تاريخ : سه شنبه 1395/6/2
کد خبر: 53055
تداوم تقوا انسان را به قله یقین می رساند

تداوم تقوا انسان را به قله یقین می رساند

آیت الله محمدی ری شهری در ادامه مبحث تفسیر دعای مکارم اخلاق از صحیفه سجادیه :
در دومین فراز این دعای نورانی آمده است که « پروردگارا یقین مرا برترین یقین قرار بده » و در این باره، مهمترین مباحثی که مطرح خواهد شد، ابتدا توجه به معنای یقین است و دیگر جایگاه یقین در فرهنگ اسلام و سپس اینکه چگونه می توان به مراتب یقین دست یافت.

آیت الله محمدی ری شهری در جمع فرماندهان، مسئولان و اعضای سپاه حضرت سیدالشهداء علیه السلام در ادامه مبحث تفسیر دعای مکارم اخلاق از صحیفه سجادیه بیان کرد:

در دومین فراز این دعای نورانی آمده است که « پروردگارا یقین مرا برترین یقین قرار بده » و در این باره، مهمترین مباحثی که مطرح خواهد شد، ابتدا توجه به معنای یقین است و دیگر  جایگاه یقین در فرهنگ اسلام و سپس  اینکه چگونه می توان به مراتب یقین دست یافت.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در ابتدا در خصوص معنای یقین گفت:

معنای یقین همان علم است که به لحاظ آرامش دادن به قلب انسان به آن یقین گفته می شود و البته یقین دارای مراتبی است که به پائین ترین مرتبه آن که با ایمان تفاوتی ندارد، مرتبه علم الیقین گفته می شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام اظهار داشت:

در روایت امام حسن مجتبی علیه السلام در تفاوت بین ایمان و یقین آمده است که بین ایمان و یقین یک وجب فاصله است،

ایمان، آن چیزی است که انسان ازراه گوش می فهمد و باور می کند، اما یقین آن چیزی است که انسان می بیند و باور می کند و نسبت به آن چیزی که ندیده استدلال می کند و مطابق آیات شریف قرآن حضرت ابراهیم علیه السلام، نیز از خدای متعال در خواست کرد  که نحوه زنده کردن مردگان را به او نشان بدهد تا علاوه بر ایمان به اطمینان قلبی برسد و خدای متعال نیز در معجزه ای این امر را به او نشان داد.

آیت الله محمدی ری شهری گفت:

خیلی مهم است که این فراز از دعای مکارم اخلاق از صحیفه سجادیه درباره کسی مستجاب شود، زیرا انسان در آن حالت، به بالاترین درجه ایمان رسیده است و مهمترین مراتب تقوا را طی کرده است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث بیان کرد:

هرکس که شهادتین بگوید مسلمان محسوب می شود، اما مسلمان در اسم است و مرتبه بعدی آن باور قلبی یعنی ایمان است  و همچنین مرتبه بعد از آن نیز عمل به آنچه به آن ایمان آورده یعنی تقواست و در مرحله بعد نیز انسان به یقین می رسد به این معنی که تداوم تقوا انسان را به قله یقین می رساند.

آیت الله محمدی ری شهری گفت:

فردی که به یقین برسد، هر آنچه که به آن ایمان دارد در برابر دیده دل او آشکار خواهد شد و صاحبان علم الهی و آنان که به مرتبه یقین رسیده اند، در ردیف فرشتگان و خدای متعال، گواه یگانگی خدا هستند و حقایق غیبی برای ایشان آشکار خواهد شد ، وقتی حقایق برای انسان آشکار شد، دیگر نیازی به برهان و دلیل عقلی نخواهد داشت.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام با استناد به روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) گفت:

خداوند به هر انسانی، غیر از چشمان ظاهر، دو چشم باطن نیز داده است، برخی فقط با چشم ظاهر می بینند ولی انسانهای مهذب و خود ساخته با عنایت الهی با چشم باطن نیز می بیند و با دیده غیبی ایمان به غیب می آورد.

آیت الله محمدی ری شهری اظهار داشت:

در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که وقتی از ایشان پرسیده شد، چگونه اصحاب حضرت سیدالشهداء علیه السلام، در روز عاشورا از شهادت و مرگ در رکاب امام حسین علیه السلام، استقبال می کردند، آنحضرت فرمودند، حقایق برای ایشان آشکار بود، در حالی که ایشان منازل خودشان را در بهشت می دیدند و به سمت آن می شتافتند.

آیت الله محمدی ری شهری در ابتدای سخنان خود، ضمن گرامیداشت یاد دو شهید گرانقدر ، شهید رجایی و شهید باهنر گفت:

بر روان پاک ایشان و همه شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی درود می فرستیم، با این امید که بتوانیم با رهروی این دو بزرگوار و همه شهدای انقلاب دین خود را به نظام و رهبری این نظام مقدس، ادا کنیم و در روز قیامت پیش شهدا روسپید باشیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :