تاريخ : دوشنبه 1395/4/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 52386
حجاب و عفاف در آینه کتاب

حجاب و عفاف در آینه کتاب

به مناسبت 21 تیرماه روز «عفاف و حجاب»
عفاف و حجاب در آینه 13 کتاب/ از «حجاب فرمان پروردگار» تا «گل عفاف»
آشنایی با 13 عنوان کتاب با موضوع عفاف و حجاب در سال 95

آشنایی با ۱۳ عنوان کتاب با موضوع عفاف و حجاب در سال ۹۵
براساس گزارش تازه‌های نشر پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب، از ابتدای سال جاری، ۱۳ عنوان کتاب تالیفی با موضوع عفاف و حجاب در کشور منتشر شده که هشت عنوان از این کتاب‌ها چاپ نخست و پنج عنوان نیز تجدیدچاپی هستند.

این کتابشناسی براساس حروف الفبای فارسی مرتب شده و با بهره‌گیری از اطلاعات آماری موسسه خانه کتاب تنظیم شده و تمام کتاب‌های این حوزه را دربرنمی‌گیرد.



«آرامش در پرتو حجاب»
سید جعفر پورموسوی، ناشر: چلچراغ، ۱۲۸ صفحه رقعی، چاپ نخست ۱۳۹۵، شمارگان یک‌هزار نسخه، پنج هزار تومان.



«بررسی ریشه‌ها و قوانین حجاب»
هاجر اصغری، ناشر: حق‌شناس، ۱۵۲ صفحه رقعی، چاپ نخست ۱۳۹۵، یک‌هزار نسخه، هشت هزار و ۵۰۰ تومان.

این کتاب در دو بخش کلی «بررسی ریشه‌های حجاب» و «قوانین حجاب» تدوین شده است. بخش نخست شامل ۶ فصل «ریشه فلسفی حجاب»، «ریشه اجتماعی»، «ریشه اخلاقی»، «ریشه اقتصادی»، «ریشه روانی»، «ریشه فرهنگی» بوده و بخش دوم به تبیین «قوانین پس از انقلاب»، «سیاست‌های و راهکارهای اجرایی حجاب و عفاف پس از انقلاب» و «چه باید کرد؟» اختصاص دارد.



«پرنیان نوجوان: حجاب چرا؟ چگونه؟»
محمد رضاخانی، ناشر: آستان قدس رضوی، موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی، ۱۳۲ صفحه رقعی، چاپ نخست ۱۳۹۵، پنج هزار نسخه، ۱۱ هزار تومان.

«تاریخچه حجاب»، «حجاب در اسلام»، «پوشش و سلامتی»، «شبهات»، «به بهانه تمدن» و «جهانی شدن حجاب» ۶ فصل کتاب را شامل می‌شود.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «پوشش و لباس همانند پرچمی است که انسان به وسیله آن اعلام می‌کند که از کدام فرهنگ تبعیت می‌کند. همانطور که هر کسی نسبت به پرچم کشورش علاقه دارد و با آن هویت خود را به دیگران ابراز می‌کند، ما هم به وسیله لباس و پوشش نشان می‌دهیم که از کدام فرهنگ و دین تبعیت می‌کنیم.»



«چادر خوشگل من»
شاعر: رودابه حمزه‌ای، ناشر: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ۱۲ صفحه خشتی، چاپ نخست ۱۳۹۵، یک‌هزار نسخه، سه هزار تومان.



«چالش‌های محتمل تصویب قانون جامع عفاف و حجاب»
محمد نظری؛ عباس ذاقلی؛ ابوالفضل احمدزاده، ناشر: نیلبرگ، ۱۲۸ صفحه وزیری، چاپ نخست ۱۳۹۵، یک‌هزار نسخه، ۱۸ هزار تومان.

این کتاب در چهار بخش «کلیات»، «مفهوم عفاف، مفاهیم و مبانی نظری»، «فردی یا اجتماعی بودن حکم حجاب» و «نتیجه‌گیری و پیشنهادات» به قلم مشترک محمد نظری، دکتر عباس ذاقلی و دکتر ابوالفضل احمدزاده تالیف شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «اهمیت این تحقیق از آن رو است که امروزه در جامعه ما، رعایت نکردن حجاب اسلامی، به‌صورت معضلی اجتماعی درآمده است و با توجه به اینکه این مساله از مسائل مبتلابه است، ضرورت پرداختن به آن آشکار و مبرهن است.»



«حجاب: آموزه اسلامی - ایرانی»
قاسم نصیرزاده، ناشر: خادم الرضا (ع)، ۱۴۴ صفحه پالتویی، چاپ دوم ۱۳۹۵، یک‌هزار نسخه، چهار هزار تومان.



«حجاب فرمان پروردگار: نکات قرآنی - اخلاقی»
سیدمحمود آقائی، ناشر: علوم اسلامی، ۵۲ صفحه رقعی، چاپ نخست ۱۳۹۵، یک‌هزار نسخه، ۶ هزار تومان.

«مفهوم حجاب در قرآن»، «حجاب و عفت»، «حجاب و زنان سالمند»، «تربیت فرزندان در سیره فاطمی»، «پرورش شخصیت» و «ایمان و تقوی» از جمله موضوعاتی است که در این کتاب تشریح شده‌اند.

«درس نامه تخصصی عفاف و حجاب (ویژه مربیان و مروجین)»
مهدی بیاتی، ناشر: اندیشه صادق، ۲۹۶ صفحه وزیری، چاپ نخست ۱۳۹۵، یک‌هزار نسخه، ۱۵ هزار تومان.



«رازهای ارتباط با جنس مخالف»
مسلم داودی نژاد، ناشر: مهر دلدار، ۲۳۶ صفحه رقعی، چاپ سیزدهم ۱۳۹۵، سه هزار نسخه، هشت هزار تومان.

کتاب حاضر در پنج فصل با عنوان‌های «عشق»، «عشق و انتخاب همسر»، «روابط دختر و پسر»، «حجاب و آزادی در اجتماع»،‌ «راهکارها و درمان‌ها» تدوین شده است.

«آیا چیزی به نام توهم عاشقی وجود دارد؟»، «عوامل ورود به روابط خطرناک عشقی»، «آیا برای ازدواج باید عاشق شد»، «عشق قبل از ازدواج یا عشق بعد از ازدواج؟»، «ازدواج مجازی و طلاق‌های واقعی»، «روابط دختر و پسر از نگاه قرآن»، «آیا شرط حجاب چادر پوشیدن است؟»، «عفاف، مصونیت یا محدودیت» و «راه‌های کنترل فکر و ذهن از گناه» از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در این کتاب مطرح شده‌اند.



«زیر چتر حجاب»
لیلا کوشنده، ناشر: مرتضی دشت، ۱۳۸ صفحه وزیری، چاپ نخست ۱۳۹۵، یک‌هزار نسخه، هشت هزار تومان.

کتاب حاضر در سه بخش با عنوان‌های «بررسی حریم‌های حجاب در قرآن»، «آثار حجاب» و «ریشه‌ها و آسیب‌ها» و ۱۲ فصل به قلم لیلا کوشنده، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تالیف شده است. خوانندگان موضوعاتی مانند حجاب خانه و خانواده، حجاب از دیدگاه نصوص دینی، حجاب در رفتار، آثار حجاب در بعد فردی، آثار حفظ حجاب در بعد خانوادگی و آسیب‌ها و پیامدهای بدحجابی و بی حجابی را در این کتاب مطالعه می‌کنند.



«فلسفه حجاب»
تهیه و تنظیم: علی فصیحی؛ سیده مهشید پیام، ناشر: سبط اکبر (ع)، ۴۴۴ صفحه وزیری، چاپ نخست ۱۳۹۵، یک‌هزار نسخه.



«گل عفاف»
سید ضیاء‌الدین تنکابنی، ناشر: ندای کوثر، ۶۶ صفحه جیبی، چاپ دوم ۱۳۹۵، پنج هزار نسخه، ۷۰۰ تومان.

«نگاهی به آیات حجاب در قرآن»، «توجه به بعضی روایات درباره حجاب»، «نظر مجتهدین بزرگ درباره پوشش و چادر»، «تشویق دشمنان به بی‌حجابی و هدف آنان» و «راهکردها و پیشنهادات سازنده» از جمله مباحث محوری کتاب حاضر به قلم سید ضیاء‌الدین تنکابنی هستند.



«نباید که گلها پرپر شوند (زن مسلمان بایدها و نبایدها)»
سیدمحمد ضیاءآبادی، ناشر: موسسه بنیاد خیریه الزهرا (ع)، ۱۶۸ صفحه رقعی، چاپ پنجم ۱۳۹۵، دو هزار نسخه، یک هزار و ۷۰۰ تومان.

نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب ۱۱ فصلی آورده است: «کتابی که اکنون پیش روی شماست برگرفته از سخنان حکیمانه و مکتوبات عالمانه و دلسوزانه استاد بزرگوار حضرت آیت‌الله ضیاء‌آبادی است که با عنایت به لزوم هوشمندی مسلمانان در پیشگیری از آلوده شدن به مفاسد گوناگون اخلاقی و اجتماعی و نیز ضرورت آگاهی زنان مسلمان از وظایف خود بویژه رعایت عفت و حجاب در ارتباط با نامحرمان به رشته تحریر درآمده است.»

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :