مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تاریخ حرم ائمه بقیع(ع) و آثار دیگر در مدینه منوره
پديدآورنده : محمد صادق نجمی
محل نشر : تهران
ناشر : مشعر
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1383ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 376
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

تاریخ حرم ائمه بقیع(ع) و آثار دیگر در مدینه منوره

مؤلف، با استناد به کتاب های تاریخی و کتاب های مهم حدیثی اهل سنت تاریخ قبرستان بقیع از صدر اسلام تا قرن حاضر را بررسی کرده است.

این نوشتار، تاریخچه حرم ائمه مدفون در قبرستان بقیع است که مؤلف، با استناد به کتاب های تاریخی مانند تاریخ المدینة ابن زباله، تاریخ المدینة ابن نجار، تاریخ بغداد خطیب بغدادی، تاریخ کامل ابن اثیر و ... و بهره گیری از کتاب های مهم حدیثی اهل سنت مانند صحیح مسلم، صحیح بخاری، سنن بیهقی و ... تاریخ قبرستان بقیع از صدر اسلام تا قرن حاضر را بررسی کرده است.

مؤلف در مقدمه کتاب، درباره انگیزه تألیف، می نویسد:

مانند هر زائر دلسوخته آن گاه که در کنار مزار پاک ائمه هدی و صحابه عظیم الشان و شهدای تاریخ اسلام حاضر می شدم، با دیدن وضع رقت بار قبرستان، متأثّر و متأسف شده، خود را در برابر این پرسش تحیّر انگیز می یافتم که: در همه جای دنیا، تلاش بر این است که آثار و بناهای مذهبی و تاریخی را به صورت سمبل افتخار و مایه مباهات حفظ و حراست می کنند ... حال چگونه است که این بناهای باشکوه و این حرم ها و گنبد و بارگاه های با عظمت و قداست معنوی، به این وضع اسفبار درآمده است؟

به عقیده مؤلف ممکن است تصور شود مسأله تخریب و حذف بناها و آثار مذهبی، در مقطع تاریخی خاصی، به وسیله گروه به خصوصی انجام شده و پایان یافته و اکنون که نزدیک به یک قرن از آن اقدامات ناروا گذشته، این گروه با محو این آثار، به هدف خود دست یافته و خود را از ادامه این سیاست بی نیاز می دانند، اما این تصور صحیح نیست و حذف و تخریب، همچنان در قالب فعالیت های فرهنگی ادامه دارد. یکی از ابعاد آن را می توان در تألیفات جدید و متنوعی یافت که درباره تاریخ حرمین شریفین و مدینه شناسی، در سطح وسیع و به زبان های مختلف منتشر می شود و بر خلاف کتاب های مدینه شناسی پیشین که بخش مهمی از آنها به معرفی آثار مذهبی اختصاص داشت، در این کتاب ها، گزارشی از آثار مذهبی و اماکن مقدس نوشته نشده است! گویا اصلًا چنین آثاری، وجود خارجی نداشته است:

می خواهند نسل های آینده، از وجود چنین آثاری بی اطلاع گردیده و به طور کلی از حوادث و تغییر و تحولی که در آنها پدید آمده است، بیگانه شوند.

اینجاست که باید در مقابل این حقیقت زدایی و حرکت منفی، قدم های مثبت برداشته شود و با انتشار کتاب و مقاله و از طریق دیگر وسایل تبلیغی، واقعیت امر به اطلاع مسلمانان برسد و نسل های آینده در جریان امر قرار بگیرند و از آنچه به وقوع پیوسته آگاه شوند. ان شاءالله.

فهرست

مقدمه/ وهابیت و انگیزه تخریب حرم ها: کج فهمی دین، ابن تیمیّه و جسارت به بزرگان، ابن تیمیّه و عدم اختیار همسر، کشت و کشتار وهابیون در طائف، جمود بر ظاهر الفاظ.

بخش اول/ تاریخ حرم ائمه بقیع: معنای لغوی بقیع، چگونگی ایجاد مدفن در بقیع، فضیلت بقیع، مقبره های خانوادگی در بقیع،

سلاطین اموی و بهره برداری سیاسی از قبور، مقابله بنی عباس با سیاست اموی ها، تاریخ ساختمان گنبد ائمه بقیع، تاریخ ضریح های ائمه بقیع، مدفن حضرت فاطمه از نظر علمای شیعه، روضه مطهرّه و فضیلت آن.

بخش دوم/ بیت الأحزان: یک حقیقت فراموش نشدنی، بیت الأحزان در منابع حدیثی و تاریخی.

بخش سوم/ حرم جناب ابراهیم و عثمان بن مظعون.

بخش چهارم/ حرم همسران و دختران رسول الله.

بخش پنجم/ بقعه عقیل بن ابی طالب.

بخش ششم/ بقعه حلیمه سعدیه، مرضعة رسول الله.

بخش هفتم/ بقاع پیشوایان اهل سنت در بقیع.

بخش هشتم/ بقعه اسماعیل فرزند امام صادق (ع).

بخش نهم/ بقعه جناب عبدالله پدر گرامی رسول خدا(ص).

بخش دهم/ حرم حضرت حمزه: حضرت حمزه در حدیث رسول خدا(ص) و گفتار ائمه، حرم حضرت حمزه در بستر تاریخ، فاطمة الزهرا و زیارت قبر حضرت حمزه، ایجاد بنای با شکوه در قرن هفتم و ...