دادن انگشتری، مبطل نماز

پرسش :

با توجه به دادن انگشتر در نماز سبب بطلان نماز می شود، چگونه امام علی(ع) چنین کاری را ممکن است انجام دهد و آیه ولایت مربوط به او باشد؟



پاسخ :

آیه ولایت:

إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوٰةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوٰةَ وَ هُمْ رَاکِعُون.[۱]

همانا ولی شما، تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده اند؛ همان کسانی که نماز بر پای می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند.

فخر رازی اشکال می کند دادن انگشتر در موقع نماز، مصداق «فعل کَثیر» و مبطل نماز است. فقها گفته اند اگر انسان در نماز، کاری کند که شکل ظاهری آن بر هم بخورد، نماز، باطل می شود. صدقه دادن امام(ع) هم در موقع نماز، به دلیل اینکه «فعل کثیر» به حساب می آید، موجب بطلان نماز است.[۲]

به این ایراد، می توان دو پاسخ داد:

۱. با مراجعه به کتاب های فقهی، مشخّص می شود که عمل ایشان، مصداق فعلِ کثیر نیست، چون فعلِ کثیر، فعلی است که صورت نماز را بر هم بزند. امام(ع) فقط به فقیر، اشاره کرد که انگشتر را از دست ایشان در آورد و این اندازه، نمی تواند باطل کننده نماز باشد، چنان که در کتب فقهی اهل سنّت، چنین امری را مبطل نماز نشمرده اند.[۳]

۲. ما مبطلات نماز را از کتاب و سنّت آموخته ایم. وقتی کسی مانند امیر مؤمنان(ع)، کاری را در نماز انجام داد و خدا و رسول او، آن را تأیید کرد، معلوم می شود آن کار، مبطل نماز نیست.


[۱]. مائده: آیه ۵۵ ـ ۵۶.

[۲]. ر.ک: تفسیر الفخر الرازی: ج ۱۲ ص۳۸۶.

[۳]. أحکام القرآن: ج۴ ص۱۰۲.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت