تاريخ : یکشنبه 1395/5/24
کد خبر: 52873

مهارت‌های ارتباط مؤثر از سیره امام رضا(ع)، منتشر شد

به مناسبت دهه کرامت رضوی و ایام میلاد سراسر برکت امام هشتم(ع)، به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) کتاب «مهارت‌های ارتباط مؤثر در سیره امام رضا(ع)» را چاپ و منتشر کرده و به جامعه کتاب‌خوان کشور معرفی می‌کند.

به گزارش ستاد خبری جشن هایدهه کرامتآستان قدس رضوی، هنر یک پیام‌رسان ماهر، در درجه اول یادگیری مقدمات، روش‌ها، عوامل برقراری ارتباط اثربخش و شناسایی موانع و بازدارنده‌ها و در درجه دوم استفاده بهینه از این مباحث در زمان مناسب برای برقراری ارتباط خوب و تأثیرگذار است.

بی‌تردید معصومان(ع) از بهترین ابزارهای ارتباطی برای انتقال پیام الهی به مخاطبان گوناگون به نیکوترین شکل بهره برده‌اند و گواه این امر این است که پیام آن‌ها بی هیچ کم و کاستی پس از قرن‌ها به ما رسیده و با قوه عقل ما سازگاری دارد.

انتشارات آستان قدس رضوی برای آشنایی و دریافت آسان این مهارت‌های ارتباطی از سیره معصومان(ع) در این ایام، اقدام به چاپ و انتشار کتابی با عنوان «مهارت های ارتباط مؤثر در سیره امام رضا(ع)» کرده که این اثر برای نخستین بار در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به چاپ و انتشار رسانده و در قطع رقعی کوتاه به بازار نشر عرضه کرده است.

علی جان‌فزا، نویسنده این اثر درباره جزئیات کتاب می‌گوید: این اثر پیش از چاپ به صورت چهار مقاله موضوعی به چاپ و انتشار رسیده است و در آن مقالات پیش‌نیازها و مقدمات ارتباز با تأسی از احادیث بحث و بررسی شده است.

وی می‌افزاید: معمولا محققان برای یادگیری ارتباط مؤثر از سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) در بحث مهارت‌های زندگی به سراغ احادیث اخلاقی می‌روند و این در حالی است که باید اذعان کرد که از بسیاری از احادیث موضوعی دیگر مانند احادیث طبی نیز می‌توان نکات ارتباطی بسیار مفیدی استخراج کرد و در این اثر سعی ما بر همین امر بوده است.

این دانشجوی دکترای علوم معارف نهج‌البلاغه می‌گوید: عوامل برقراری ارتباط مؤثر، عوامل رفتاری و بروز آن‌ها برای اثربخشی ارتباط با توجه به شاهد مثال‌های موجود در احادیث و نیز بازدارنده‌ها یا موانع ارتباط مؤثر از مواردی است که دراین کتاب بررسی شده‌اند.

جان‌فزا می‌افزاید: رفتار ما به‌عنوان پیروان و شیعیان باید به رفتار معصومین نزدیک شود تا بتوانیم راه رستگاری را بپیماییم، بنابراین باید اصول رفتاری آن‌ها را بدانیم و از راحت‌ترین راه‌های دست‌یابی به آن، احادیث و روایات است و در این خصوص باید در نظر داشت که به سراغ احادیث و روایات دسته بندی شده برویم.

نویسنده کتاب «مهارت‌های ارتباط مؤثر در سیره امام رضا(ع)» درباره وجوه تمایز این اثر با آثار مشابهش عنوان می‌کند: ضمن اینکه برای نگارش این اثر تلاش شده تا به موضوعات گوناگون احادیث توجه شود، دسته‌بندی نوینی انجام شده که بسیار جزئی‌ترند و به عنوان مثال عوامل برقراری ارتباط را به شکل کاملی تفکیک کرده‌اند.

وی رابطه را مسأله‌ای میان‌فردی و اجتماعی می‌داند و بیان می‌کند: باید اعتراف کنیم که مؤثرترین ارتباط برای انتقال پیام‌های سنگین و دقیق الهی از طریق معصومان انجام شده است و این امر که پیام‌هایی که انتقال داده‌اند هم‌چنان ماندگار است، گواهی بر این مدعاست و در دنیای کنونی نیاز مبرمی به تبیین روش آن‌ها در قالب‌های گوناگون کتاب، فضای مجازی، فیلم، داستان و... برای تطبیق با سلایق و علایق مختلف افراد در جامعه احساس می‌شود.

درخور یادآوری است، علاقه‌مندان به تهیه این کتاب و هم‌چنین مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می‌توانند به نشانی اینترنتی www.behnashr.com یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه کرده یا از طریق سامانه پیامکی به شماره ۳۰۰۰۳۲۰۹ با این انتشارات تماس برقرار کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :