تاريخ : پنج شنبه 1395/6/18 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 53319
در همایش‌های صحیفه سجادیه، از مطالب تکراری پرهیز شود

در همایش‌های صحیفه سجادیه، از مطالب تکراری پرهیز شود

مفسر قرآن کریم بر معرفی صحیفه سجادیه برای همه تاکید کرد و گفت: باید در برپایی سلسه همایش‌های صحیفه سجادیه از بیان مطالب تکراری پرهیز شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی عصر امروز، ۱۷ شهریور در دیدار با مدیران کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) گفت: مهمتر از برگزاری کنگره، تداوم پنج ساله این همایش بسیار مهم است؛ امتیاز دیگر این همایش این است که از نظر وسعت محل برگزاری از یک استان به استان‌های دیگر، توسعه یافته است.

ایشان افزود: در خصوصامام سجاد(ع)چهار مسئله مورد تاکید است که اولین آن بزرگداشتصحیفه سجادیهاست؛ بنده پس از تفسیر قرآن و نهج البلاغه به فکر تفسیر صحیفه سجادیه افتادم؛ جلد اول آن به تازگی منتشر شده است و جلد دوم آن نیز منتشر خواهد شد که با استقبال بیش از حد تصور مواجه شده است و هم اکنون مشغول تفسیر دعای هشتم هستم.
این مرجع تقلید بیان کرد: هرچه در خصوص صحیفه کار انجام می‌شود عظمت این کتاب بیشتر بر ما عیان می‌شود؛ این کتاب، کتاب بسیار عظیمی است؛ نکته دوم، رساله حقوق امام سجاد(ع) است که بسیار مهم است همچنین خطبه امام سجاد(ع) در شام و اشعار فرزدق در هنگامی که امام سجاد(ع) را در هنگام طواف دید، از نکاتی است که باید نسبت به نشر آن توجه داشت.

این مرجع تقلید اظهارکرد: کلمات امام سجاد(ع) جمع آوری شده و به شکل موسوعه و کتاب معین منتشر شده است که روایات بسیار مهمی در آن وجود دارد که باید از سوی فعالان فرهنگی مورد توجه واقع شود؛ از دیگر نکاتی که باید در خصوص این امام همام مورد توجه واقع شود حالات امام است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: تکیه روی مفاهیم و تفاسیر صحیفه سجادیه بسیار مهم است؛ بنده امیداورم که بتوانم تفسیر سجادیه را بسان تفسیر نمونه به پایان برسانیم و با ترجمه بسیار روان عرضه کنیم تا همگان را بهره‌مند کند.

ایشان افزود: فعالان این کنگره باید سعی کنند که بحث‌های تکراری را کنار گذاشته و به مباحث نو و جدید بپردازند؛ از جمله اصحاب و فرزندان و سخنان و روایات و رساله حقوق و... مواردی است که باید از سوی فعالان این حوزه مورد توجه واقع شود؛ در این زمینه باید سرفصل‌هایی بیان شود تا محققان بتوانند با استفاده از این سرفصل‌ها مقالات خود را انجام دهند.
استاد برجسته حوزه بیان کرد: برگزاری این همایش در بندرعباس که برادران اهل سنت فراوانی در این منطقه زندگی می‌کنند بسیار حائز اهمیت و شایسته است؛ آیت الله نجفی صحیفه را برای یکی از بزرگان مصر فرستادند و ایشان با تعجب بیان کرد که چطور این میراث عظیم و استثنایی اهل بیت(ع) به دست ما نرسیده است؟.
وی افزود: سپس ایشان بیان می‌کند که آیا شرحی برای صحیفه سجادیه نوشته شده است یا خیر؟ غرض آن است که وقتی دیگران از این کتاب باخبر می‌شوند، در شگفتی فرو می‌روند زیرا این کتاب میراث عظیمی است و زبور آل محمد(ص) است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :