الخَلقَ عَبَثاً ، ولا أهمَلَهُم سُدىً ، بَل خَلَقَهُم بِقُدرَتِهِ ، وجَعَلَ لَهُم أسماعاً وأَبصاراً وقُلوباً وأَلباباً ، ثُمَّ بَعَثَ إلَيهِمُ النَّبِيّينَ عليهم السلام مُبَشِّرينَ ومُنذِرينَ ، يَأمُرونَهُم بِطاعَتِهِ ويَنهَونَهُم عَن مَعصِيَتِهِ ، ويُعَرِّفونَهُم ما جَهِلوهُ مِن أمرِ خالِقِهِم ودينِهِم ،

خداوند متعال، مردم را بيهوده نيافريد و آنها را مُهمَل ننهاد؛ بلكه آنها را با قدرت خود آفريد و برايشان گوش و ديده و دل و مغز قرار داد و سپس پيامبران را براى بشارت و هشدار آنان برانگيخت و به سوى ايشان فرستاد تا آنان را به اطاعت خدا فرمانشان دهند و از سرپيچى او، بازشان دارند و آنچه را از آفريدگار و دينشان نمى‏دانند، به آنان بياموزند ،

وأَنزَلَ عَلَيهِم كِتاباً ، وبَعَثَ إلَيهِم مَلائِكَةً يَأتينَ بَينَهُم وبَينَ مَن بَعَثَهُم إلَيهِم بِالفَضلِ الَّذي جَعَلَهُ لَهُم عَلَيهِم ، وما آتاهُم مِنَ الدَّلائِلِ الظّاهِرَةِ وَالبَراهينِ الباهِرَةِ ، وَالآياتِ الغالِبَةِ . فَمِنهُم مَن جَعَلَ النّارَ عَلَيهِ بَرداً وسَلاماً وَاتَّخَذَهُ خَليلاً ، ومِنهُم مَن كَلَّمَهُ تَكليماً وجَعَلَ عَصاهُ ثُعباناً مُبيناً ، ومِنهُم مَن أحيَا المَوتى‏ بِإِذنِ اللَّهِ ، وأَبرَأَ الأَكمَهَ‏  وَالأَبرَصَ‏ بِإِذنِ اللَّهِ ، ومِنهُم مَن عَلَّمَهُ مَنطِقَ الطَّيرِ واُوتِيَ مِن كُلِّ شَي‏ءٍ ، ثُمَّ بَعَثَ مُحَمَّداً صلى اللَّه عليه و آله رَحمَةً لِلعالَمينَ ، وتَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ ، وخَتَمَ بِهِ أنبِياءَهُ ، وأَرسَلَهُ إلَى النّاسِ كافَّةً ، وأَظهَرَ مِن صِدقِهِ ما أظهَرَ ، وبَيَّنَ مِن آياتِهِ وعَلاماتِهِ ما بَيَّنَ . ثُمَّ قَبَضَهُ صلى اللَّه عليه و آله حَميداً فَقيداً سَعيداً .

خداوند متعال كتابى بر آنان فرو فرستاد و فرشتگانى برانگيخت تا ميان آنها و خدايى كه آنان را به سوى ايشان فرستاد، رفت و آمد كنند، افزون بر فضيلتى كه براى پيامبران نسبت به مردم قرار داد و دليل‏هايى آشكار، برهان‏هايى هويدا و نشانه‏هايى چيره را همراهشان كرد .  از آنان، براى يكى ، آتش را سرد و سلامت كرد و او را دوست خود گرفت، و از آنان ، با يكى ، سخن گفت و چوب‏دستى‏اش را تبديل به مارى بزرگ و آشكار كرد ، و يكى از آنان ، مرده را به اذن الهى زنده مى‏كرد و كور مادرزاد و پيسى را به اذن خدا شفا مى‏داد و به يكى از آنان ، زبان پرندگان را آموخت و بخشى از همه چيزهاى ديگر را به او عطا كرد و سپس محمّد صلى اللَّه عليه و آله را برانگيخت تا رحمت براى جهانيان باشد و نعمتش را با او به كمال و سلسله نبوّت را با وى به پايان رساند و او را به سوى همه مردم فرستاد و صداقتش را آشكار ساخت و نشانه‏ها و آياتى را براى وى هويدا كرد ، و آن گاه او را ستوده و سعادتمند، قبض روح كرد و از ميان مردم برد.

 وجَعَلَ الأَمرَ (مِن) بَعدِهِ إلى‏ أخيهِ وَابنِ عَمِّهِ ووَصِيِّهِ و وارِثِهِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام ، ثُمَّ إلَى الأَوصِياءِ مِن وُلدِهِ واحِداً واحِداً ، أحيا بِهِم دينَهُ ، وأَتَمَّ بِهِم نورَهُ ، وجَعَلَ بَينَهُم وبَينَ إخوانِهِم وبَني عَمِّهِم وَالأَدنينَ فَالأَدنينَ مِن ذَوي أرحامِهِم فُرقاناً بَيِّناً يُعرَفُ بِهِ الحُجَّةُ مِنَ المَحجوجِ ، وَالإِمامُ مِنَ المَأمومِ . بِأَن عَصَمَهُم مِنَ الذُّنوبِ ، وبَرَّأَهُم مِنَ العُيوبِ ، وطَهَّرَهُم مِنَ الدَّنَسِ ، ونَزَّهَهُم مِنَ اللَّبسِ ، وجَعَلَهُم خُزّانَ عِلمِهِ ، ومُستَودَعَ حِكمَتِهِ ، ومَوضِعَ سِرِّهِ ، وأَيَّدَهُم بِالدَّلائِلِ ، ولَولا ذلِكَ لَكانَ النّاسُ عَلى‏ سَواءٍ ، ولَادَّعى‏ أمرَ اللَّهِ عزّ و جلّ كُلُّ أحَدٍ ، ولَما عُرِفَ الحَقُّ مِنَ الباطِلِ ، ولَا العالِمُ مِنَ الجاهِلِ .

و كار را پس از او به برادر، پسرعمو، وصى و وارثش، على بن ابى طالب عليه السلام سپرد و سپس به اوصياى از نسل او، يكى پس از ديگرى، و دينش را با آنان زنده كرد و نورش را با آنان به كمال رساند و ميان ايشان و برادران و پسرعموها و نزديكان و حتّى نزديك‏ترين خويشان ايشان، تفاوتى آشكار نهاد تا حجّت ، از آن كه بر او احتجاج مى‏شود و امام از مأموم ، شناخته شود، بدين گونه كه آنان را از در افتادن به گناهان، نگاه داشت و از عيب‏ها پاك نمود و از آلودگى پالود و از آميختگى با فرهنگ جاهلى‏] دورشان داشت و ايشان را گنجوَران دانش و امانتداران حكمت و جايگاه راز خويش قرار داد و با دليل‏هايى تأييد و استوارشان كرد، و اگر اين گونه نبود، همه مردم به يك گونه و در يك درجه بودند و در ولايت،] هر كسى امر خداى عزّ و جلّ را براى خود ادّعا مى‏كرد و حق از باطل و عالِم از جاهل ، شناخته نمى‏شد.

.....حَفِظَ اللَّهُ الحَقَّ عَلى‏ أهلِهِ ، وأَقَرَّهُ في مُستَقَرِّهِ ، وقَد أبَى اللَّهُ عزّ و جلّ أن تَكونَ الإِمامَةُ في أخَوَينِ بَعدَ الحَسَنِ وَالحُسَينِ عليهما السلام ، وإذا أذِنَ اللَّهُ لَنا فِي القَولِ ظَهَرَ الحَقُّ ، وَاضمَحَلَّ الباطِلُ وَانحَسَرَ عَنكُم ، وإلَى اللَّهِ أرغَبُ فِي الكِفايَةِ ، وجَميلِ الصُّنعِ وَالوِلايَةِ ، وحَسبُنَا اللَّهُ ونِعمَ الوَكيلُ ، وصَلَّى اللَّهُ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ . 

.....خدا حق را براى اهلش حفظ نموده و آن را در جايگاهش، مستقر كرده و خداى عزّ و جلّ ابا كرده كه امامت را پس از حسن عليه السلام و حسين عليه السلام ، در دو برادر قرار دهد و هنگامى كه خداوند به ما اجازه سخن دهد، حق آشكار خواهد شد و باطل ، نابود و از شما دور مى‏شود و از خدا مى‏خواهم كه مرا كفايت كند و كار و سرپرستى‏ام را به زيبايى به عهده گيرد ، كه خداوند ، ما را بس است و او بهترين وكيل است، و خداوند بر محمّد و خاندان محمّد ، درود فرستد».

 الغيبة ، طوسى : ص ۲۸۷ ح ۲۴۶ ،  دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  جلد چهارم - جلد ۴  صفحه : ۱۳۲

امام مهدی علیه السّلام :

 نَحنُ وإن كُنّا ثاوِينَ‏ بِمَكانِنَا النّائي عَن مَساكِنِ الظّالِمينَ ، حَسَبَ الَّذي أراناهُ اللَّهُ تَعالى‏ لَنا مِنَ الصَّلاحِ ، ولِشيعَتِنَا المُؤمِنينَ في ذلِكَ ما دامَت دَولَةُ الدُّنيا لِلفاسِقينَ ، فَإِنّا نُحيطُ عِلماً بِأَنبائِكُم ، ولا يَعزُبُ‏ عَنّا شَي‏ءٌ مِن أخبارِكُم ، ومَعرِفَتُنا بِالإِذلالِ الَّذي أصابَكُم مُذ جَنَحَ كَثيرٌ مِنكُم إلى‏ ما كانَ السَّلَفُ الصّالِحُ عَنهُ شاسِعاً ، ونَبَذُوا العَهدَ المَأخوذَ مِنهُم وَراءَ ظُهورِهِم كَأَنَّهُم لا يَعلَمونَ .

ما اگرچه بر حسب آنچه خداى متعال ، صلاح ما و پيروان باايمان ما در اين باره ديده است و تا زمانى كه دولت دنيا در دست فاسقان است، در جايى دور از خانه‏هاى ستمكاران، اقامت گزيده‏ايم، امّا از حال شما باخبريم و هيچ يك از خبرهاى شما از ما پنهان نمى‏ماند و مى‏دانيم كه چگونه خوارتان كردند ، از آن هنگام كه بسيارى از شما به كارهايى روى آورديد كه پيشينيانِ شايسته ، از آن دورى مى‏كردند و پيمانِ گرفته شده از ايشان را در باره اركان دين مانند توحيد و امامت ]چنان به پشت سرشان افكندند كه گويى از آن آگاهى ندارند.

 الغيبة ، طوسى : ص ۲۸۷ ح ۲۴۶ ، دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  - جلد ۴  صفحه : ۱۳۲.

امام مهدی علیه السّلام :

 فَليَعمَل كُلُّ امرِئٍ مِنكُم بِما يَقرُبُ بِهِ مِن مَحَبَّتِنا ، وَليَتَجَنَّب ما يُدنيهِ مِن كَراهَتِنا وسَخَطِنا ، فَإِنَّ أمرَنا بَغتَةٌ فَجأَةٌ حينَ لا تَنفَعُهُ تَوبَةٌ ولا يُنجيهِ مِن عِقابِنا نَدَمٌ عَلى‏ حَوبَةٍ .

پس هر يك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از آنچه او را به ناپسندى و ناخشنودىِ ما نزديك مى‏كند، بپرهيزد كه امر ما ، ناگهانى و بى آمادگى است و هنگامى است كه توبه سودى نمى‏بخشد و پشيمانى از گناه، كسى را از كيفر ما رهايى نمى‏بخشد.

 الاحتجاج، ج ۲ ، ص ۵۹۶ ،  دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۴۳۴

امام مهدی علیه السّلام :

 عافانَا اللَّهُ وإيّاكُم مِنَ الضَّلالَةِ وَالفِتَنِ، ووَهَبَ لَنا ولَكُم روحَ اليَقينِ ، وأَجارَنا وإيّاكُم مِن سوءِ المُنقَلَبِ ،

خداوند ، ما و شما را از گم‏راهى و فتنه به سلامت دارد و به ما و شما آسودگىِ برخاسته از يقين،عطا نمايد و ما و شما را از بدىِ بازگشتگاه، حفظ كند !

 الاحتجاج، ج ۲ ، ص ۵۹۶ ،  دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۴۳۴

امام مهدی علیه السلام:

 نَحنُ صَنائِعُ رَبِّنا ، وَالخَلقُ بَعدُ صَنائِعُنا .

ما دست‏پروردگان خدايمان هستيم و پس از آن، مردم ، دست‏پرورده مايند .

 دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۱۴۴

امام مهدی علیه السلام:

 أوَما رَأَيتُم كَيفَ جَعَلَ اللَّهُ لَكُم مَعاقِلَ تَأوونَ إلَيها ، وأَعلاماً تَهتَدونَ بِها ، مِن لَدُن آدَمَ عليه السلام إلى‏ أن ظَهَرَ الماضي عليه السلام ؟ كُلَّما غابَ عَلَمٌ بَدا عَلَمٌ ، وإذا أفَلَ نَجمٌ طَلَعَ نَجمٌ ،

آيا نديده‏ايد كه خداوند ، چگونه برايتان از آدم عليه السلام تا آشكار شدن امام پيشين عليه السلام ، پناهگاه‏هايى قرار داد كه به آنها پناه برديد و نشانه‏هايى كه با آنها راه جستيد؟ هر گاه نشانه‏اى ناپيدا شد، نشانه‏اى ديگر آشكار گرديد و هر گاه ستاره‏اى سر فرو برد ، ستاره‏اى ديگر سر بر آورد

 دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۱۴۴

امام مهدی علیه السلام: 

ولَولا أنَّ أمرَ اللَّهِ تَعالى‏ لا يُغلَبُ ، وسِرُّهُ لا يُظهَرُ ولا يُعلَنُ ، لَظَهَرَ لَكُم مِن حَقِّنا ما تَبَيَّنُ‏ مِنهُ عُقولُكُم ، ويُزيلُ شُكوكَكُم ، لكِنَّهُ ما شاءَ اللَّهُ كانَ ، ولِكُلِّ أجَلٍ كِتابٌ .

اگر نبود كه امر خدا مغلوب نمى‏شود و رازش آشكار و هويدا نمى‏گردد، حقّ ما چنان برايتان آشكار مى‏شد كه عقل‏هايتان آن را درمى‏يافت و شكّتان زايل مى‏شد. آنچه را خدا بخواهد ، مى‏شود و هر مدّت و مهلتى ، نوشته شده و معيّن است.

 دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۱۴۴

امام مهدی علیه السلام:

فَاتَّقُوا اللَّهَ وسَلِّموا لَنا ، ورُدُّوا الأَمرَ إلَينا ، فَعَلَينَا الإِصدارُ كَما كانَ مِنَّا الإِيرادُ ، ولا تُحاوِلوا كَشفَ ما غُطِّيَ عَنكُم ، ولا تَميلوا عَنِ اليَمينِ وتَعدِلوا إلَى الشِّمالِ ، وَاجعَلوا قَصدَكُم إلَينا بِالمَوَدَّةِ عَلَى السُّنَّةِ الواضِحَةِ ، 

از خدا پروا كنيد و تسليم ما شويد و كار را به ما باز گردانيد - كه وارد كردن و در آوردن ، هر دو ، كار ماست - و در پى پرده بر گرفتن از آنچه از شما پوشيده داشته‏اند، نباشيد و از راه راست به كژروى متمايل نشويد و آهنگ ما كنيد، همراه دوستى و بر سنّت روشن دين‏].

 دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۱۴۴

امام مهدی علیه السلام:

وفِي ابنَةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله لي اُسوَةٌ حَسَنَةٌ 

دختر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله ، الگوى نيكوى من است .

 دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۱۴۴

امام مهدی علیه السلام: 

عَصَمَنَا اللَّهُ وإيّاكُم مِنَ المَهالِكِ وَالأَسواءِ ، وَالآفاتِ وَالعاهاتِ كُلِّها بِرَحمَتِهِ ، فَإِنَّهُ وَلِيُّ ذلِكَ وَالقادِرُ عَلى‏ ما يَشاءُ ، وكانَ لَنا ولَكُم وَلِيّاً وحافِظاً ، وَالسَّلامُ عَلى‏ جَميعِ الأَوصِياءِ وَالأَولِياءِ وَالمُؤمِنينَ ورَحمَةُ اللَّهِ وبَرَكاتُهُ ، وصَلَّى اللَّهُ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وآلِهِ وسَلَّمَ تَسليماً .

خداوند ، ما و شما را از همه مهلكه‏ها، ناخوشى‏ها، آسيب‏ها و بيمارى‏ها به رحمت خويش نگاه دارد ، كه او عهده‏دار اين كار است و بر هر چه بخواهد ، تواناست، و ولىّ و حافظ ما و شماست و سلام و رحمت و بركات خدا بر اوصيا و اوليا و مؤمنان، و درود و سلام فراوان خدا بر محمّد و خاندانش!» .

 دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ  ، جلد ۴  صفحه : ۱۴۴